Nekromanti [Regelalternativ]Att bli bättre över tid.

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Ett regelalternativ för dig som...
...gillar att utforska ett nytt spel och en ny kampanjvärld ur ögonen av en relativ gröngöling som ännu är osäker på sin kapacitet och sina förmågor, där du befrias från bördan av att axla ett ansvar och den insikt som en erfaren och kapabel hjälte rimligtvis har.
...gillar ett spel med potential för din rollperson att växa ordentligt och under kampanjens lopp kunna bli rejält mycket bättre, skickligare, och säkrare allteftersom.
Regelalternativet består av två delar; dels lägre karaktärsdrag vid start, dels regler för att förbättra karaktärsdragen med erfarenhetspoäng.

[under konstruktion]
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Förbättring av Karaktärsdrag täcks dock redan av Förmågan Exceptionellt Karaktärsdrag.
CapnZapp said:
Så som Symbaroum är skrivet börjar man med ”färdighetsvärden” på 55%, 65%, och 75% i sina tre viktigaste ”färdighetsgrupper” redan från början.

Regelalternativet är avsett för den som gillar en mer klassisk BRP-känsla av att börja som gröngöling (nåja, riktigt så låga värden som i WFRP eller Mutant blir det ju inte) men samtidigt kunna se fram emot att bli kanske tredubbelt bättre.

[genie GM kommenterade på en tidigare version av förslaget]
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Symbaroum påminner väldigt mycket om (läs använder exakt samma lösning som) regelmotorn AGE (i Green Ronins papperåpennaspel Dragon Age).

En erfarenhet jag har med mig därifrån är det för mig känns knöligt att uppgradera sin chans att lyckas med förmågor (eller talanger, eller vad man nu kallar dem). Specifkt hur det begär av spelarna att välja mellan "riktiga" förmågor (sådana som låter dig göra saker du inte annars kan, i princip "alla andra förmågor") och grundegenskapshöjningar (förmågan exceptionellt karaktärsvärde).

Jag drar tillfälligtvis tillbaka mitt förslag. Jagvill se om jagkan erbjuda en helt annan variant, där spelarnas "XP-upplevelse" är en smula mer traditionell. Dvs slippa behöva väga +5% i Stark mot exempelvis gesällnivån av Tvåhandskraft.

(Det låter spännande, men min AGE-erfarenhet säger att spelaren lätt blir överväldigad. Dessutom är valfriheten delvis en illusion, något jagkan förklara separat. För att inte tala om hur omöjligt det är att göra en analys av "bästa valet", någonting många spelare givetvis struntar högaktningsfullt i)

Kanske någonting i stil med att fokusera på att höja sina karaktärsdrag, men att ge en valfri förmåga som bonus vid vissa tillfällen. Varannan höjning kanske, eller varje gång du höjer ett värde som inte är ditt högsta värde, för att ta två snabba ideer...
 
Top