Prova-på-rollspel?

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Du ska stå på en mässa, där du ska få folk att bli nyfikna på rollspel. De ska kunna prova på lite, och förhoppningsvis få mersmak.

Allt ska ske i en liten monter. Vissa kanske kommer ensamma, andra kanske kommer i grupper om två-tre stycken. Räkna med att du bara har besökarna i några minuter var.

Vad gör du?
 
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,234
Jag skrev en form av dunge till ett liknande event som det gick enkelt att hoppa av och komma in i som besökare. Massor med färdiga karaktärer, folk kunde sätta sig och spela i typ tio minuter (ungefär ett rum). Dungen var modular, så som sl var det typ bara att välja ett rum att kasta in nuvarande spelare i. Sen fanns det en slutstrid ifall någon stannade en längre stund.

Problemet var att vi inte hade så många besökare, så det testades inte så supernoggrant i praktiken.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Om "pröva på lite" är ett par minuter så skulle jag förbereda tre mycket avgränsade situationer – en i scifi, en i fantasy, en i nutida skräck. Så besökaren får först välja mellan de tre, och sedan kör man bara, rakt på: "Okej, du står på bryggan till Enterprise, du har din besättning kring dig, ni har just fastnat i något slags rymd-spindelväv. Plötsligt får ni in en signal, det är någon som vill prata med er! Vad gör du?"

Situationerna skulle då vara grundade i populärkulturellt allmängods så att ingen setup överhuvudtaget behövs. "Rollpersonen" är besökaren, fast "nu är du kapten på Enterprise". Så wham, baff, pang på. Och så se till så att det finns 1-2 beslut som är ganska självklara i början ("ja, vi svarar väl") och sedan 1-2 beslut efter det som kanske är lite klurigare.

Om man vill kan man se till att det finns möjlighet till tärningskonflikt eller så i slutänden.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Först måste man välja ett lämpligt system. Det måste vara något seriöst, så folk inte tappar respekten för hobbyn; typ GURPS eller så. Sen gör man rollpersoner...

Nä, skojaba. Tycker kranks metod låter bra.

När vanlisar emellanåt frågar mig hur rollspel fungerar brukar jag sno ett trick från Robin Laws: jag börjar helt enkelt spela rollspel med dem. Jag säger typ: "ok, du är en riddare. Du står utanför porten till ett slott. Där inne bor den fasansfulla draken som du ska dräpa. Vad gör du?"
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Om "pröva på lite" är ett par minuter så skulle jag förbereda tre mycket avgränsade situationer – en i scifi, en i fantasy, en i nutida skräck.
Jag funderar lite på om "nutida skräck" kanske borde vara nutida fantastik istället. Kanske vara något i Magicians/Harry Potter-stuk. Eller så har man det som fjärde grej, och låter nutida skräck-grejen vara lite Buffy eller Vampire eller nåt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Ett tag cirkulerade det en post på internets om ett snabbt äventyr där man var en polis, som nån körde med folk som frågade "vad rollspel är".
Det var typ ett mysterium där man viste vilka två som fanns att förhöra, ringer det en klocka hos någon?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Jag funderar lite på om "nutida skräck" kanske borde vara nutida fantastik istället. Kanske vara något i Magicians/Harry Potter-stuk. Eller så har man det som fjärde grej, och låter nutida skräck-grejen vara lite Buffy eller Vampire eller nåt.
Den fjärde grejen borde såklart vara Norén-drama! Vi vill ju inte sprida missuppfattningen att rollspel bara är fantastik och nördkultur. :gremgrin:
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Ett tag cirkulerade det en post på internets om ett snabbt äventyr där man var en polis, som nån körde med folk som frågade "vad rollspel är".
Det var typ ett mysterium där man viste vilka två som fanns att förhöra, ringer det en klocka hos någon?
Klart man har koll på sina bokmärken ifrån 2010

 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,673
Location
Värnhem, Malmö
Jag hade nog kört på typ:
  1. Agata Christie-deckare
  2. Vardagsdrama/romcom eller liknande
  3. Fantasystrid
Jag tror man hade kunnat göra mycket med kostymdrama, annars. Det existerar på en sorts perfekt balans mellan mass-, fin- och nördkultur, beroende på vilken riktning man tar det i.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
När jag ska förklara för vanlisar hur rollspel går till brukar jag kasta in dom i en dramatisk men relaterbar situation. Typ "tänk dig att det plötsligt börjar brinna här inne och att någon skriker att alla dörrar är låsta, vad skulle du göra?"
Sen är rollspelet igång.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,673
Location
Värnhem, Malmö
Ja, det är bra!
Jag tror också det har en rätt bra könsbalans. Sedan skulle jag visserligen argumentera för att i vår samtid så är vissa genrers könskodning väldigt annorlunda än de var för kanske tjugo år sedan – fantasy är tämligen jämställt kodat, eller rent utav feminint viktat.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Om "pröva på lite" är ett par minuter så skulle jag förbereda tre mycket avgränsade situationer – en i scifi, en i fantasy, en i nutida skräck. Så besökaren får först välja mellan de tre, och sedan kör man bara, rakt på: "Okej, du står på bryggan till Enterprise, du har din besättning kring dig, ni har just fastnat i något slags rymd-spindelväv. Plötsligt får ni in en signal, det är någon som vill prata med er! Vad gör du?"

Situationerna skulle då vara grundade i populärkulturellt allmängods så att ingen setup överhuvudtaget behövs. "Rollpersonen" är besökaren, fast "nu är du kapten på Enterprise". Så wham, baff, pang på. Och så se till så att det finns 1-2 beslut som är ganska självklara i början ("ja, vi svarar väl") och sedan 1-2 beslut efter det som kanske är lite klurigare.

Om man vill kan man se till att det finns möjlighet till tärningskonflikt eller så i slutänden.
Ett tag cirkulerade det en post på internets om ett snabbt äventyr där man var en polis, som nån körde med folk som frågade "vad rollspel är".
Det var typ ett mysterium där man viste vilka två som fanns att förhöra, ringer det en klocka hos någon?
Asbra ju. Tre till sådana här scenarion i olika genres så är det ju klart.
Riktigt bra! Vore coolt att ha ett litet häfte med varianter att välja mellan.

Luktar forumutmaning? ;)
 
Top