Nekromanti Ravenloft

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Jag tänkte höra om det är någon som spelat i AD&D-världen Ravenloft och i sådana fall om den kampanjvärlden är bra. Såvitt jag har förstått det är den en lite mer "renässans-värld" än den gängse medeltida typen, och har dessutom en stor portion skräckstämning i sig.



Don Kennetho
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Nu är ju AD&D i allmänhet rätt nära renässansen överhuvudtaget. Snarare är Ravenloft ännu en bit framåt i romantiken.

Ravenloft är en separat dimension där onda lorder härskar över varsin domän, fångade och plågade av dem som fört dem och deras faksimil-land dit. Ravenlofts ondska är i gotisk anda med karaktärer som är tagna av Frankenstein, Dracula m.fl.

Ravenloft har också en underavdelning, Masque of Red Death, som är samma typ av gotiska skräck men som utspelar sig på jorden, dock fortfarande med AD&D monster i viss, men mindre, utsträckning.

Regler för skräck och chock är inkluderat samt en massa käcka tips på hur man skrämmer sina spelare.

Daniel Schenström
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Personligen så är Ravenloft är den bästa AD&D världen och den mest orginella fastän den är klischéig när det kommer till skräcktermer.
Och jo den är mer utvecklad än de "vanliga" spelvärldarna. Exempelvis så finns det flintlåsvapen, klockor osv.
Klädstilen är även den annorlunda i vissa domäner. Mer 1700tal än medeltid.
Det är klassisk gotisk skräck (som inte passar så bra ihop med det något för heroiska AD&D systemet... fast jag har ändock inte grundreglerna utan jag brukar använda Geminis system) där det mörka och okända vilar över nejden.
Mörkret är en makt i sig och om man utför många grymma dåd så kan det uppmärksamma ett och försöka förleda en vidare nedåt i en ständig spiral.

Om man läser reglerna så är magi ovanligt och magiska föremål praktiskt taget oexisterande.. Likaså med monster och vidunder.. (fast detta stämmer dock inte när man läser äventyren eftersom det där dräller av magiska föremål och artefakter).

kolla in: www.kargatane.com Profeten från Norr
 
Top