Röstskådespelar ni som SL?

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Jag försöker men skulle vilja bli bättre på det, helst som jag verkligen uppskattar när andra röstskådespelar bra i spel. Tyvärr är jag urkass på att härma dialekter och rätt begränsad på att förställa rösten. Jag försöker göra en del med röstläge och sätt att prata, men även det kan vara knepigt att få till bra och konsekvent. Enklast blir det när man kan hänga upp rösten på något konkret, som att SLP-n pratar i hesa viskningar t ex.
 

Krumsinkan

Veteran
Joined
17 Aug 2021
Messages
26
Att göra olika röster som SL är ju en av de roligaste uppgifterna 🙂 Inte nödvändigt så klart, men något som kan förgylla lite i bästa fall.

Det kan vara bra att utgå från och förädla de röster man redan (eventuellt) kan lite grann. Sedan kan man också ta inspiration till både karaktär och röst från sitt riktiga liv och de man känner. Min granne, hantverkare och körkompis har alla ovetandes fått stå modell för röst och karaktär. Detta ger mindre stereotypa och mer intressanta karaktärer. I min egen erfarenhet blir det bäst om rösten växer fram som en del av, förstärker och lever i symbios med karaktären. Då blir allt naturligt och lätt att spela. Risken för att man avviker från "rösten" blir då väldigt liten. Kort sagt tror jag det är bäst att se SLPs röster som integrerad del av deras persona. Agenda, världsåskådning, manér, röst mm. vävs ihop till en helhet.

Med detta sagt - kommer man inte på en passande röst enligt ovan skulle jag (generellt iaf) avråda från att klippa till med en random dialekt/accent bara för sakens skull. Blir lätt parodiskt på ett suboptimalt sätt. Bättre då att köra sin egen röst. Lanthandlaren som man bara möter en gång under proviantering under kampanjen spelar kanske ingen avgörande roll vilken röst hen har.
 

Krumsinkan

Veteran
Joined
17 Aug 2021
Messages
26
Ikväll finns det exempelvis en stor risk/chans att mina spelare träffar på en enorm demon. Det känns väldigt svårt att skapa känslan av att de pratar med ett så skrämmande väsen genom att själv skådespela det.
Hur gick det med demonen? Kunde inte låta bli att kommentera detta specifikt för jag har själv ett angreppssätt för demoner och liknande varelser 🙂

Om man har en någorlunda låg talröst i grund och är så att säga "ouppsjungen" under spelpasset (spel tidigt en morgon, man är lite småförkyld/trött, smått bakfull eller liknande etc etc) räcker det ofta för min del att slappna av, lägga rösten så lågt man kan och tala långsamt och myndigt.

Om man å andra sidan inte har samma röstform under spelpasset kan man testa tekniken "vocal fry" (googlingsbar teknik inom sång och tal). Då kommer man ner rejält i röstläge och det kan bli effektfullt! Man måste dock tänka på att uttala orden mer noggrant, för det kan bli mer otydligt i vocal fry. Det kan också kännas slitigt att köra vocal fry länge, men hey, de ska väl inte hänga med demonen hur länge som helst 😉
 
Top