Reflektion tid vs. spelsamling

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Har varit inne på detta i äldre poster, men jag satt just och scrollade igenom mitt digitala spelbibliotek och insåg ännu en gång att mängden spel, sourcebooks, kampanjer, äventyr etc etc är större än vad jag någonsin kommer hinna läsa (än mer spela/spelleda). Så varför fortsätter man att köpa? Jag förmodar att jag inte är ensam om det här samlarbeteendet. Vet minst en person i min lokala spelgrupp som alltid släpar med sig 5-10 fysiska spel till varje spelmöte trots att vi aldrig spelar något av dem utan det blir på sin höjd att man tar upp dem och klämmer lite på dem.

Är det mer accepterat att samla fysiska böcker då det finns ett konkret värde i dessa upplagor till skillnad från digitala?
Har senaste årens nya guldålder inom rollspelsproduktion haft inverkan på detta? (Tänker t.ex. att man köper mer för att stötta hobbyn än för att spela).
Gör hysterin (t.ex. kring crowdfunding-projekt för rollspelsprodukter) att man dras med i att köpa sådant, som man kanske egentligen inte tänkt köpa?
Vilka tips finns för att navigera sig genom djungeln av rollspelsprodukter? För egen del är det en mix av att slumpmässigt plocka upp och läsa saker utifrån stundens ingivelse, läsa recensioner här på WRNU (God45´s trådar, Kranks Delta Green-tråd etc), i Fenix och betygssättning på RPGGeek för att försöka plocka russinen ur rollspelskakan.

Samlar du? Varför samlar du? Hur samlar du? Vad är dina tips på att konsumera "rätt" saker i samlingen?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Grattis, du gör helt rätt!

Såhär skriver Nassim Taleb i "The Black Swan" appropå författaren Umberto Ecos stora bibliotek:

The writer Umberto Eco belongs to that small class of scholars who are encyclopedic, insightful, and nondull. He is the owner of a large personal library (containing thirty thousand books), and separates visitors into two categories: those who react with “Wow! Signore, professore dottore Eco, what a library you have ! How many of these books have you read?” and the others - a very small minority - who get the point that a private library is not an ego-boosting appendage but a research tool. Read books are far less valuable than unread ones. The library should contain as much of what you don’t know as your financial means, mortgage rates and the currently tight real-estate market allows you to put there. You will accumulate more knowledge and more books as you grow older, and the growing number of unread books on the shelves will look at you menancingly. Indeed, the more you know, the larger the rows of unread books. Let us call this collection of unread books an antilibrary.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Till att börja med har jag en lång lista över rollspelsidéer. Det här kan vara konkreta publicerade kampanjer som jag någon gång vill spelleda, eller mer abstrakta koncept om typer av spelupplevelser jag vill testa.

När jag köper en rollspelsbok är det för att jag tror att åtminstone någon bit ur den här boken kan bli användbart för något på min lista... eller i relativt sällsynta fall för att det kan lägga till en ny punkt till listan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Jag har gått över nästan helt till att läsa digitalt (förutom böcker jag har på stranden eller i badet). Detta låter mig göra så här:

1: Jag köper böcker på impuls var som helst. Igår köpte jag The Songs of Maldoror för jag läste en intressant artikel om den. Sedan läser jag den eller inte eller läser lite grann av den. Jag slukar mest böcker på en eller ett par dagar om de inte är tusentals sidor långa. Men gillar jag inte en bok nopear jag ut. Det finns typ 129 miljoner böcker så jag kan alltid läsa något annat. Jag gör samma med rollspelsböcker. Jag tror få människor har läst fler rollspelsböcker än mig på samma tid jag varit aktiv med att göra det, och jag har ändå enorma luckor.

2. När jag läst boken eller bestämt mig för att inte göra det raderar jag den. Vill jag läsa om den eller kolla upp något minns online stället att jag köpt den och jag kan ladda ner den igen.

3. Jag slipper ha en samling. Jag tycker inte om att ha för många böcker. Efter jag sugit ut innehållet ur de är de som tomma skal. Ska jag spelleda något laddar jag ner det igen.

Tricket är att jag inte köper grejer jag inte vill läsa JUST NU. Eller som jag läser som en del av ett projekt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Som en som numera köper betydligt mer än förr.

- För att något i den nya boken/filen kan verka kunna ge mig ett uppslag till ett framtida intressant/spännande spel. En mindre andel blir läst och än en mindre andel blir spelat men ganska stora delar av det som blir spelat hade inte kommit till stånd annars. Faktum är att de flesta spel av de som varit på bordet senare år inte hade kommit dit utan mina mindre välresearchade köp. Jag tänker att det är värt en viss överkonsumtion.

- För att stödja utgivningen av svenska spel, fast det är inget jag tänker på annat än undantagsvis.

- Enstaka fall av samlarbeteende, så klart i kombination med ett visst intresse enligt ovan. Ovanligt men kan hända om jag får känslan av att något kan bli svårt att få tag på i framtiden. (Exempelvis passade jag på att köpa det jag saknade av The One Ring digitalt nu innan licensen gick över. Och fixade även MUA-kampanjen i Hindenburg-kickstartern av samma skäl.)

Sen vad jag läser... inte för att jag följer det så ofta men det bästa sättet för mig är att välja det jag föreställer mig att jag ska spela snart. Ibland är det helt sant, ibland är det bara ett idékoncept - men att tänka prepp som SL eller RP som spelare hjälper till, även att faktiskt göra lite av de grejerna. Det gör det hela mer motiverande och roligare att läsa, vilket ibland kan ge så starka impulser att jag går vidare och realiserar det som nästa kampanj.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Till att börja med har jag en lång lista över rollspelsidéer. Det här kan vara konkreta publicerade kampanjer som jag någon gång vill spelleda, eller mer abstrakta koncept om typer av spelupplevelser jag vill testa.

När jag köper en rollspelsbok är det för att jag tror att åtminstone någon bit ur den här boken kan bli användbart för något på min lista... eller i relativt sällsynta fall för att det kan lägga till en ny punkt till listan.
Mycket intressant. Då är alltså ditt primära syfte att läsa för att bygga egna grejer, inte att spelleda materialet? Just syftet med läsandet är ju en minst lika intressant aspekt. För egen del är det primära att läsa för att hitta kul grejer att spelleda, vilket såklart blir väldigt märkligt med tanke på att spelmötes-frekvensen i vår spelgrupp sedan några år är på en rekordlåg nivå.

Just att läsa för som inspiration för egna scenarioidéer är något jag först gjort på senaste tiden, men det är fortfarande inte någon primär anledning till att jag läser rollspelsprodukter.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag har gått över nästan helt till att läsa digitalt (förutom böcker jag har på stranden eller i badet).
Samma här. Jag läser bara fysiska böcker innan jag skall sova (för att inte riskera att sabba sömnen med skärmljus).

Det finns typ 129 miljoner böcker så jag kan alltid läsa något annat. Jag gör samma med rollspelsböcker. Jag tror få människor har läst fler rollspelsböcker än mig på samma tid jag varit aktiv med att göra det, och jag har ändå enorma luckor.
Jag har egentligen ett motsvarande dilemma med filmer, men där har IMDB kommit till min räddning så jag har en ganska tydlig idé om vad jag vill se (alla filmer med ett visst betyg och ett visst antal röster) samt valt att se i en kronologisk ordning.

2. När jag läst boken eller bestämt mig för att inte göra det raderar jag den. Vill jag läsa om den eller kolla upp något minns online stället att jag köpt den och jag kan ladda ner den igen.
Det här har jag svårt för. Jag kan inte ens förmå mig att radera sådant jag vet att jag inte skulle vilja spela. Tänk om jag ändrar mig :)

3. Jag slipper ha en samling. Jag tycker inte om att ha för många böcker. Efter jag sugit ut innehållet ur de är de som tomma skal. Ska jag spelleda något laddar jag ner det igen.

Tricket är att jag inte köper grejer jag inte vill läsa JUST NU. Eller som jag läser som en del av ett projekt.
Bra trick. Problemet är väl att jag vill läsa allting, men glömmer bort att jag egentligen redan har fullt med grejer som jag läser. Till skillnad från vanliga böcker så har ju de flesta rollspelsscenarion sammanfattningar av historien, så eventuellt går det att gallra scenarion som inte känns intressanta via sammanfattningen.

Ytterligare ett dilemma är att jag läser långsamt (men oftast noggrant).
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Mycket intressant. Då är alltså ditt primära syfte att läsa för att bygga egna grejer, inte att spelleda materialet?
Delvis. Ibland klaffar det ju så bra att jag faktiskt vill köra just det jag läser. Men jag kan aldrig vara nöjd med att bara ta en CAW*, för att mynta en ny (tror jag) akronym, jag vill alltid tweaka det mer eller mindre.

* Campaign As Written
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Min absurt stora PDF-samling är nog egentligen inte köpt för att spelas eller ens läsas. Jag har köpt en massa välgörenhetsbundlar. Möjligen med tanken att jag vill läsa en eller två grejer i dem, men jag tror aldrig jag gjort det. Trenden med PDF-bundlar drog igång när jag styrt över till att skriva allt material för mitt bord själv.

Jag hade en jättesamling med fysiska spel, styrd av tanken att samla iaf grundböckerna till alla postapok och cyberpunkrollspel. Och så var jag tjenis med en som hade antikvariat så när jag beställde så slängde jag i annan bråte på måfå för att komma upp i jämna tusenlappar när jag beställde. Dekadens.

Någonstans på vägen nåddes jag av insikten att jag inte ens skulle hinna spela one-shots av alla spel i min samling före min förväntade dödsdag om sådär 50 år. Samlandet upphörde med det, jag sålde flera hyllmeter spel, endast saker med affektionsvärde eller stor potential att hamna på bordet skonades. Och började köpa precis det jag behövde för att spela när det behövdes.

Just nu sneglar jag mot preorder av Troubleshooters, en kvalitetsprodukt utan tvivel. Men jag har ingen grupp som hungrar. Och själv frågar jag mig om det är precis vad jag vill spela, eller att det bara är idén av TS som lockar, men att om jag vill spela något som motsvarar min dröm att jag skall skriva det själv?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag läser bara digitalt, och min digitala rollspelssamling är mycket större än min fysiska. De fysiska rollspelsböckerna brukar jag lite skämtsamt kalla "pappersdonglar"; de är ju bara fysiska lagringsmedia för den faktiska informationen trots allt. De köper jag för att de är fina i hyllan och för att illustrationer oftast är finare i tryck än på skärm. En del äldre rollspelsbäcker finns dessutom inte som PDF.

Men; jag köper såklart rollspelsprodukter av flera skäl. Stödja producenter till exempel. Men i många fall har jag ändå ambitionen att en dag läsa dem,. eller åtminstone läsa någon del av dem som research till något projekt.

För ett tag sedan påbörjade jag ett projekt för att komma igång med läsningen av lite rollspelsprodukter; jag skriver recensioner/analyser av Delta Green-äventyr. Det visade sig ju i och med Filmklubben och Spelklubben att jag kan "tvinga" mig att konsumera saker om jag känner en liten press på mig att skriva lite om dem sedan.

Men jag läser inte fysiska böcker alls, i princip. När jag spellett Tatters of the King har jag haft med mitt mitt slitna exemplar ibland, men jag spelleder ju aldrig annars spel som kräver att man har en massa böcker med sig. Om ett spel har ett regelsystem som kräver att man kan slå upp saker så är det inte ett regelsystem för mig. När jag behöver undvika skärmglöd läser jag på E-inkplatta istället. Så de fysiska rollspelsböckerna förblir okonsmerade. De har ju inte ens lager så man kan dölja den gräsliga bakgrundsgrafiken… =)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Jag tror inte att jag har köpt några spel jag inte spelat, vilket jag inser sätter mig i minoritet. Rollspelare verkar ha rätt mycket samlarbeteende. Själv avskyr jag att ha grejer, och jag tycker inte om att spendera pengar, heller. Om ett rollspel kostar pengar så blir jag genast mindre intresserad, och om jag spenderar pengar på det så är det för att jag är så pepp på det att jag absolut vill spela det. Jag har något dussin spel som jag inte spelat, varav två i fysiska exemplar (resten digitalt), men det är bara spel som är gratis eller som jag fått som gåva av författaren.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Jag har visst samlarbeteende när det gäller fysiska böcker i och med att jag kan köpa en fysisk upplaga av ett spel jag redan har digitalt, ställa den i hyllan och aldrig öppna den igen. Min hylla är fortfarande rätt liten dock. Det digitala biblioteket består främst av böcker som jag tänkt i stunden att jag kanske vill läsa, men oftast inte gör det. Brukar bli några få "go to-spel" som jag kör trots att samlingen växer.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har nått en punkt där bokhylleplatsen och miljöhänsynen dikterar att jag inte köper mer än en handfull rollspelsböcker om året. Och jag är 48 år - hur länge till kommer jag att spela? Tjugo år till känns fullt rimligt, trettio år till ganska osannolikt. En kampanj tar lätt ett år eller tre, så ... Jag har vidare redan massor med ospelat i hyllorna. Vilket innebär att jag är väldigt bra på att inte kickstarta och inte stötta en massa spel bara för att de är coola. (Undran: vill spelskapare att vi ska spela deras spel eller ställa dem i bokhyllan?)

För tillfället försöker jag samla på mig lite DnD/OSR-material (digitalt och fysiskt), men det är inte så konsekvent och det har inte blivit så mycket än så länge så jag vet inte om det kan räknas som ett "samlade" ens.

Sedan tidigare har jag samlat på Äventyrsspel. Mitt mål är väl (eller var) att ha allt till ur-Drakar samt Mutant/Mutant 2. Jag har sedan länge allt till Drakar som jag vill ha, dvs nästan allt utgivet tom 1989. Det enda jag saknar i övrigt är Sinkadus 1-2 och Nordholmia (en kompis lillebror slarvade bort mitt ex).

Ett tag samlade jag rätt systematiskt på KAP och har nått en punkt där jag har det mesta fram till det som kommit de sista åren i fysisk form och rätt mycket i pdf också. Jag har dock kommit av mig lite, dels för att jag inte längre spelar spelet, dels för att så mycket på sistone har kommit ut i flera versioner med små variationer vilket fick min inre kompettist att tappa sugen.

En dag kanske jag tar mig samman och gör klart de här två samlingarna, men just nu ligger det på is.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Många av rollspelsböckerna jag har i bokhyllan har jag inte köpt för att spela, utan för att ha som referensmaterial. Saker där jag kan kolla upp hur de löst specifika saker, eller bara bläddra i för att få inspiration.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Många av rollspelsböckerna jag har i bokhyllan har jag inte köpt för att spela, utan för att ha som referensmaterial. Saker där jag kan kolla upp hur de löst specifika saker, eller bara bläddra i för att få inspiration.
Jo, jag är lite sån också. Jag vill gärna ha en samling DnD-grejjer till gången jag kommer igång och börjar köra blorb. (Vilket troligen får bli i nästa liv). Det sista jag köpte var ToA, just för att jag var nyfiken på hur de gjort sandlådan i den. Väldigt givande att reverse engineera.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag är en samlare av lite olika saker, rollspel inkluderat. Jag har bara köpt 2 digitala rollspelsprodukter så de bidrar inte till en "pile of shame" om man eventuellt vill se det så.

Trots att jag är en samlare så läser jag alltid det jag köper, och vill använda det som jag får känsla för. Inte inräknat tidningar så har jag lite över 600 rollspelsprodukter och har använt 240. Av det som inte använts än så kan jag tänka mig att vissa saker som jag har dubbletter av inte kommer användas, och att en del saker där jag har nyare regeluppsättningar inte kommer använda det gamla materialet. Allt som allt kanske 50 produkter inte kommer komma till användning.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag samlar på lite allt möjligt, bland annat gamla serietidningar, film och musik. Jag har en del rollspel också men inga enorma mängder, inte ens en full Billy-bokhylla. Jag köper rollspel ganska sporadiskt, en blandning av planerade köp och impulsköp. En del digitalt men helst i fysisk form eftersom jag har svårt att koncentrera mig om jag ska läsa från skärm. De fysiska produkter jag köper är ibland nya men minst lika ofta begagnade. Efter några dåliga val försöker jag dock numera hålla mig borta från gräsrotsfinansiering. Som singel med hus är plats inget problem så jag jag skulle kunna behålla allt jag köper, men efter att ha läst åtminstone valda delar brukar jag sälja det som inte känns intressant nog. Spel är till för att spelas och det som inte faller mig i smaken kan förhoppningsvis vara till glädje hos någon annan.
 
Top