Nekromanti Recension av Chock, någon?

Taogoli

Veteran
Joined
11 Dec 2010
Messages
100
Location
Norrköping
Hallåj

Jag är lite nyfiken på Nya Chock.

Men jag har inte hittat så mycket "matnyttigt" om det än.

Hur är reglerna upplagda, smidiga/krångliga?

De gamla chock reglerna från 80-talet var inte särskilt roliga på regelfronten.

Hur är upplägget, världen, monstren osv. Känslan över det hela.

Alltid kul att höra från folk som läst genom det och kanske spela ett äventyr eller två.

Fall det är värt att köpa det och försöka skrapa ihop en grupp.

Gamla chock i all ära var mycket trevligt upplägg minus reglerna.

Hoppas på ett par bra recensioner, så man vet hur man ska göra.

?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Har inte hunnit läsa igenom spelet än, men kan iaf säga att det finns dubbla uppsättningar regler inkluderade i spelet. En regelmotor som är mer åt samma håll som de gamla reglerna och en variant (i ett medföljande häfte) där fokus är mer på berättelsen. Hittills har jag bara bläddrat i de berättelsefokuserade reglerna, och spontant kändes de fortfarande lite för tunga för min smak. Vet också att setting-beskrivningen fokuserar en del på olika grupperingar och hemliga sällskap (t.ex. motsvarande S.A.V.E. i gamla Chock), men för egen del så gillar jag inte riktigt upplägget att vara "Ghostbusters" utan ser hellre att ett skräckspel spelas som one-shots där vanligt folk hamnar i ovanliga situationer.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag har inte hunnit igenom hela men en bit och det är ett väldigt lättläst spel. Luftig layout och klart språk. Regelsystemet är enkelt men inte superminimalistiskt (och det tycker jag är bra). Bilderna är svartvita med en skön, retropulpig känsla. Det hela utspelar sig primärt i nutid med hemliga sällskap som bekämpar varulvar och vampyrer. Som helhet uppfattar jag det som ett stabilt och (utan att lägga någon som helst negativ värdering i det) traditionellt skräckspel.
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
(Skamlös semipromotion men samtidigt svar på frågan)

Vi på podden Spelsnackarna kommer med största sannolikhet öppna lådan, bläddra igenom böckerna och diskutera reglerna i Chock - åter från graven i nästa eller nästnästa avsnitt. Förhoppningsvis har vi något att säga som du tycker är matnyttigt :)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Red Moon Roleplaying har ett riktigt bra chockäventyr (med en SL som jag tror är en av spelsalarna) för den som är sugen på settingen
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Läst drygt halva regelboken än så länge, skummat resten av den boken och introscenariot.

Första intrycket är att det är lättförståeligt (även om ivern att vara begriplig går överstyr när text upprepas exakt eller nästan exakt flera gånger) och borde vara smidigt i spel.

Andra intrycket var tyvärr en smärre besvikelse över en missad möjlighet.
Grundsystemet är att rulla 3T6, lägga på en grundegenskap och en färdighet och försöka komma så högt som möjligt. När detta först förklaras definieras en summa på 11 som Mediokert resultat, 14 som Lyckat och 17 som Framgångsrikt. Då tänkte jag "ah, vad smart, sedan kommer svårare omständigheter bara att ge negativa modifikationer, så behöver vi bara komma ihåg siffrorna 11, 14 och 17!"
Men nej. Efter det kommer ett avsnitt om Svårigheter, som förklarar att olika omständigheter kommer att ge olika grundvärden för svårighet - dessa ersätter ovanstående 14 för Lyckat, och så måste man räkna ut -3 och +3 från det i huvudet för att få de andra graderna av resultat. Som salt i såret är den lilla tabellen längst ned på s 79 feltryckt (även om jag kan anta att det första värdet borde vara 10+).

Det är klart, om jag skulle köra det här med egenkomponerade äventyr är det inget som hindrar mig från att använda min egen, bättre, metod. Synd bara att allt publicerat material kommer att använda den klumpigare nomenklaturen. :p
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag har läst igenom och analyserat Spelarnas Bok, Chockmästarens bok och boken om berättelsebaserade regler. Mitt initiala intryck var mycket positivt, medan det senare har blivit mer nyanserat.

Låt oss börja med att snacka regler. Det märks att man har lagt ned en del energi på grundreglerna. Alla bitar finns och det mesta är föredömligt enkelt. Som nämnts ovan slår man 3T6 och modifierar slaget med GE + Färdighetsvärde. Jag tycker själv att resolutionsmekaniken blir lite tungrodd. Det blir en del plussande och minusande innan man vet om man lyckats eller inte, och jag tycker att man kunde ha valt något som går snabbare. (Jag är själv en stor fan av tärningspölar.)

Vad man däremot INTE lagt ned någon större energi i, är de s.k. "berättelsebaserade reglerna". För det första är de inte alls berättelsebaserade, för de har inga mekaniker som anknyter till berättelsemoment, utöver resolutionsmekaniken. De är bara som en nedskalad version av grundreglerna som man tagit bort tärningsslagen ur. För det andra är det knappt de hänger ihop. Ibland refereras det till saker som inte finns, eller som inte förklaras vidare. Man kan inte ha lagt många minuter i att korrläsa och speltesta dem. Det tunna häftet innehåller enorma mängder korrfel som i princip gör reglerna oanvändbara. Det här är verkligen inte godkänt för en tryckt produkt. Hade jag varit redaktör på detta projekt hade jag skrotat detta häfte, för man har bara kastat pengar i sjön.

Detta tar oss vidare till min huvudsakliga kritik: Korrektur. Det är för mycket fel i Chock - Åter från Graven för att det ska kännas kul. Spelarnas bok är ganska okej, men Chockmästarens bok är bitvis undermålig, och de "berättelsebaserade reglerna" kan vi bara gräva ner. Detta är en stor besvikelse. Tyvärr kan jag inte säga att nya Chock är den kvalitetsprodukt jag hoppats på. Och då anser jag att jag betalat för en kvalitetsprodukt.

Om man ska spekulera (vilket man självklart inte ska, men inte kan låta bli) så tror jag att det legat Eloso i fatet att ha två stora projekt igång samtidigt. Det blev dem övermäktigt. Jag är i detta läge lättad över att jag inte hade råd att backa svenska CoC.

För att avsluta på en lite positivare ton (vilket gör detta alltmer tragiskt), så tycker jag ändå att mycket av stämningen från original-Chock ändå finns kvar. Jag gillar verkligen den stämning man bygger upp med texter, illustrationer och layout. De två huvudböckerna är vackra och fullproppade med härlig lore. Eloso hade alla möjligheter att göra detta till en fantastisk produkt, men detta kastade man bort.

Ja, jag är lite bitter.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,061
Hemskt synd att de inte valde att skjuta upp lanseringen med ytterligare några månader och ägnade den tiden åt korrektur och redaktionellt arbete. Eftersom spelet redan var relativt försenat hade ytterligare försening inte spelat någon roll, särskilt inte om det innebar en mycket bättre produkt. Som korrekturläsare av många andra rollspelsprodukter (inte Chock åter från graven) är det mentalt omöjligt att läsa något som innehåller många korrekturfel och därmed är det nog bäst för mig att avstå Chock. Tyvärr.

Jag backade inte svenska CoC, mest för att jag redan har många fler spel än jag hinner spela, men jag tror och hoppas att den innehåller betydligt färre fel. Eftersom Olle Sahlin står för en stor del av översättningen och han och Karolina arbetar professionellt med korrekturläsning, har jag svårt att se att de vill släppa ifrån sig något som inte är top notch.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Rangertheman;n338986 said:
. Eftersom Olle Sahlin står för en stor del av översättningen och han och Karolina arbetar professionellt med korrekturläsning, har jag svårt att se att de vill släppa ifrån sig något som inte är top notch.
Har tyvärr är jag osäker på Sahlin. Några av Fria Ligans produkter har honom som korrläsare och de har varit tveksamma.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,061
Henke;n338989 said:
Har tyvärr är jag osäker på Sahlin. Några av Fria Ligans produkter har honom som korrläsare och de har varit tveksamma.
Aj då, det låter inte så lovande.

Förutom Symbaroum tror jag inte att någon av de FL-produkter jag korrekturläst har släppts än. Blir spännande (och rätt skrämmande) att höra vad folk tycker om kvalitén framöver :)
 

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Hmm... Jag är väldigt sugen på o införskaffa Chock och speciellt Bredskstid.
Men man blir lite osäker när man läser om felstavningar och tabeller med fel etc.
Ett så pass fint projekt som Chock ska vara perfekt :)
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,405
Location
Umeå
Sitter och blir lite småsugen på chock men det låter trist med den dåliga korren. De pdfer på drivethrurpg.com har dom blivit uppdaterade och rättade eller är det samma fel i dom?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Sitter och blir lite småsugen på chock men det låter trist med den dåliga korren. De pdfer på drivethrurpg.com har dom blivit uppdaterade och rättade eller är det samma fel i dom?
Vi håller på att gå igenom och fixa errata i de tidigare böckerna, men det är inte klart än. Att uppdatera pdf:rna på drivethru är på den stora att göra-listan. /Jonas, redaktör på Eloso :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Efter att ha läst litet mer så har jag insett att spelets själva upplägg, alltså "vad man gör" i det, inte intresserar mig.
Därför finns det på min lista över saker till salu. ;)
 
Top