Nekromanti Provisoriska besvärjelser

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
En liten fundering. En provisorisk besvärjelse har ju varaktigheten "tills vidare". Men vart tar den sin energi och kraft ifrån? Är det magikern som lade besvärjelsen som ger den kraft eller något annat? Vad händer med en provisorisk besvärjelse och magikern som lade den dör?

Mvh
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"Men vart tar den sin energi och kraft ifrån? Är det magikern som lade besvärjelsen som ger den kraft eller något annat?"

Om du gör en effekt, t ex 'Regn', provisorisk så tillsätter du ataxatropi. Alltså är det du, som magiker, som tillför kraften. Vissa effekter kan även göras permanenta (för evigt), och det innebär helt enkelt att man tar bort allt magiskt ur dem och liksom lägger in dem i världen som en helt naturlig grej.

"Vad händer med en provisorisk besvärjelse och magikern som lade den dör?"

Besvärjelsen stannar kvar, tills antingen någon löser upp den eller tills varaktigheten tar slut (vilket inte sker med en provisorisk besvärjelse). Om du hade kontroll över en golem eller något sådant så förloras kontrollen (trots att du blir en ande och fortfarande kan tänka).
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Den upphör

Med tanke på att man inte kan lägga fler än en provisorisk besvärjelse av en viss sort, så har ju varje besvärjelse kontakt med besvärjaren. Min slutsats är att besvärjelsen upphör då besvärjaren dör.
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Jag uttryckte mig kanske lite oklart, vad jag menar är när jag väl lagt en provisorisk besvärjelse så har den ju mer eller mindre oändlig livslängd, men vad är det som ger den energin att hållas vid "liv" när magikern kanske är på andra sidan jordklotet.

Kan magikern "känna" av ifall besvärjelsen upplöses eller fortfarande är aktiv på något sätt? Skulle ju vara bra ifall man måste lägga en ny provisorisk besvärjelse att veta ifall den man lagt tidigare fortfarande är aktiv eller ej.
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Re: Den upphör

Mitt förslag är att den ej försvinner men kan dock upplösas på magisk väg vilket en permanent besvärjelse ej kan. Så då försvinner basilisk problemet efter som dennes förstening är provisorisk.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
..."när jag väl lagt en provisorisk besvärjelse så har den ju mer eller mindre oändlig livslängd, men vad är det som ger den energin att hållas vid "liv" när magikern kanske är på andra sidan jordklotet."

Magikern är inte sammankopplad till besvärjelsen på något sätt, bortsett från det att samma magiker inte kan ha två effekter av samma typ (såvida de inte är permanenta - men då är det inte magi längre) igång samtidigt. Så det spelar ingen roll, den finns kvar där tills någon kommer och använder 'Riva sönder väv' på den. Den är helt självständig och ligger bara där, även om det går en miljon år.

Jag kan inte bortförklara hur det fungerar, but hey, it's magic we're talkin' about :gremwink:.

"Kan magikern "känna" av ifall besvärjelsen upplöses eller fortfarande är aktiv på något sätt?"

Nej.

Om du däremot t ex har kontroll över en elementarvarelse så märker du när du tappar kontrollen över den, men det är allt. Om du har slängt upp ett provisoriskt pentagram i Mûhad och reser till Ebhron så märker du inte av när (om) den försvinner, såvida du inte använder Magiförnimmelse på Ob[color:\\"black\\"]<[/color]cirka en miljard[color:\\"black\\"]>[/color]T6.
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Magikern är inte sammankopplad till besvärjelsen på något sätt, bortsett från det att samma magiker inte kan ha två effekter av samma typ (såvida de inte är permanenta - men då är det inte magi längre) igång samtidigt. Så det spelar ingen roll, den finns kvar där tills någon kommer och använder 'Riva sönder väv' på den. Den är helt självständig och ligger bara där, även om det går en miljon år.
Eftersom en magiker kan välja att avbryta sin provisoriska (och sin temporära) besvärjelse när som helst utan att väva någon ny magi måste det rimligtvis finnas någon slags koppling mellan magikern och besvärjelsen.

Det är naturligtvis svårt att avgöra om magiker känner om besvärjelsen har blivit neutraliserad med effekten riva sönder väv då det inte står omnämnt i någon av regelböckerna, men personligen så anser jag att magikern känner det. Genom ovan nämnda koppling.
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Re: ?

Jag menar att den ej upphör då den som kastat besvärjelsen dör, utan den fortsätter att vara aktiv men kan dock upplösas på magisk väg, vilket den ej kunnat ifall den varit permanent.
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Dina svar låter superb på alla funderingar utom just det som linder påpekar nedaför detta inlägg. Jag vet ju inte vad som är rätt eller fel naturligtvis men på något sätt känns det som om magikern bör på något sätt veta ifall den är aktiv eller ej eftersom han kan avbryta den vart han än är.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Magi i upplösningen

"Skriver verkligen reglerna av eller till i denna fråga?"

Nä, jag gissar bara :gremsmile:. Tycker att det låter mest logiskt. Men om man vrider det på ett annat sätt så blir det inte logiskt alls.
 
Top