PROMOTION Runequest på svenska

Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Mekanurg;n316900 said:
Eloso har kontrakterat mig att översätta den nya utgåvan av Runequest till svenska och även utveckla spelet med unika svenska delar. Detta är ett projekt som sträcker sig över flera år.

https://eloso.se/anders-blixt-skriver-runequest-for-eloso/
Utan "med unika svenska delar" hade jag (som vanligt) inte sett vitsen med en översättning. Fast man låter ju alltid som en riktig surgubbe när man säger sånt :)?
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Vi diskuterar med Chaosium om att "lägga vantarna på" några landskap som för närvarande saknar detaljerad beskrivning. Vi förskjuter sålunda fokus en smula bort från Drakpasset, vilket i och för sig kommer att få en beskrivning. Detaljerna har dock inte spikats i detta nu.
 
  • Like
Reactions: abe

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Låter kul! Vad sägs om lite konverteringsstöd så man kan spela gamla svenska DoD-äventyr redan i ett tidigt skede? Om inte annat inofficiellt? Och kanske liknande stöd för synnergi om man av någon anledning vill kajka loss på Kopparhavet med RQ-regler?
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
hakanlo;n316977 said:
Låter kul! Vad sägs om lite konverteringsstöd så man kan spela gamla svenska DoD-äventyr redan i ett tidigt skede? Om inte annat inofficiellt? Och kanske liknande stöd för synnergi om man av någon anledning vill kajka loss på Kopparhavet med RQ-regler?

Bra idéer. Jag föreslår att någon entusiast gör det den där som fan-material. Jag har ju fullt upp med själva RQ inom överskådlig framtid.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
hakanlo;n316977 said:
Låter kul! Vad sägs om lite konverteringsstöd så man kan spela gamla svenska DoD-äventyr redan i ett tidigt skede? Om inte annat inofficiellt? Och kanske liknande stöd för synnergi om man av någon anledning vill kajka loss på Kopparhavet med RQ-regler?
Det vore fantastiskt!

Jag vill spela ett BRP på svenska och återupptäcka äventyren jag aldrig hann spela.
Kopparhavet med RQ regler, mums. Det bästa av två värdar!
C
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag bumpar denna tråden. När kommer rq-sverige egentligen?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag är också nyfiken på detta. Hur går det med översättningen/bearbetningen? Finns det något ungefärligt datum för släpp? Går det att säga något om hur omfattande grundspelet blir? 🙂
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag har avvaktat med att köpa senaste RQ gör att jag hörde att en svansk version skulle komma. Så hög pepp från mig!
 
Top