D&D Random encounters: sorter, tips, och exempel

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
När nu random encounters dök upp i annan tråd och chrull så riktigt påpekade att det inte bara behöver vara strids-encounters, så satte det igång en fundering om vilka sorters encounters man kan använda (strid, problem, väder?, olycka, etc) och hur man gör dem extra krok-rika och användbara.

Har några sorters encounters eller tips om encounters att dela med er av?

Exempelvis typ såhär
* Encounters med neutral-ish humanoid, där reaction roll avgör deras inställning. Exvis fyra sporstinna svampvättar som har haft blandad erfarenhet av andra humanoider.
* Encounter med vänligt inställd humanoid som har ett problem och vill ha hjälp. Typ, en mänsklig köpman vars tolv fångna goblin-slavar har rymt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Många mötestabeller jag sett är rätt tråkiga, eftersom de bara innehåller ett antal och en typ av varelse, typ: 2T6 goblins. Det är helt upp till spelledaren att göra det intressant.

Ibland finns det dessutom en annan tabell som lägger till en sysselsättning, vilket medför att spelledaren i alla fall har något att arbeta med, typ: "... som ligger i bakhåll", "... som fiskar", "... som sover siesta".

Själv är jag lat och föredrar möten som är en komplett situation -- helst en som leder till samtal, diskussion och beslutsfattande. Något i den här stilen:

Rollpersonerna ser en kronhjort som står och betar 50 meter bort i en glänta. Den verkar inte ha upptäckt dem ännu. Om rollpersonerna dödar eller skrämmer bort kronhjorten dyker 2T6 goblin upp som låg i bakhåll på andra sidan gläntan. De är antingen förbannade för att rollpersonerna skrämde hjorten och kräver kompensation, eller så hävdar de att de såg den först och kräver att få köttet, men kan eventuellt övertalas att nöja sig med hälften.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Ja - det finns lite en dragkamp i min hjärna mellan å ena sidan en generisk generator, typ
1T10 humanoidtyp, 1T6 reaction, 1T10 humanoidernas nuvarande status (skadade, på flykt, hungriga, mätta och lata, sjuka och smittsamma, etc)

Och å andra sidan kompletta krokfyllda saker, som Gurgeh beskriver. Det generiska känns som det räcker längre men är svårare att få till riktigt lika intressant i enskilda exempel, alla gånger?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Det är här en old school reaction table gör underverk.
Det hjälper, men det berättar bara hur de reagerar på rollpersonerna inte om de är:

soldater som tänker jaga bort inkräktare
bönder på väg till marknaden
munkar som vill omvända hedningar
munkar som vill döda hedningar
rövare som vill röva
adelsmän som är ute på nöjesutflykt
legosoldater som vill ha ett uppdrag
etc.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Och å andra sidan kompletta krokfyllda saker, som Gurgeh beskriver. Det generiska känns som det räcker längre men är svårare att få till riktigt lika intressant i enskilda exempel, alla gånger?
De generiska kräver att SL snabbt kan förklara tabellernas resultat. Men samma tabeller går att återanvända ett halv rollspelsliv med noll prepp

De specifika kräver mycket mindre vid bordet men mycket mer prepp.

Jag ser det väl inte som att en är bra och en är dålig, utan mer att de ger olika saker. Men eftersom jag är rätt lat är jag hårt inne på 2d6 vättar plus slumpad reaktion just nu.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Det hjälper, men det berättar bara hur de reagerar på rollpersonerna inte om de är:

soldater som tänker jaga bort inkräktare
bönder på väg till marknaden
munkar som vill omvända hedningar
munkar som vill döda hedningar
rövare som vill röva
adelsmän som är ute på nöjesutflykt
legosoldater som vill ha ett uppdrag
etc.
Jag hänvisar till post #7 som svar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Vad jag egentligen vill ha är en crazy nog improv prompt att det inte går att inte spotta ut något magiskt från den. Ingen skämt, det här är den bästa slumptabellen: http://jrients.blogspot.com/2008/02/it-came-from-4chan.html?m=1

43. Gentlemanly british marksman hunts party for sport using only sheer grit, determination, and steam-powered railgun.

Det är en sessions spel bara där!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag vill ha både och! Bomb-slumplista och lista med clean reaction-tabell (två vättar, slå reaction). Tycker det fyller olika syften. Vad jag inte vill ha är tokroliga konstiga resultat som den listan du länkade till God45. Sorry... kul att läsa men knasigt i spel.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,975
Location
Umeå
Det fantastiska med det lite trötta simpla 2d6 vättar är att det utöver reaktionstabell går att kombinera med så mycket annat. Finns det en tabell för att skapa en borg och vem som styr den? Slå fram denne individ, vem är hen, en nekromantiker vida hatad och avskydd? Ok! Vad har denne med vättarna att göra? Slå på reaktionstabellen för svaret. Lågt hatar de denne individ, kanske är de ute efter hämnd, högt innebär att de jobbar för/allierad med, mitt emellan de kanske är påväg dit för att göra något för bägges vinning? Sälja lik de grävt upp? Osv. Mycket av min kärlek till dessa lite lite tråkiga tabeller ligger i just att kombinera dem på olika vis skapar magi. Sen kan jag få upp idéer för större mer komplexa situationer utifrån vad som kommit fram redan, typ vättar i strid med en grupp bönder på en gravplats där de är i färd med att stjäla lik, så nästa gång jag slår fram vättar på slumptabellen och ett litet samhälle finns etablerat hivar jag in något sådant eller ger det en chans på d6 att vara just den idén istället för något annat.

Rätt stor del av pågående play-by-chat-kampanjen i Traveller har ex som grund i en sådan här slump, på en planet med så hög law level så massa vapen är under strikt kontroll slumpar jag fram en uppdragsgivare som är två adelsmän, vad vill de ge spelarnas karaktärer för uppdrag? Slumpar igen på listan för tillgängliga varor att handla med, vapen! Aha såklart! De behöver hjälp med att smuggla in vapen till någon på planeten! Just ja jag har redan slumpat fram ett rykte som karaktärerna hört om att motståndsrörelsen börjat bli mer aktiv! Såklart det är de som är köparna! klockrent!
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Jag gick på en promenad i Tyresta nationalpark en fin höstdag för någon månad sedan och insåg för sent att jag hade glömt mina hörlurar.

Det skulle ju inte få hindra mig att njuta av det fina vädret — men jag insåg redan vid parkeringen att halva Sverige hade gått samma idé så det var rätt mycket folk därute.

Utan hörlurar fick jag lyssna på skogens alla ljud och — här kommer poängen — alla samtalsglimtar, korta överhörningar och lösrykta ord eller meningar från de andra som gick i sällskap.

Det fick mig att tänka på rollspel och specifikt det här ämnet. Jag började helt enkelt fantisera ihop slumpmässiga möten där jag endast använde en lösryckt mening, kanske med en tillhörande ljudeffekt. Det jag insåg snabbt var att en och samma mening, till exempel:

”Var är du Torsten?” kan betyda massor av olika saker beroende på om det åtföljs av ett skratt, ett förtvivlat snyftande eller ett åtföljande ”kissikissikissi, kom fram nu kissikissi”.

En slumptabell med öppna citat som är helt upp till SL att tolka hade varit rätt coolt. Inga ytterligare detaljer utan fritt för SL och/eller spelarna att bygga vidare på.

Så här funkar flera slumphändelser i Red Dead Redemption 2 med att någon säger något innan man ser situationen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
När nu random encounters dök upp i annan tråd och chrull så riktigt påpekade att det inte bara behöver vara strids-encounters, så satte det igång en fundering om vilka sorters encounters man kan använda (strid, problem, väder?, olycka, etc) och hur man gör dem extra krok-rika och användbara.

Har några sorters encounters eller tips om encounters att dela med er av?

Exempelvis typ såhär
* Encounters med neutral-ish humanoid, där reaction roll avgör deras inställning. Exvis fyra sporstinna svampvättar som har haft blandad erfarenhet av andra humanoider.
* Encounter med vänligt inställd humanoid som har ett problem och vill ha hjälp. Typ, en mänsklig köpman vars tolv fångna goblin-slavar har rymt.
Som jag sagt i annan tråd någon gång: En random encounter-tabell är inte den andra lik.

Gör man dem specifikt för en specifik grotta så bör resultaten såklart vara anpassade, och referera till annat som pågår här. Spelar man Goblinkullens hemlighet så är ju “2d6 Gobliner” ett alldeles utmärkt resultat. Hur många de är, vilken del av kullen man är i, och reaktionsslaget borde ge spelledaren gott om info att köra vidare på. Visst hade det kanske varit önskvärt med “2d6 Gobliner, på väg för att mata ulvarna” men det resultatet blir lätt fånigt om man råkar springa på 12 gobliner på väg för att mata ulvarna tre gånger med bara 10 minuters mellanrum mellan dem.
Alltså: resultatet som är mer specifika är inte lika lätta att återanvända i en ganska stängd miljö.
Lösningar på det finns det ju dock massor av, och vissa kommer passa bra i vissa fall, andra i andra: Använd en sidotabell för vad saker gör, tillåt inte samma resultat flera gånger, ha inte så stor risk för slumpmöten, ha massor av resultat på tabellen… etc.

Jag blandar lite hej vilt, beroende på vad det är jag gör för grotta. Kollar man tex i Ommadonian Ossuary så består d6-tabellen av 3 resultat som bara är “Xst monster som redan finns på annan plats”, 1 resultat med ett unikt monster med unik skatt, och två resultat som är NPCs som reaktionsslag och RPs handlingar kommer avgöra vad som händer när man springer på, de är inte heller med någonstans i äventyret annat än som resultat här.

För Hexcrawls/Pointcrawls/Overland travel - eller helt enkelt en mer öppen miljö en en specifik dungeon så kan man ju också göra lite olika såklart. Det är skillnad på tabellen “vad händer när spelarna rör sig fram och tillbaka mellan byn Ljustes Hopp och grottan Lichhålan” och “vad springer man på om man reser runt lite här i Imperiets Utkanter”.
För det första exemplet skulle jag nog göra ganska mycket som jag gjort för den där grottan. Lite random djur, monster, npcs, i lite blandade beskrivna situationer. “2d6 Vargar” funkar utmärkt brevid “en vält vagn, under den ligger en handelskvinna vars näbb skakar av rädsla, 25m bort finns hennes döda livvakter. I vagnen finns det magiska drycker och 1500 guldmynt. Kvinnan vill gärna att någon hittar hennes medaljong som nu är försvunnen. Skuggvargen som stal den är (d6) 1-2 borta i sin håla, 250 meter in i skogen. Där finns det d4 skuggvargar till. 3-4 skadad, ligger och gnyr och gömmer sig 50m bort. 5-6 Osynlig och mitt bland dem.”

För det ännu mer öppna exemplet gillar jag händelser som presenterar ett val. En inbjudan (ibland bokstavligen) till mer äventyr, eller en möjlighet att visa vilken sorts hjältar man är. Klipper direkt från det här gamla reliken till blogginlägg:
A sign warns travelers of plague in the next village and tries to tempt people to go down a less used path through a valley, forest or other area good for a surprise attack. 2d10 bandits are waiting and will try to rob the party. Every fifth bandit is a level 3 fighter. They all have a morale score of 1d12 with a higher morale indicating a higher level of desperation and aggression.

1d4 bodies hang from trees. A sign warning passerby's to get too close to them mention that they have been hanged for crimes of 1: Black Magic, 2: Robbery, 3: Treason, 4: Bestiality, 5: Rape, 6: Horse theft.

2d4 guards are harassing a poor farmer for not being able to pay tax.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
En aspekt som inte kommit upp är detta med om mötestabellerna skalar upp med rollpersonerna eller ej. I det först fallet kommer gruppen kunna möta 2d6 vättar när de färdas genom hex 0237 vare sig de är nivå ett eller sju. I det andra fallet kommer 2d6 vättar ersättas med 2d6 orker som i sin tur ersätt med 1d4 resar och så vidare efterhand som rollpersonerna stiger i nivå.

Jag tycker det senare är löjligt (inte WotC, sådana tabeller finns ex i Xanathars Guide).
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Jag föredrar Gygaxisk naturalism på det här. Det finns orcher i dalen och drakar i bergen om gruppen är level 3 eller 17. Gå inte till bergen om du inte är beredd bara!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Ja, en auto-skalande värld känns alltid så värdelöst i dataspel och jag gillar det inte i rollspel heller. Hellre då att RPna söker sig till farligare platser när de är mer erfarna!
 
Top