Nekromanti [Recension] M-Space

shugal

Veteran
Joined
27 May 2009
Messages
34
Location
Örebro
En liten recension på svenska som jag skrivit ihop efter att ha spenderat lite tid med boken:

M-Space är ett renodlat science fiction-rollspel vars regler bygger på Mythras Imperative, den förenklade uppsättning regler som företaget The Design Mechanism erbjuder andra att använda i sina egna spel och publicera under namnet Mythras Gateway. Du behöver inte äga någon av Mythras-reglerna för att ha glädje av M-Space för spelet är komplett i sig, vilket är en av dess många styrkor och finessen med Mythras Gateway.


Vad erbjuder då M-Space? Om du förväntar dig en färdig värld att börja spela i så kommer du att bli besviken. Spelet är mer ett välbyggt skelett att bygga oräkneliga världar på, och det utan att kännas ett dugg betungande. På 200 sidor finns det regler för skapandet av rollpersoner, varelser, världar, farkoster, rymdskepp, organisationer och ideologier samt teknologi. Det är riktigt imponerande att få plats med den mängd kvalitativa regler på så få sidor!

I stil med andra spel som bygger på Mythras Imperative är M-Space ett T100-spel som i huvudsak utgår från procentvärden vid situationer som kräver tärningsslag. Istället för ras och klass använder sig systemet av kultur och yrke, något som därigenom gör karaktärerna mer öppna och flexibla än de som en skapar i t ex Dungens & Dragons. Vidare har varje rollperson ett antal ”passioner” och genom dem blir det tydligt det vad som driver en karaktär, bakgrunden fördjupas och förtydligar hur världen kopplas ihop med rollpersonen.

Stridsreglerna utgår också de från Mythras Imperative, dvs de är något enklare än de som finns i regelboken Mythras. Om spelkampanjen är av den sorten där strider sker mer sällan så erbjuds ytterligare förenklade stridsregler. Det finns även ett kapitel för rymdstrider. Utöver stridskonflikter är det tydligt att konflikten i sig, alltså även sociala och mötet med farliga miljöer är central för spelet, och det finns ett kapitel som erbjuder mer avancerade regler för sådana typer av konflikter. Ett spännande grepp är de ”konfliktpoäng” som spelledaren kan använda sig av. Dessa fungerar som kroppspoäng men när rollpersoner är inbegripna i situationer som kräver mer än ett enstaka, vanligt slag, t ex en livshotande klättring eller ett långt förhör, så får varje person som är inblandad ett antal konfliktpoäng baserat på de grundegenskaper som kan kopplas till situationen. Om konflikten inte är av den interpersonella sorten innebär ett misslyckat slag att rollpersonen förlorar konfliktpoäng och sakta men säkert börjar närma sig ett totalt misslyckande. I de fall flera personer är iblandade, innebär varje lyckat slag en viss mängd skada och går endera partens poäng ned till noll så har den förlorat.

Så till själva layouten och känslan av boken. Det är en fin bok med mjuka pärmar i ett behagligt fyrkantigt format med vackra bilder (alltifrån små porträttbilder till landskapsbilder som täcker ett helt uppslag) och texten upplever jag som luftig. Omslaget är värt att nämnas, inte minst för att det skiljer sig från andra mer spektakulära omslag som brukar pryda sci-fi-rollspel. Här fastnar inte blicken på rymdskeppen, husen och broarna i bakgrunden utan på personen med paraplyet som finns långt fram i bilden. Det ger en vardaglig känsla mitt i det spektakulära. Det är talande för spelet i stort, att det finns en koppling mellan det jordnära och det mer episka och oändliga som science fiction kan handla om.

Pris? Den tryckta versionen kostar $25 och en PDF $12.95. Ett bra pris för ett vackert och innehållsrikt rollspel!
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,506
Location
Göteborg
Kul att du gillar det! Ja, bristen på setting kan ju vara både en för- och nackdel. I den här boken övervägde strävan efter öppenhet och fritt spelrum för kreativiteten. Åtminstone två olika settings är dock på gång, och möjligen en tredje från en extern skribent.
 
Top