Nekromanti [PROMOTION] The Scavenger Deck, illustrerade fyndkort nu på KICKSTARTER

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Caligo;n185024 said:
Coolt! Lycka till. Snygga bilder...

Tack! Har du lust att putta iväg ett mail till mig? jimmy@ringkvist.se - så kan vi fortsätta dialogen som fastnar i olika sociala mediers chattfunktioner? ;)
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Riiiiktigt bra grejer! Både korten och planerna kring appen!
Väldigt snygga bilder med!

Jag är nog lite trött så här på kvällskvisten, har jag uppfattat det rätt att "booster packs" innebär att ni skapar ett litet paket med (10) nya kort om per sådant mål som uppfylls, men dessa är endast tillgängliga genom att ta en pledge som innehåller två grundkortlekar + booster pack(s)?

Dvs. Lite grisen i säcken fram tills att booster packsen är uppfyllda (men utan knuten säck eftersom man alltid kan ändra sin pledge innan kampanjen är avslutad såklart).

Bonusfråga: att booster packsen är "fixed" och inte "mixed" innebär att ex. Booster pack 1 alltid innehåller likadana kort? Alltså inte som när man samlade garbage pail kids (eller *insert idrott* om man var en trist unge)-kort som barn och fick 999 dubletter.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Riiiiktigt bra grejer! Både korten och planerna kring appen!
Väldigt snygga bilder med!
Tack!

Jag är nog lite trött så här på kvällskvisten, har jag uppfattat det rätt att "booster packs" innebär att ni skapar ett litet paket med (10) nya kort om per sådant mål som uppfylls, men dessa är endast tillgängliga genom att ta en pledge som innehåller två grundkortlekar + booster pack(s)?
Dvs. Lite grisen i säcken fram tills att booster packsen är uppfyllda (men utan knuten säck eftersom man alltid kan ändra sin pledge innan kampanjen är avslutad såklart).
Ja. Först, det stämmer. Vi vill poängtera att den illustrerade fysiska kortleken är den primära produkten här. Tror man på oss och projektet så finns det ett bra sätt att visa det, genom att exempelvis gå in på nivå 'Plunderer' eller högre. Det gör att vi kommer närmare boosters direkt och du som backer får en ganska fet lek att blanda och variera med.
Om fundingen går i mål så hoppas och tror vi på att erbjuda försäljning av boosters "löst" - dvs utan någon kortlek.

Att erbjuda backers att enbart gå in för en booster tjänar varken oss eller potentiella backers, då det skulle kunna leda till att vi inte når full funding.

Köp "hela paketet" - vi tycker att det är prisvärt och intressant nog (såklart!), vad "hela paketet" är för dig, är upp till dig att avgöra, men vi ser gärna ditt stöd!

Bonusfråga: att booster packsen är "fixed" och inte "mixed" innebär att ex. Booster pack 1 alltid innehåller likadana kort? Alltså inte som när man samlade garbage pail kids (eller *insert idrott* om man var en trist unge)-kort som barn och fick 999 dubletter.
Bonussvar: Precis. Vi vill att man ska veta vad man får. Inte tvinga någon att köpa tre boosters för att försöka få flytväst-rustningen. Framtiden kan te sig precis hur intressant som helst och det finns massor av möjligheter, men vårt fokus i Kickstartern ligger odelat på att täcka tryckkostnaderna på de 54 färdiga korten.

Bra Q&A Inkognito! Lyfter ur lite delar här och fyller på i vår Kickstarter FAQ.

Tack!
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jag hade bra-affär-reflex-mässigt lagt beslag på en "Early bird" men inser ju att oavsett rabatt är det ju helt fel. Jag vill ju ha (minst) två lekar givetvis. Dessutom borde det vara givet utfall att _minst_ bonus deck 1 uppnås! (Närmar vi oss bonus 2 får det såklart bli en ytterligare höjning!)
Så Plunderer-paketet tillsvidare självklart. Det är ett exemplar av ett eventuellt booster pack som ingår då förstår jag. Vill man ha två booster pack exemplar är det 1000kr nivån som gäller?

Istället för att erbjuda booster packs löst utan kortlek, kanske ni kan lägga till "addons" om målen uppfylls? För den som vill ha exempelvis tre kortlekar och tre exemplar av (varje) booster pack?

Tack själva för att ni kommer med bra produkter inom rätt genré!! :)
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Inkognito;n185165 said:
"addons" om målen uppfylls? För den som vill ha exempelvis tre kortlekar och tre exemplar av (varje) booster pack?

Tack själva för att ni kommer med bra produkter inom rätt genré!! :)
Vi tyckte vi hade en fluga på väggen när vi hade planeringsmöten..... ;)

Tack själv, sprid gärna evangeliet!
 

Mansson

Veteran
Joined
20 Sep 2015
Messages
12
Kul att du är engagerad och tycker om det du ser, Inkognito! Jätteroligt!
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Efter att ha stiftat bekantskap med en betaversion under faktiskt spel av Mutant:År Noll - det här blir bra prylar! Jag har iallafall backat.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
hakanlo;n185361 said:
Efter att ha stiftat bekantskap med en betaversion under faktiskt spel av Mutant:År Noll - det här blir bra prylar! Jag har iallafall backat.
Alfa-version! Beta-fasen är snart över.
För en gångs skull kan man också säga att post-apokalypsen bara är början! Att backa en kortlek nu är att lägga god grund för även fantasy och sci-fi!
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Ah, ok. Jimmy, du kanske kan skriva lite mer här om det fiffiga sättet att använda QR-koder, det som en forumprofil sa "det är nog det enda vettiga användingsområdet för QR-koder i världshistorien" om (fritt citerat)?
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
hakanlo;n185646 said:
Ah, ok. Jimmy, du kanske kan skriva lite mer här om det fiffiga sättet att använda QR-koder, det som en forumprofil sa "det är nog det enda vettiga användingsområdet för QR-koder i världshistorien" om (fritt citerat)?

Oj oj.

Ja, det är helt sant. Det behövs såklart.
Låt oss göra det enkelt.

Vi vill ha fysiska, fullt illustrerade fynd/föremålskort. Vi gillar själva sånt. Vi gillar apokalypsen, så där började vi - av den anledningen att den nischen inte är överetablerad redan (läs: som fantasy).

Många spel har sedan många egna coola föremål/quirks/egenskaper och varför inte se till att göra de föremål vi producerar generiska, eller snarare, universellt kompatibla (om ni ursäktar svengelskan).

På så vis kan fler olika spelförlag/producenter skapa kort - utan speldata - för sina spel!

Vad är uppsidan med det då? Jo, antingen så avslöjar SL/GM speldatan för spelarna, eller så scannar man den på kortet medföljande QR-koden på kortet, som är unik för varje föremål. Denna handling leder till att din smartphone, eller annan kompatibel device, visar den speldata du föredrar att se, i anslutning till kortet. Förutsättningen är att regelsystemet/settingen anslutit sig till vår back-end, systemet UNITS.

Rent teoretiskt gör det att du kan köpa en fantsykortlek med UNITS-koder och sen välja en del av dessa fantsyföremål att stoppa in i exempelvis Call of Cthulhu (om det systemet är anslutet) så får din Akademiker stats på ett snyggt svärd som denne just plockat ner från spiselkransen för att mota bort en Deep One.

Snyggt kort, speldata i app. Komplettera upplevelsen, inte ersätta eller agera inkräktande på spelupplevelsen. Säg att det finns fantasykort med lyktor, ja de fungerar rimligtvis bra i ett 1800-tals spel också, ännu bättre med kompletterande egenskaper. Låt appen göra jobbet och njut av det estetiska mer.

QR-koden länkar ett kort till UNITS som är systemet bakom.

The Scavenger Deck är den post-apokalyptiska serien kort. The Adventurers Deck är föremålsleken med fantasytema och slutligen är The Explorers Deck, korten för sci-fi genren. Självklart är dessa tre kompatibla med varandra i systemet, men UNITS är inte ett spel i sig, det är ett hjälpmedel så långt som spelgruppen själva önskar nyttja det. Dessa tre decks innehåller i sig sub-grupper, klart det är skillnad på High Fantasy och Low Fantasy, självklart det är skillnad på mörka dystopiska miljöer och ökenlandskap som är sönderstrålade.

Det som förenar de olika lekarna är tanken om en tematisk formatmall, att varje kort har en tydlig avsändare (ursprungs kred.) och har en QR-kod.

Ju fler backers som ansluter sig, desto fler post-apokalyptiska kort kan vi fortsätta producera, som vi pratar om i Kickstartern. Samtidigt så är det så, att ju fler som ser möjligheterna med det här (kanske en massa saker som inte ens är skrivna här i text ännu!) desto troligare är det att systemet kan få ett brett stöd från förlag och fler får mer kort med speldata.

Ok. Slutar så, det är egentligen lite för sent för mig att avgöra om jag höll det enkelt som jag lovade inledningsvis. Vaknar jag och det är en enda röra här i morgon så raderar jag för allas trevnad :)

För att vi ska kunna växla ut och verkligen nyttja QR-koden för framtiden så behövs såklart att vi fundas först och främst! Antingen backar man en cool post-apokalyptisk kortlek, eller kanske bara tror på ett frö till något nytt och häftigt?

?http://kck.st/1PtHgAk
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jimmy;n185801 said:
[Skitsnyggt postapokalyptiskt motiv]
Skepnad Studios, art: Andreas Raninger
Den bilden skriker efter att få pryda en tjock rollspelsbok med detaljfetischistiska regler för överlevnadskamp och stelkramp. Det är helt galet hur sugen jag blir på att spelleda efter katastrofen utan mutanter när jag ser den! (inget ont om mutanter, syftar mer på att det finns gott om stjärtutrymme inom postapokalypsgenrén!)
 

Mansson

Veteran
Joined
20 Sep 2015
Messages
12
Fantasy och Science Fiction är högt prioriterade hos oss på Skepnad STUDIOS. Det budskapet känns viktigt att förmedla till er som är intresserade av grafiska hjälpmedel vid spelbordet.
Orsaken till att första fyndkortleken blev mot i första hand postapokalyptiska rollspel är för att det inte fanns några illustrerade fyndkort och för att Jimmy har en soft spot för den genren (det är ju även hans idé från början).
Den är cool, apokalypsen (eller det som kommer efteråt)! Men jag personligen gillar faktiskt fantasy och sci-fi mer. But don't tell J! ;)

Vi jobbar hur som helst stenhårt på att få fram material och är i kontakt med flera rollspelsförlag inom "alla genres" för att se till så att alla spelare ska få ta del av det vi tror verkligen kan höja upplevelsen och kanske t o m utveckla rollspelandet.

Vi behöver ert stöd, alla tior som pytsas in går till en good cause, dvs mer skoj för alla!

Och med erbjudandet om att få uppleva spelvärldar på ett än mer grafiskt sätt via vår kommande app "UNITS" tror vi oss även kunna locka nästa generation "smartphone-missbrukare" ;) in i våra allas härliga hobby/life style - rollspel.


https://www.kickstarter.com/project...-the-scavenger-deck-illustrated-rpg-loot-card
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jag tycker det går lite för slött med er kickstarter med hänsyn tagen till vilket superbt koncept detta är!
Har ni kört en rejäl promotionrunda och postat på rpggeek.com ; rpg.net ; reddit.com ; mfl... ?

Någon borde sätta samma en steg-för-steg guide för att marknadsföra svenska rollspel ut på den internationella marknaden! Inte jag alltså, någon som kan det bra! :)


Btw, på tal om den där appen.. kan ni lägga in en funktion som fjärr-spärrar alla andra appar på spelledarens befallning? :D
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Inkognito;n186544 said:
Någon borde sätta samma en steg-för-steg guide för att marknadsföra svenska rollspel ut på den internationella marknaden! Inte jag alltså, någon som kan det bra! :)
De svenska förlag som står för huvuddelen av det som spelas och köps av oss i vårt avlånga land är helt och fullt kapabla att marknadsföra sina produkter utomlands. De är till och med föredömligt bra på det. Att vara svensk i sammanhanget är inte en nackdel.

Om du tänker i ett vidare perspektiv så tror jag att det är som det ska vara. Det finns tusen och en saker vi skulle (kunna) gjort annorlunda, men vi har ingen ånger eftersom det inte är en kraft som leder oss framåt. För små förlag är det bästa att vara ödmjuk och göra sin läxa så gott man kan i förväg. Då kan man "lyckas" hemmavid och/eller internationellt.



?
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Yes, det finns några rollspelsproducenter som verkligen har koll på den biten och det är riktigt fint att de dundrar på med sina spel, inte bara på engelska utan på flera av de latinska språken!

I detta ögonblick är det dock två andra fina producenter (ja ni är den ena såklart!) som är i farten med kickstarter. Jag kanske har en udda rollspelssmak ("förfinad" är i så fall ett bättre ord) men jag är skärrad och chockad att inte båda dessa ligger 2-5ggr så högt vid det här laget! Den ena har förvisso passerat sitt mål med råge, men inte mitt mål! :) Eftersom jag inte är en av producenterna kan jag unna mig att slänga ödmjukhet och tacksamhet åt sidan och girigt skrika efter mer investerare! :)

Ser man på de tänkta produkterna, och åtminstonde med tryckt facit från det ena förlaget, så är det ju fantastiska grejer!

Fler utanför rollspel.nu och Facebook måste höra talas om dessa. Det måste vara där det klämmer. Det finns inte i min sinnesvärld att man inte är åtminstone hälften så pepp som jag är på dessa produkter!

Så vad jag menade med mitt inlägg kan väl egentligen sammanfattas att jag tror att ni är rätt ute med UNITS, jag är iaf riktigt sugen! Jag tror det finns skitmånga fler som skulle bli sugna om de trillade över kickstartern! När jag tjuvkikade runt lite på platserna jag nämnde tidigare lös dock kickstartern (eg. båda "mina" kickstarters faktiskt) med sin frånvaro!!
(Där borde det finnas en check-lista: "marknadsför på dessa siter", jag har skitdålig koll och fick googla..)
 
Top