D&D Recension av Game Wizards: The Epic Battle for Dungeons & Dragons

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Vet inte om det här är rätt forumdel, finns säkert en bättre anpassad tråd.

Det är egentligen inte en recension, utan snarare en diskussion om vad som händer med en hobby när den kommersialiseras och tvingas förhålla sig till en marknad. Har någon läst själva boken?

"The story of Dungeons & Dragons isn’t just about nerds creating a wildly popular game and then losing control of it. It’s also about how the dictates of the free market inevitably end up stripping even our leisure activities of joy. "

 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Äger boken, och den står näst på tur att läsas efter den jag håller på med nu.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Jag upplever att de bra bitarna av OSR-rörelsen är sådana som just tar fast på denna antikommersialism, på omöjligheten att ha ensamrätten på spelregler och på öppenheten för att kombinera och remixa material.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Det här handlar ju om rollspel, så jag testar att flytta tråden från Kultur till D&D.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Min recension av recensionen är att den är dålig: författaren glömmer boken i sin iver att göra en politisk poäng.

Jag har fått Lunds universitetsbibliotek att köpa in boken, och ska läsa den när den väl kommer fram till mig. Hoppas Petersen blivit bättre på att skriva, bara.
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Min recension av recensionen är att den är dålig: författaren glömmer boken i sin iver att göra en politisk poäng.

Jag har fått Lunds universitetsbibliotek att köpa in boken, och ska läsa den när den väl kommer fram till mig. Hoppas Petersen blivit bättre på att skriva, bara.
Ja, utan att ha läst den så instämmer jag. Därför jag lade den i Kultur. Mer allmän diskussion om kommersialisering.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Well, alltså... jag tappar ju intresset direkt när jag läser saker som "It’s also about how the dictates of the free market inevitably end up stripping even our leisure activities of joy" eftersom jag tycker sånna uttalanden är fundamentalt fel.

Även om nån vill hävda att WotC är pengatörstande girigbukar som gjort DnD till en business snarare än en hobby, så tycker jag det räcker mer än väl att titta sig omkring på alla som spelar DnD, skriver egna äventyr och lägger upp dessa, ritar bilder och skriver noveller, gör youtubevideos och twichstreamar, för att inse att det finns hur mycket glädje och kreativitet och lycka i hobbyn som helst.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Well, alltså... jag tappar ju intresset direkt när jag läser saker som "It’s also about how the dictates of the free market inevitably end up stripping even our leisure activities of joy" eftersom jag tycker sånna uttalanden är fundamentalt fel.
Å ena sidan: uttalandet är fundamentalt sant.
Å andra sidan: det är inte egentligen det boken handlar om.

Jag menar inte att det är omöjligt att göra en sådan läsning, bara att man själv måste lägga det rastret över texten i så fall. För Jon Peterson är inte en författare som drar slutsatser av det han grävt fram. Han bara gör grävet, presenterar all empiri han hittat, och sedan är det klart.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Å ena sidan: uttalandet är fundamentalt sant.
Å andra sidan: det är inte egentligen det boken handlar om.

Jag menar inte att det är omöjligt att göra en sådan läsning, bara att man själv måste lägga det rastret över texten i så fall. För Jon Peterson är inte en författare som drar slutsatser av det han grävt fram. Han bara gör grävet, presenterar all empiri han hittat, och sedan är det klart.
Jag hänger inte riktigt med. Menar du att artikeln inte har något med innehållet i boken att göra eller?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Jag hänger inte riktigt med. Menar du att artikeln inte har något med innehållet i boken att göra eller?
Jag säger att artikelförfattaren använder boken som underlag för sin egna funderingar. Vilket hade varit OK om artikeln tydligt varit markerad som en essä. Men nu påstår den sig vara en recension, och som sådan ger den inte en helt korrekt bild av bokens innehåll.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag säger att artikelförfattaren använder boken som underlag för sin egna funderingar. Vilket hade varit OK om artikeln tydligt varit markerad som en essä. Men nu påstår den sig vara en recension, och som sådan ger den inte en helt korrekt bild av bokens innehåll.
Ja, och därtill är ju den poäng som essän driver empiriskt falsk. Eller så här: om poängen är sann (att kapitalismen dödar nöjet med rollspel) måste den glädje jag får ut av att spela DnD5 (mer kommersialiserat kan det ju inte bli) vara felaktig. Med andra ord lider vi alla av falskt medvetande.

Mitt lån har kommit in till LUB, ska försöka läsa boken här framöver. Vi kanske skulle ha en bokklubb här på forumet?
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Eller så här: om poängen är sann (att kapitalismen dödar nöjet med rollspel) måste den glädje jag får ut av att spela DnD5 (mer kommersialiserat kan det ju inte bli) vara felaktig.
Nja, men artikeln handlar ju inte om dig, eller ens om konsumenter generellt. Den handlar specifikt om att kreatörerna (Arneson och Gygax i det här fallet) fick sin glädje dödad när deras hobby blev deras inkomstkälla. Och så långt stämmer ju det med bokens narrativ - att just de personerna blev arga och bittra, alltså. Sedan vill artikeln göra en mer generell poäng utifrån denna fallstudie, och där kan jag tycka att det hade behövts mer empiriskt underlag.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jo, den är mest svepande i början och i slutet. Och i slutet säger den:

Game Wizards
is not just a captivating story about how one man lost control of his dream. It’s also an object lesson in the way capitalism invariably strips even our leisure activities of their communal joy.
Och där tycker jag faktiskt att det blir väldigt svepande.

Strax innan kan vi läsa:

capitalism will always put profit first and art second
vilket jag personligen (oavsett hur mycket jag avskyr kapitalismen) tycker blir tämligen förenklat. Vi har tex många hobbyskapare på det här forumet. Och även om Wizards ägare alla ser det så, är det så alla de som är anställda eller frilansar ser det? Det är möjligt att går runt är väldigt alienerad - eller så älskar han sitt jobb och tycker det är meningsfullt, även om Hasbro profiterar på hans arbete.
 
Top