Nekromanti Rapport från Fjällcon 2015

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
22-27 juli var vi sexton rollspelare som befann oss i Björkliden, på årets upplaga av Fjällcon. Fjällcon är w176:s genidrag: ett konvent som kombinerar fjällvandring och rollspel*. Vi anlände till Björkliden på onsdag eftermiddag och åkte på söndag efter lunch. Under dagarna har vi hunnit med tre dagsturer på ett par timmar, på kvällarna har vi spelat spel och däremellan har vi bastat. Deltagarna bestod av en god mix av intressen och folk: somliga primärt bordsrollspelare, andra primärt lajvare, med en blandning av amatörer och hobbyister till folk som arbetar med spel i olika former. Majoriteten av oss var från Norrbotten och Västerbotten, men vi hade en handfull tappra sydbottningar också!

Varje kväll gick 3-4 programpunkter: trad- och indierollspel, lajv, brädspel och workshops av olika slag. Precis som förra året var spelen bra, vandringarna nästan bättre och diskussionerna bäst av allt. Eller, i år var kanske det bästa att bada i Trollsjön, trots att isen fortfarande låg och det hängde en meter kondens över ytan. Oavsett verkar det som att de flesta av oss delar ett vemod: måste det redan ta slut? Att sova, äta, vandra, basta, spela med och dela varje vaket ögonblick med samma sexton personer är intensivt och har gett upphov till band, som man kanske inte kan uttrycka i ord. Det pratas redan skämtsamt om att anordna ett vinter-Fjällcon och om rädslan att inte få plats nästa år.

För min del har Fjällcon varit mitt bästa konvent i år och jag längtar redan till nästa års upplaga. Eller längtar jag efter att återse mänskorna som var där? Nej, inte bara. Det är kombinationen av mänskor och struktur som gör konventet. Detta år var ett visst antal platser vigda åt nykomlingar och ett visst antal till veteranen. Jag ser fram emot att se vilka nya ansikten som kommer att göra Fjällcon 2016 till något bekant, nytt och fantastiskt.

* För en översikt från förra årets Fjällcon: http://www.gamingaswomen.com/posts/2014/12/organizing-hikinggaming-convention/
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
I år fick jag spela fem spelpass som alla blev bra! Förstå vilken ynnest? Nå:

Onsdag kväll spelade jag Dream Askew, som tillhandahölls av Pilzeman. Vår queerenklav efter apokalypsen hade tagit över en del av suburbia utanför New Jersey och överlevde bl.a. genom att handla potatis från juggalo-klanen i närheten. Jag tog rollen som Raksha, ett brutet sinne i en bruten kropp begåvad med psykiska krafter. Hennes krafter bringade fruktansvärd smärta eller vackra drömmar och hon insisterade på att hon behövde vara en levande påminnelse om allt fult och trasigt som alla bar på, men försökte dölja. Jag gillade vår berättelse, men precis som när jag senast spelade tyckte jag det blev väl kort.

Torsdag kväll spelade jag två korta lajv: först en charmig berättelse (vars namn jag inte minns) om hur vi fem pretto-visionära konstnärer i en konstointresserade framtid träffades för att komma fram till hur vi skulle rädda Kirunas konstscen (och i förlängningen världen). Mina medspelare var DeBracy, Wilmer, Ymir och oforumiten E som skrivit lajvet. Det var trevligt, kul och med en briljant twist som faktiskt fått mig off att fundera över hur vi talar om konst.

Det andra lajvet jag spelade var det fullkomligt briljanta Mormors mormors mammas tiara, där vi var sex spelare (jag, w176, DeBracy och tre oforumiter) som gestaltade sex generationer kvinnor i samma familj, som bands samman av den nämnda tiaran, som gått från mor till dotter. Tre rollpersoner var levande och tre var spöken och det var jättejättevackert och jobbigt och det gräts riktiga tårar eftersom det var så jobbigt att spela på varma och positiva relationer.

På fredag kväll var det dags för mig att kliva utanför min comfort zone: Eon IV. Jag har alltså innan Fjällcon faktiskt aldrig spelat Eon eller ens läst Eon, och heller inte haft intresse av det, med ett undantag: jag har i flera år velat spela Eon med Ymir som spelledare. När han anmälde att han skulle spelleda äventyret De vita svalorna på berget Vostram var det bara att anmäla sig och peppa. Ymir, Jag, w176 och tre till hippiespelare från norr peppade stenhårt och fick så till slut ett sjuuuukt fett spelpass. Premissen var att vi var nunnenoviser i klippklostret Gran Vostram, vars bästa och närmsta vän Castelosa till synes tagit livet av sig. När vi så började utreda dödsfallet kom vi djupare saker på spåren. I ärlighetens namn tappade vi lite halvt bort intrigen i vårt relationsspel och Ymir fick liksom tvinga in oss i den igen, men vi hade ohämmat kul att culture game:a klostret och ha omständliga diskussioner om huruvida saker "var Daak" eller "inte var Daak". In all seriousness var jag faktiskt otroligt impad över Eon IV:s personlighetsdrag och trestegskonfliktsystem. Jag hade väntat mig att spela runt reglerna och så fick jag regler som passade fint och hjälpte mig spela. (och så är det ju barnsligt kul med OB-tärningar)

Mitt sista spel på lördag kväll var det jag tog med mig till Fjällcon: Söndrade vi falla, årets äventyr till Den yttersta domen, berättelsen om al-Roma-kalifatets sista dagar. Även i denna berättelse föll al-Roma-kalifatet och även om rollpersonerna splittrades, gick befolkningen sitt öde till mötes som en enad umma: tusentals dog martyrdöden på slagfältet och åter tusentals leddes in i Rom-Zonen av General Rashiid (spelad av Pilzeman), när han förstått att slaget var förlorat. Jag var till en början lite orolig att passet inte skulle lyfta, som jag nästan alltid är, men det borde jag inte ha varit: trots ett spelarbyte fick vi en berättelse fylld av kärlek, bedrägeri och martyrepik. Efter att äventyret var färdigspelat satt jag och Pilzeman och pratade till långt in på natten och jag fick med mig en massa tankar på hur jag ska göra det ännu lite bättre.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Oj, hur ska jag börja? Badet i Trollsjön var givetvis fetast, sekundärt Bastulajvet, och jag håller fortfarande inte med om att Bleed-tabellen är dålig för att den somehow är för intern. Tertiärt var det nog paltkoket, eller vad säger jag, fetast av allt var givetvis Tovas vitlöksbröd. All glory to the vitlöksbröd!

As for rollspel och lajv...jag är så bitter över att jag inte prioriterade upp Mormors mormors tiara, men jag var rädd för att spela kvinna på lajv (trots att jag alltid alltid gör det i rollspel). Det verkade helt awesome.

Fjällcon kör en struktur alla svenska konvent borde köra, som är att alla som deltar själva måste bidra med något. Jag tog med mig De vita svalorna på berget Vostram, men eftersom väderprognosen var usel hade jag även förberett mitt första Dread-scenario, designat för rejäl fjällcon-bleed, då man spelade svenska studenter i en fjällstuga. Tack och lov fick jag tillfälle att spelleda detta också eftersom folk peppade upp mig som fan och det fanns tid över efter Emmies fantastiska konstnär-i-framtidens-Kiruna-lajv, och vi hade ett välkommet extra inhopp i form av en nörd som jobbade på hotell i Björkliden. Jag fick slutligen i den sena timmen ihop fem nattsuddare, även om scenariot var tänkt för sex, och jag körde. Och fan vad jag inte ångrade mig. Scenariot var essentially ett improviserat hopkok av några av de läskigaste incidenter och filmer jag kom att tänka på (Diaytlov pass incident, The Fourth Kind, Honeymoon), men rollpersons-mallarna hade jag förberett noggrant (som man måste i Dread) och spelarna gjorde fullständigt guld av dem, och trots mitt hafsverk till scenario bara föll saker på plats. Flera spelare var dessutom otroligt entusiastiska, och jag fick så varm respons efteråt att jag fortfarande är glad två veckor senare. Wilmer, Pilzeman, Tova, Petra, Anna; jag vill spela mer med er alla! Jag väljer att inte berätta mer om scenariot just nu (om folk inte är jättenyfikna), eftersom jag eventuellt vill polera det och sätta upp det fler gånger i framtiden, men det klaffade så bra med fem rollpersoner att jag nog kommer överväga att stryka den sjätte och bygga om dynamiken så att hen inte behövs.

Överlag var entusiasm och briljans något som kännetecknade de flesta av mina spelupplevelser på Fjällcon; Per och Wilmer bjöd på två helt olika tappningar av rymd-scifi-diplomati (bordsrollspel respektive speligt lajv) som bägge var så inspirerade att de hade förtjänat egna inlägg, och Emmies konstnärslajv var helt briljant, och ökade lite min tro på lajvmediet (åtminstone vill jag spela mer black box). Sen vet jag inte riktigt hur jag ska börja berätta om De vita fåglarna på berget Vostram...men redan när jag såg att folket som skulle spela det var Gnomvid, w176, Sanna och Per (som alla var med på fjollårets legendariska SakVaL-spelmöte som ensamt gav upphov till termen "nattåg till Balltofta) , plus peppbollen Tova som varit fantastisk under Dread-scenariot, visste jag att det här inte kunde bli annat än awesome. De vita fåglarna är ett intressant scenario eftersom det visar upp storheten i Eons spelvärld från en udda och intressant vinkel, och jag är så glad att spelarna nappade på det så väl som de gjorde, och förvandlade ytterligare ett Fjällcon-scenario till ren magi.

Jag fick även riktigt bra input angående framtida förbättringar av De vita fåglarna, och som vanligt hölls tusen googoler mer eller mindre givande diskussioner om allt från dystopiska rollspelsscenarion till norrländsk gladporr. Jag önskar att jag hade ens skuggan av kontaktnätet för att arrangera liknande små, mysiga, koola, smarta, könskvoterade konceptkonvent i sydsverige.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Min FjällCon-bitterhet är att jag inte kom med på Eon-passet, inte för att det i efterhand visade sig bli awesome utan för att jag var jäkligt intresserad av det redan från början. Oh well. Du kanske är kidnappningsbar på GothCon? :)

Mormors mormors mammas tiara var nog fetast för mig, trots att jag aldrig varit i fjällen förut. Det var nära, vackert, rörande. Fint, fantastiskt, jobbigt, underbart. Första tio minuterna av spel satt jag bara ner, läste min roll om och om, sökte fokus och tittade bara på det fantastiskt fina spel som var där från första sekunden.

Utöver det så var det vandringarna som var grejen för mig tror jag. Jag nojjade över praktiska saker tills (Vad ska jag ha på mig?! Vad ska jag ha med mig?!) tills jag hade varit på första turen i finvädret. Sen var det bara att köra.

Det blev en riktig grej för mig när vi kom upp på kalfjället på torsdagens vandring och jag insåg att vi var högre upp än snön. Jag vet inte varför det var så betydelsefullt, men whatever. Det var fint. Och jag det kändes som jag orkade med bra (även om ”tjock och besvärad” är vad jag tänker när jag ser bilderna på mig själv från vandringen). Elin hade lagt riktigt bra turer, och det infann sig fort en självklarhet i att folk kunde välja till eller välja bort lite efter behov vilket var toppen.

Den där rädslan att inte få en plats nästa år dök nog upp redan på fredag under konventet eller så. Inte så mycket för min del (tänker jag hävda) men kollektivt. Men, som jag förstått det är den hemliga planen med FjällCon att ha kulturutbyte mellan olika grenar av rollspelshobbyn. Det är awesome och tokfett och jag hyllar det lågmält men entusiastiskt. Det ska liksom inte vara samma människor. Jag tror inte jag kommer satsa på att vara där mer än kanske varannat år på sin höjd (om det växer till ett stadigt återkommande evenemang).

Något jag hoppas på är avknoppning. Det har skojats om FjällCon Ammarnäs, och nåt Skåne-konvent enligt samma modell. Det vore grejt tror jag. Det är wilpers knytkonventsupplägg (awesome!) korsat med en helt annan typ av upplevelse som gör att det händer väldigt speciella saker med gruppdynamiken (awesome!), och fröet är planeterat för att det ska bli en Do it yourself-grej (awesome!). Det är allt det där jag var avis på med jänkarnas Camp Nerdly och lite till.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Jag hade också ett fantastiskt FjällCon! Jag tänkte inte lägga ut orden så mycket, och hoppar därför över alla "småsaker" som gjorde att stämningen var på topp så gott som hela tiden – som bad i Trollsjön, diskussioner på vandringsleden osv. Men jag ska skriva något om varje spel jag spelade i alla fall.

Första kvällen var det som sagt Dream Askew. Jag är riktigt nöjd. Jag ser absolut vad GnomviD menar med att ett pass är för kort; att historien som byggs ber om att fortsättas, men det är också mitt enda klagomål. Jag kan inte skryta så mycket som spel-demare, mer än att mitt standard-ingrepp fungerar bra: berätta för alla i början att Malströmmen riskerar att bli over-the-top, och välj bort Digital Realm som spelledaransvar. Det ger en bra stämning som är lite mer low-key, och handlar mer om vad vi gör när världen går under, än vad vad vi gör med våra psykiska krafter när världen går under. Gissa vilken som ger mer intressant spel, liksom. För det senare borde en väl spela PSI*RUN instället, tänker jag.

GnomviD gjorde en väldigt fin Raksha, som lyckades med det Brainers (eller ja, Iris heter det ju här) sällan gör: hon var läskig ibland, på ett personligt och intimt sätt, men oftast bara lite konstig, förvirrad, och ganska fin. Brainers riskerar annars att vara läskiga mest hela tiden. Här satt jag och tyckte lite synd om Raksha tills dess att jag skulle spela en scen mot henne själv, och då blev det jobbigt! Och synd om henne, eftersom min roll Keegan bara kunde svara med våld.

Själv spelade jag alltså Keegan, the Tiger (gängledaren), och uppfyllde lite av en dröm: att spela V eller en liknande vigilante/maskerade "superhjälte" i Apocalypse World. Jag brukar ofta skämta om att det går att göra Faceless till det: ditt vanliga ansikte är inte egentligen groteskt och äckligt, du är bara svag utan din mask. Keegan var en tillbakadragen tjej i en hoodie, men när det var dags för gänget att ge sig ut och räda Juggalo-enklaven så dök Bossen upp på ett hustak: en cool androgyn varelse i street gear och en röd-svart hockeymask. Roligast var att rekrytera the Arrival (spelad av en icke-forumit), en timid 30-årig f.d. försäkringsagent, till att ha gängsminkning och köra bil rakt igenom en barrikad. Hon ville så gärna passa in och hjälpa till att hon gjorde saker hon aldrig hade trott om sig själv; saker som säkert inte var värt det hon fick tillbaka.

Vi hade också DeBracy i rollen som en lite egenartad fixare, f.d. protes- och cybertechimplantatkirurg. Stackarns första uppdrag var en bybo som kom in med en faktisk foliehatt och sa "den fungerar inte" – de försökte förgäves värja sig mot Rakshas delade drömmar.


Andra kvällen spelade jag Dread, med Ymir. Han skrev bra om det, och han verkar inte vilja att jag avslöjar för mycket. Jag kan dock säga att jag är riktigt imponerad av Tova och Anna som spelade en fantastisk trasig relation. Själv dog jag först (offrade mig för att köpa de andra lite mer tid i säkerhet, i slutändan förgäves), och jag är också imponerad av hur spelet (såklart mycket tack vare de andra spelarna) fick mig att sitta uppe i säkert två timmar till för att se hur det gick!


Tredje kvällen spelade jag Under vårt skinn, spellett av två icke-forumiter. Det var coolt att de delade på spelledarrollen – eller ja, M var spelledare och N spelade en väldigt viktig NPC vid namn Terra, men hade mandat att svara på lite spelledarfrågor också. Så ibland när jag pratade i telefon med Terra kunde de andra två spelarna göra annat under tiden, så att vi faktiskt spelade helt parallallt bitvis.

Scenariot var extremt traditionellt jämfört med var jag är van vid. Följande saker hände som inte har förekommit i ett spel jag spelat på... jag vet inte hur länge, många år:
- Information som visades för "publiken" men beskrevs i termer av vad rollpersonerna förstod (så att spelaren inte nödvändigtvis skulle lista ut)
- Helt färdigskrivna roller
- Helt slumpmässig utdelning av rollerna
- Helt systemlöst för spelarna – fråga spelledaren, hon säger vad som händer. Hon slog tärning för inspiration ibland, men det fanns inget hårt system.
- Fokus på problemlösning som helt kunde abstraheras till spelarnivån (jag behövde inte tänka "hur ska jag, som min roll, lösa detta" utan kunde tänka "hur skulle jag lösa detta" och låta min roll implementera lösningen; rollen var såpass mycket av en everyman att det kändes okej)

Det var coolt, och nyttigt att spela något jag inte är van vid! Jag gav en del respons efteråt, och tänkte att jag kanske hade öppnat några ågon genom att föreslå att spelarhemligheter osv kan spelas helt öppet, den typen av "indie-visdomar" som det kändes som att scenarioförfattaren inte tänkt på. Men i efterhand har jag insett att jag lärde mig lika mycket åt andra hållet: alla saker som för mig går emot "det bästa sättet att göra det på" kan ses som medvetna val, och istället får jag fundera på vad det får för effekt att ha spelarhemligheter, att ha den typen av problemlösningsfokus, att dela ut roller slumpmässigt, osv. Om M och N läser det här, förlåt om jag satte mig på en hög häst! Jag borde helt klart spela mer spel som skiljer sig från det jag brukar spela.


Fjärde dagen föreslog DeBracy att vi skulle utnyttja tiden mellan bastu och middag till att spela Mumins Värld, så det gjorde vi. Vi använde mitt situations-orakel, och fick "En busunge förargar hela bygden med sina spratt ... just när farmor blivit sjuk!" Tova spelade busungen, och kände sig nog väldigt taskig när det till slut kom fram att farmor inte bara var lite dålig – hon skulle nog inte bli frisk igen. Trots den bakomliggande situationen var det inte överdrivet dystert hela tiden – det var liksom bara en sak som var på gång.

I det här spelet måste jag nämna en av de bästa Mumins Värld-rollpersonerna jag sett: hemulen Hemulus, som var trädgårdsmästare hos familjen. Han var stark och modig, och bra på att:
- Gräva djupa hål
- Lyfta tunga saker
- Kasta saker långt
- Sjunga
Men dålig på att
- Inte hjälpa till
Han fick nytta av alla sina färdigheter, utom att sjunga, stackarn. Han hjälpte Toomi, pappan i familjen, med att hålla igång hushållet när farmor var dålig; han hjälpte busungen att gömma sig för Toomi; och han hjälpte turisterna att hitta ner till sjön där de skulle fiska. Han var verkligen dålig på att inte hjälpa till!

DeBracy spelade Luva, ett mumintroll. Luva hade en stor huva, men folk sa ofta tvärtom. Det hände alltså att folk kallade honom Luva – han hade en luva, och hette Huva! Eller om det var tvärtom. DeBracy försökte förklara hur roligt det skulle bli när folk tog fel på hans namn och hans huvudbonad, men jag förstod inte. Eller, alltså, jag tror att han försökte förvirra mig som spelledare när han förklarade, för att illustrera sin poäng. Det var... roligt? Tror jag.

När jag först spelade Mumins Värld, på NärCon för ett par år sedan, så skämtade vi mycket om hur spelet hade en oskriven regel om att alla måste prata finlandssvenska. Jag har tappat bort det lite grann de senaste gångerna jag spelade, så det var extra roligt att se hur de här spelarna föll in i det helt oombedda på samma sätt som NärCon-folket gjorde! Jag känner mig dock lite skyldig som inte lyckades prestera en brytning jag blev nöjd med, så jag struntade i det istället.


På kvällen spelade vi Den yttersta domen, och jag är så himla glad att slumpen föll sig så att jag fick spela det! Jag fick åka på FjällCon på en reservplats till att börja med, och när vi skulle prioritera olika spel satte jag DYD lågt eftersom jag inte vågade spela med GnomviD (jag trodde han var läskig). Över de föregående dagarna insåg jag att det passet skulle bli guld, och blev mer och mer ledsen över att jag inte skulle vara med. Så sade en spelare efter middagen att hen inte mådde så bra, och jag fick hens plats! Så det var sammanträffanden hela vägen fram. Och guld blev det! Både själva spelet och chansen att sitta och prata scenariodesign med GnomviD till 5 på morgonen. Återigen är jag mest imponerad av de två som spelade ett kärlekspar. Flera oväntade vändningar vad gäller vad de gjorde tillsammans och vad som fick fokus, och slutet var passande nog (till ett sådant epos) en gråtande kyss-och-en-kniv-i-ryggen. You had to be there.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Jag är läskigt avis och har sparkat mig länge för att jag missade att anmäla mig till FjällCon. Nästa år kommer jag garanterat att anmäla mig och rädslan för att inte få plats kommer att besannas för någon av er. Ni har blivit varnade!
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
FjällCon har 16 platser. Nästa år blir troligen fördelningen:
  • 6 nya
  • 6 gamla
  • 1 arrangör
  • 2 löjtnater (funkisar/medarrangörer)
  • Sista platsen fördelas beroende på söktryck
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Pilzeman;n109216 said:
Fjärde dagen föreslog DeBracy att vi skulle utnyttja tiden mellan bastu och middag till att spela Mumins Värld, så det gjorde vi. Vi använde mitt situations-orakel, och fick "En busunge förargar hela bygden med sina spratt ... just när farmor blivit sjuk!" Tova spelade busungen, och kände sig nog väldigt taskig när det till slut kom fram att farmor inte bara var lite dålig – hon skulle nog inte bli frisk igen. Trots den bakomliggande situationen var det inte överdrivet dystert hela tiden – det var liksom bara en sak som var på gång.
Åh, jag vill spela Mumins värld! Det var jättesnällt att du frågade mig, men jag var tyvärr för trött efter bastun för att orka med det. Vi får ta det på Gothcon, kanske? :)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Om jag inte är för upptagen med teater på GothCon, så gärna! Och om jag är det kan jag ändå kila förbi och droppa ett utskrivet ex – det är inte så svårt att spelleda för någon annan heller, tror jag.
 
Top