Nekromanti [Promotion] OSR pregens

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,540
Location
Umeå
Jag har skrivit ett skript som genererar rollpersoner i visitkortsformat. Nu söker jag feedback. Gå in här för att få tio slumpade level 1 rollisar!

Jag kommer att utveckla mina tankar om kommande features och designmål lite senare, när jag sitter vid en dator :)
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Riktigt coolt! Hur gick det med tryckeriet som kunde göra dessa kort? Du nämnde något om att du hittat ett billigt ställe :)

Kommer det finnas uträkningar för AC och sånt senare? Kanske hade varit användbart
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,540
Location
Umeå
Jag tryckte upp hundra st inför senaste Grottröj. Det kostade bara 280 kr :)

AC är medvetet utelämnat, eftersom det skiljer sig så mycket mellan spel. Jag tänkte att de ska vara så allmänna som möjligt för bred kompatibilitet.

Vad jag skulle vilja göra, men inte vet när eller om jag kommer hinna med:
- kolla upp namnlistorna. Det finns lite dubbletter av namn och jag vet inte om det finns lika många manliga som kvinnliga namn.
- utöka utrustningslistan som det slumpas utrustning ifrån. Den är inte så stor just nu.
- generera karaktärsporträtt. Det skulle vara ganska mycket jobb med, men tanken är att bygga upp ansiktet från komponenter.
- på baksidan vill jag ha ett stockat dungeonrum, så att döda rollpersoner istället blir geomorphs.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Låter som att det kommer finnas mycket användning per kvadrat mm i de här korten :) Anade att det var anledningen för AC avsaknaden men tänket säga det ändå. Vad är ett "stockat" dungeonrum, är det ett rum med saker i?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Stock = timmer, så ett timrat rum? Det var en smula udda i sammanhanget.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,540
Location
Umeå
"Stockat" är en ful försvenskning av ordet "stocked", som betyder fyllt :)

Tanken är att det ska vara ett dungeonrum där det har slumpats fram lite innehåll såsom skatter, monster, fällor eller rekvisita.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Fränt! Jag är ingen OSR-spelare, men det verkar sannerligen användbart, särskilt för konvent och dylikt.

Jag hade nog gjort vissa saker i fetstil, för att det ska bli lättare att hitta snabbt på kortet. "Max HP:", "Equipment:", "Spells:" och liknande, för att öka kontrasten mot själva innehållet under respektive kategori.

Hade det inte varit vettigt att ha vapen som en egen kategori, snarare än som allmän utrustning?


Björn Wärmedal;n270484 said:
"Stockat" är en ful försvenskning av ordet "stocked", som betyder fyllt :)

Tanken är att det ska vara ett dungeonrum där det har slumpats fram lite innehåll såsom skatter, monster, fällor eller rekvisita.
Haha, jag tänkte att visitkort ju trycks på card stock och att det var det du menade. :)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,540
Location
Umeå
ceruleanfive;n270488 said:
Jag hade nog gjort vissa saker i fetstil, för att det ska bli lättare att hitta snabbt på kortet. "Max HP:", "Equipment:", "Spells:" och liknande, för att öka kontrasten mot själva innehållet under respektive kategori.
Jag ska experimentera lite med det och se om det blir bättre!

ceruleanfive;n270488 said:
Hade det inte varit vettigt att ha vapen som en egen kategori, snarare än som allmän utrustning?
Ja, det hade det. Men det faller på plats :)

Jag har funderat på att flytta utrustning till baksidan (med utrustningslista - inklusive plats för mer än den framslumpade - på ena halvan av sidan och geomorphs på andra), men behålla vapen på framsidan. Vad tror du om det?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
?Nu kan ju jag bara koda webb, så ta allt med en nypa salt.

Jämfört med högerspalten ser ju vänsterspalten ut att kunna inrymma en rad till, eftersom Equipment ligger över Max HP. Och borde man inte kunna flytta upp den förgenererade utrustningslistan och lämna utrymme under för att fylla i mer under?

Jag gillar idén med att ha geomorphs på hela baksidan, så att man kan bygga en dungeon enbart av oanvända rollpersoner.

Snabb skiss:
 

Attachments

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,540
Location
Umeå
Jag tycker egentligen att Equipment börjar en rad för högt, eftersom jag tids nog vill få in ett karaktärsporträtt i övre högra hörnet. För övrigt är jag ganska rädd för att offra för mycket luft, men det kanske bara är jag? Jag vill gärna att utseendet på rollformuläret ska påminna om ett verkligt visitkort, så det ska helst inte se alltför bloatat ut.

Jag kanske kan flytta vapnet till samma rad som Armor? Då är det separat, men jag kan ändå få ned Equipment ett steg.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Rimliga tankar!

Ja, att lägga ihop Armor och Weapon kan ju funka! Men det finns risk att det blir en väldigt lång rad. Då skulle jag krångla till koden och lägga in en definition för närstridsvapen och olika avståndsvapen. Om det blir ett visst avståndsvapen lägger man till lämplig ammunition istället för en av de slumpade allmänna utrustningsföremålen. I så fall kan man ju hålla nere utrymmet på den raden lite.
 
Top