Nekromanti [Promotion] Kickstarter: Chill 3rd Edition!

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Varför behövs Chill?

Jag frågar inte för att trolla, utan mer varför denna Kickstarter, bortsett från nostalgiska skäl (göra existerande Chill-ägare nöjda).

Jag har själv svenska Chock, och förstår varför spelet tynade bredvid mer klockrena alternativ.

Vad har Chill som inte andra spel har, som rättfärdigar en ny upplaga?
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Varför behövs D&D? Det finns ju så många spin-offs som renodlat och/eller dragit konceptet längre. Vad tillför en ny upplaga av ett generiskt fantasyrollspel?
CapnZapp said:
Har du ett svar som inte bara är en motfråga? Jag tror dessutom att du inte egentligen vill diskutera D&D, särskilt inte i denna tråd.

Vad är hooken med Chill 3? Varför ska jag spela Chill 3? Ditt svar för mig inte närmare någon förståelse. Kanske ligger det något i att Kickstartern främst är för att glädja de redan omvända...?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Fast D&D är ju dels rätt egen i sin stil, och har ett betydligt större underlag av världar som folk är intresserade av, samt att D&D-verisonerna på senare tid skiljer sig rätt rejält från varandra.

Det enda med chills värld vad jag vet som är eget är S.A.V.E. Reglerna var förstås rätt speciella i början, men de har nog ändrats en del sen dess.

Sen kanske Chill "behövs" i den mening att det inte finns så många typiska skräckrollspel idag. CoC finns förstås, men det är ju Lovecraftigt främst och annars vet jag inte om något.
CapnZapp said:
Tack. Jag vet ju vad SAVE är, men det gör nog inte alla. Dessutom låter det som att vi är överens om att den idén inte ensam rättfärdigar spelet(?)
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Visst är det så att kickstartern främst vänder sig till de som redan har en koppling till Chill. Men jag kan inte på rak arm komma på ett annat spel som fokuserar på "klassisk" skräck (om vi nu kan bända bort HPL från den klassiska skräckgenren). Förvisso är utbudet stort idag, så jag kan säkert ha missat några stycken, men Chill mutade in det området rätt tidigt. De stora spelen i skräckgenren som kom på 90-talet hade en ganska annorlunda vinkling - jag tycker t.ex. inte att WoD kan räknas som klassisk skräck, främst eftersom man ofta själv spelar ett monster som har en stor andel av sin mänsklighet kvar.

Om man ser till reglerna tror jag 3e blir ett lyft jämfört med tidigare utgåvor. Det här är ju en smakfråga, men 1:a utgåvan (som Chock var en översättning av) var ju en smula tungjobbad, och 2:a utgåvan var enligt min mening värre.
Hans E Magnusson said:
http://www.goblinoidgames.com/cryptworld.html Cryptworld tror jag skulle passa in som ett Chillianskt spel
nyvinter said:
Cryptworld är gjort för att vara Chill 1ed utan serienumret.
JJoghans said:
Ja, och så är det gjort av Pacesetter själva. Vore intressant att ta en titt på, framför allt för att se om de fortsatt använda den där hemska tabellen. :p
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
I ett nostalgiskt skimmer tycker jag att reglerna till Chill/Chock var väldigt bra. I en mer rationell avsaknad av skimmer så var de fortfarande intressanta. Det fanns regler för saker som saknades i andra rollspel på den tiden: till exempel hur man kunde påverka människor genom att övertala dem, och hur man kunde lugna ner uppskrämda djur. Att man var tvungen att använda en tabell för det var inget större problem eftersom den praktiskt återfanns på baksidan av båda regelböckerna. Systemet och monstren var dessutom sådana att det uppmanade tankearbete. Många av de varelser man mötte krävde en väldigt speciell metod för att besegras, och det gillade jag då, och gillar fortfarande.

Om det är något som jag idag skulle vilja ändra i spelet är det nog kraftnivån på spelarna och monstren. Rollpersonerna var lite för hårda, speciellt de som var tränade i stridskonster, så att ge sig i närkamp med Dracula var ofta en lite för bra idé för att det skulle kännas riktigt otäckt.

Jag vet inte om jag tänker stödja kickstarten, men jag sympatiserar med den.

/tobias
Skarpskytten said:
Jag har rätt dimmiga minnen av Chock, men har inga negativa känslor alls med mig från det lilla jag spelade det. Dock verkar det finnas ett utbrett hat (ja, faktsikt) mot detta spel bland svenska rollspelare. Varför?
Gurgeh said:
Jag har ingen aning. Det verkar inte speciellt meningsfullt att hata ett spel som inte har funnits i handeln på 25 år. ;-)
JJoghans said:
Jag tror folk tycker att Chock är "o-coolt" på något vis. På 90-talet var det mycket fränare att sitta och lira WoD. I mitt gäng var det annorlunda, och alla älskar fortfarande att snacka Chock, men så spelade vi det också rätt mycket.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Om man vill ha ett spel komplett med värld och monster men spela mer vanliga personer som faktiskt riskera att dö om man inte tänker efter först så har man inte många alternativ.

På det hela taget kan jag bara komma på två andra skräckspel som har tänka som fokus och inte special-kompetenta monsterjägare: CoC och Fear Itself. Det ena är rätt nischat och det andra använder gumshoe-systemet som kan få folk att rynka på näsan pga meta-element. Med Chill finns det alltså tre stycken spel där det uttalat handlar om annat än att vara badass men som skiljer sig åt tematiskt.

Sedan att de ser ut att ha resnat bort ogräs bland reglerna gör att det mer än väl finns ett existensberättigande. Det finns ju trots allt tre spel med andra världskriget-Cthulhu-fokus som särskiljer sig bra mycket mindre än de här tre IMO.
nyvinter said:
Bor kanske tillägga att "varför behövs rollspelet X" alltid har svaret "någon känner för att göra det". Spel som görs för att folk vill skapa det är att föredra framför folk letar efter yttre skäl.
 
Top