[Ravnica 5E] Breakout

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Ett projekt jag påbörjade efter vår Coriolis-kampanj är att försöka utmana mina preferenser en aning. En av de saker jag haft som universell preferens sedan jag började spela rollspel har varit att high fantasy är något jag undviker. Jag spelade Mutant, inte Drakar och Demoner. Capice?

Men nu har det blivit dags att göra två saker på en gång: spelleda Dungeons & Dragons och skriva en high fantasy-kampanj. Jag har spellett 3E förut men mest i små plojkampanjer eller helt utan high fantasy. Nu tänker jag ta Ravnica och 5E på fullt allvar.

Bakgrund
Rådet som styr Orzhovgillet—Obzedat—är en bunt uråldriga stofiler. Uråldrigare än de flesta stofiler, faktiskt, eftersom rådet består av spöken—uråldriga stofilers odöda rester. Det här rådet är misstänksamt, slugt, och fruktansvärt girigt, eftersom de enda känslor dessa Obzedat-spöken har kvar är just att lägga mer pengar på hög.

Men det fanns en röst som försökte vidga deras vyer. Teysa Karlov. Magikern som försiktigt valdes till gillets språkrör och som försökte få till stånd en riktig konversation med de andra gillena. En konversation utan sluga baktankar, för att säkra gillets framtid bortom den snabba vinningen. Hon hade sina egna cyniska mål givetvis, men hennes avsikter kunde ändå ses som goda i kontrast till Obzedat. Så fort det uppdagades att hon pratade med de andra råden—något som väl kanske inte borde ha varit helt oväntat för ett språkrör—så blev Obzedat vansinniga. De klippte hennes kontroll. Men hon hade redan ett ordentligt inflytande och började då istället försöka driva Borosgillet till ett samarbete och ett anfall mot rådet. Anfallet misslyckades tyvärr, och Teysa sattes bakom lås och magisk bom. Hon sitter kvar där än.

Rollen som språkrör finns inte längre kvar, utan Obzedat har istället valt att vara än mer misstänksamma och vilja lägga än mer pengar på hög. I den rådande situationen i staden, med kapprustning och oroligheter, känner de snarare att större lås och färre konversationer är vägen vidare.

Så Orzhov är helt enkelt mer sammanslutet och fanatiskt än tidigare, och den enda som kanske kan förhindra fullskaligt krig sitter inlåst.

Nu behöver rollpersonerna äntra scenen!

Kampanjen
Idén är att kampanjen utspelar sig 100% i staden Ravnica. Rollpersonerna kommer skapas av spelarna, så exakt hur de passar in i plot:en återstår att se, men det långsiktiga målet kommer vara att frita Teysa Karlov från hennes fängelse och försöka stoppa Orzhovgillet från att starta det stora kriget genom ren girighet. För att göra det måste Obzedatrådet störtas... En inte särskilt enkel uppgift.

Canon?
Jag har väldigt begränsad kunskap om den faktiska historien kring Teysa Karlov, i Magic, och har istället bara använt mig av fragment av den. Grova penseldrag. Min spelgrupp är totalt ointresserad av Magic, så detta är inte ett problem.
 
Last edited:
Top