Nekromanti Ras som ingen vet om?

MooSe

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
21
Location
Göteborg
Jag har börjat planera på ett Sci-Fi rollspel som skall utspela sig på jorden (mest)....

och jag funderar på att lägga in en utomjordisk ras som dödar människors psyke och tar över deras kroppar. Ingen förutom en hemlig organisation vet om deras existens....

är detta en bra ide eller bara nått som låter som ett kasst arkiv x avsnitt (ja, det finns sånna)?
jag har kommit underfund med att jag vill ha en ny ras med men skall alla verkligen veta om den? e det inte kul med lite hemlighets makeri och mystik?

jag kanske helt e ute å cyklar men jag e tacksam för kommentarer på min ide och förslag till saker som kan göra mitt rollspel bättre...

<center>---=(*)=---</center>

//MooSe af RUIN
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Har ingen uppfattning om bra eller dåligt.

Men ett tips är serien V, där det är utomjordingar som klär ut sig till människor och håller på att ta över världen. Ser precis ut som människor (men inte om man river bort översta lagret av skinnet). De kan även få barn med människor (dock liknar inte avkomman människor).

Riddaren - älskar serien V
 

MooSe

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
21
Location
Göteborg
hmmm...jag tror jag såg den serien när jaf var liten...

nån som vet vart man kan hitta den begagnad eller nått?

//MooSe af RUIN
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
jepp, din idé om en ras som tar över människors kroppar är ingen ny idé...

I Dark Skies (går eller har gått på TV4), så är det en "hive-mind" liknande parasit/insekt som invaderar folks kroppar, deras mål är självklar att ta över jorden... :)
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Jodå, den går på fyran just nu i repris.

/Anders som just sett First wave

Ash to Ash
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag tycker att det låter som en klart kule idé. Både med arten som käkar människans psyke och att den är hemlig. Då skapas ju en viss frustration över det hela.
Det är ju lite arkiv x över det, men det är ju ingen nackdel tycker jag.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Inspirationskällor

Robert Heinlein tror jag skrev "Puppet Masters", som blev filmatiserad för några år sedan. Filmen "Body snatchers" bör också nämnas i sammanhanget - det finns en ny och en gammal version. Även John Carpenters klassiska nyfilmatisering av "The Thing" (finns också en äldre version) bör ses. "Dark Skies" har redan nämnts, och fler exempel finns inom både film och roman.

En annan källa som bör nämnas i sammanhanget är "The Tripods", en romanserie av en John Christopher (pseudonym, om jag inte minns fel). Den gjordes också som en TV-serie av BBC i början på åttitalet som faktiskt gick på svensk TV vid tillfället. "The Tripods" utspelar sig ca 2090, i ett feodalt Europa där tripoderna styr och där människor förses med en slags kontrollgrunka på huvudet så fort de blir myndiga. Visserligen är tripoderna rätt synliga (en fyrtio meter hög trebent krigsmaskin är ingenting som man inte märker, liksom), men man vet aldrig vilka människor som styrs av dem och vilka som inte styrs. Bokserien bör gå att få tag på, men TV-serien är i det närmaste helt omöjlig att få tag på.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Inspirationskällor

Synd! Det skulle vara kul att se den där serien igen. Var det i början av åttiotalet den visades? Då var inte jag gammal men jag har ändå vaga minnen av den. Hade för mig de där tripoderna kunde skjuta nån slags grön eld eller nåt.

Don Kennetho
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
First Wave har ju också hemliga rymdvarelser som planerar att ta över jorden, även om de inte gör det genom att besätta folk.

Ridijeck
som sommarlovet började för idag
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Tycker deras sätt är mycket coolare. Fast det skulle bli ett väldigt paranoit spel.

-älskling det är jag!
-Bevisa det, hugg av dig armen.
-Ajj
-Okej, hej älskling. Synd på din arm.

/images/icons/smile.gif


Ash to Ash
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Inspirationskällor

"Var det i början av åttiotalet den visades? Då var inte jag gammal men jag har ändå vaga minnen av den. Hade för mig de där tripoderna kunde skjuta nån slags grön eld eller nåt."

Jopp. Jag är ganska säker på att den visades som en del av sommarprogrammen någon sommar före 1985, tillsammans med en dansk serie om en unge som flög iväg med rummet ut i rymden, och han styrde med skrivbordslampan. Den serien hette Crash och var usel, men Tripods kommer jag ihåg att jag gillade skarpt.

Och jo, den gröna elden minns jag också. Och det totalt urkrypiga temat som verkligen skrämde skiten ur en. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Inspirationskällor

Ojävvlarvadnostalgiskjagblir!
Nu minns jag den där killen med rummet också. Bråkade han inte med nån galen professor eller nåt liknande med äcklig hud? Jag tyckte den serien var skitbra också men jag kan ju bara ha varit omkring 6 år gammal.

Don Kennetho
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Tillägg

Jag höll på att glömma att även om First Waves rymdvarelser inte kan besätta folk, kan de ju klona folk och på så sätt ersätta dem. Men jag tycker nog att om man vill ha en paranoid stämning är rymdvarelser som besätter folk bättre.

Ridijeck
som så vitt han vet inte är besatt av en rymdvarelse
 
Top