Nekromanti [Regelfråga] Fördjupningskrav

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
s. 57 under Språk och Stigvana nämns "hårda krav" och "mjuka krav". Jag hittar ingen förklaring av vad sådana är. På s. 49 finns bara en typ av fördjupningskrav beskrivet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ah, tack. Det var en rest från pre-Gothcon-versioner. "Hårt krav" är det som är kvar med hakparanteser, att man måste ha fördjupningen. "Mjukt krav" var från början -10% färdighetsmodifikation om man saknade fördjupningen, men det ändrades till fördjupningsbonus istället. För minus är tråkigt.

Uppenbarligen var det en referens kvar nånstans som måste uppdateras.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
I korr-versionen nämner Stigvana (s. 59) fortfarande mjuka krav. Detsamma gäller Slagsmål (s. 57) - som jag missade förra gången.

För övrigt: står det någonstans vad fördjupningar inom stridsfärdigheter gör? Jag kan inte hitta några krav på dem, i alla fall.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Bolongo;n99986 said:
I korr-versionen nämner Stigvana (s. 59) fortfarande mjuka krav. Detsamma gäller Slagsmål (s. 57) - som jag missade förra gången.
Tack!

Bolongo;n99986 said:
För övrigt: står det någonstans vad fördjupningar inom stridsfärdigheter gör? Jag kan inte hitta några krav på dem, i alla fall.
Nej, knappt någon fördjupning står beskriven alls utom de få som används i recept. Från början hade jag ambitionen att beskriva alla fördjupningar och saker man kunde göra med dem, men det tog sådan plats att jag överlät det åt sunt förnuft och/eller framtida äventyr.
 
Top