[Promotion!] Köpman i röd zon

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Efter månader av djupa tankar har jag hittat ett sätt att kombinera försäljningen av björnskinn med köpandet av säckgrisar, utan att behöva ta till Kickstarter.

Köpman i röd zon är ett science-fiction-rollspel som i alla fall börjar som ett hack av Knave, men vad det blir är ganska oklart än så länge.

Grejen är att när spelet var blott 2500 ord långt så lade jag upp det på DriveThruRPG med prislappen $0.99, och för varje sålt exemplar skriver jag 300 ord till (typ en sida).

Eftersom spelet bara finns som PDF än så länge kan alla uppgradera i takt med att det kommer nya versioner. Samtidigt ökar priset med $1 för varje tio sålda exemplar, just nu har jag sålt 19, så prislappen är $1.99, när jag sålt ett till kommer den att öka till $2.99, och så fortsätter det tills spelet kostar $9.99 och får anses vara klart.

Så långt är allt förmodligen glasklart. "Men ..." frågar sig kanske någon "... hur vet vi vad som skall tillkomma?"

Och svaret på den frågan är att det pågår en omröstning i Wilhelm's Games-gruppen på Facebook där folk röstar om vad jag skall lägga krut på härnäst.

Jag har rätt skoj. Vi får väl se om spelet blir klart, men idag fick det i alla fall 900 ord till.

 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,388
Jag tycker det här är en helt fantastisk ide och hoppas jättemånga hoppar på att köpa!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Experimentet rullar på.

Priset har stigit till $2.99, ordantalet med ca 2000 ord (så jag har en del att skriva ikapp).

Det har kommit in en del fan-material från @luddwig som är bifogat i spelets appendix.

@God45 har provspelat efter att ha fyllt i en hel del luckor själv.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,388
Här är första spelrapporten. En andra kommer följa för en annan grupp där det är mer av en brutal hexcrawl.

Så, nu har jag kört Köpman i röd zon för första gången! Det var en liten grupp med bara jag och två spelare över Discord.

Rollpersonerna var tvillingarna Needlegun, kända prisjägare. Jester Needlegun och Harlequin Needlegun (bara en spelare hade kommit ihåg att göra en karaktär så båda använde hennes karaktärsblad) hade en deal med en frihandlare och fick skjuts till planeten Catullus 16 där de skulle jaga ner en farlig mutant och förrädare mot Imperiet vid namn Leo Masoch. Masoch hade stulit prototypen för en ny tortyrmaskin av moraliska *host* mutant *host* anledningar och flytt till Catullus 16.

Catullus 16 var en paradisplanet helt dedikerad till att tjäna den imperiella eliten med ofattbart lyxig mat, dryck, orgier, knark och konst. Tvillingarna fick upp ett spår efter Masoch som hade setts tillsammans med Baron Donatien Alphonse. De sökte därför upp honom i hans njutnings spira. Det visade sig dock finnas ett problem. Alphonse var så absolut dekadent att han var metafysiskt oförmögen att höra rösterna av personer som är för vanilj i sina smaker. Jester frågade en av baronens betjänter om det räcker att knulla en gris eller något men de bara skrattar. Bara knulla en gris? Ha! Men om de var tvungna att tala med Baronen direkt fanns det två sätt att bli dekadenta nog. Våld eller Mat. Tvillingarna väljer Mat och utsattes för de 4 rätternas utmaning! Om de äter fyra ofattbart dekadenta rätter kommer de bli dekadenta nog. De antar utmaningen och får äta:

-Levande utbölingshjärna rakt ur huvudet på den levande utbölingen. Det är en kattperson. Hon skriker om sin familj hela tiden.

-Flamberat radioaktivt avfall.

-Varsin av sina egna fingrar.

-Foster dumplings.

Tvillingarna tar sig igenom utmaningen men inte utan att det rycker i reflexen att plocka upp deras Needleguns och mörda kocken.

De gick och träffade Baronen som nu kunde höra dem och han berättade att han köpte tortyrmaskinen från Masoch “Ah, min gode vän Leo!” för att använda för sin egen njutnings skull. Den kunde han bara ge tillbaka till dem för han är trött på den. Leo själv köpte tydligen sin egen lyx habitationsdome och festar upp det där. Baronen tycker den är ganska tråkig men tvillingarna kanske kommer gilla den? Han berättade var den är.

Tvillingarna upptäcker att domen är tungt vaktad och att bara inbjudna gäster, tjänstefolk och folk som ska uppträda på något sätt släpps in. De ser över alternativen och bestämmer sig för att infiltrera en grupp av gymnaster som alltid bär clownmasker. De hittar två av medlemmarna i truppen som är ungefär deras storlek, missförstår hur needleguns fungerar (nej, de skjuter inte sömnpilar) och råkar skjuta dem till döds. De säljer kropparna till Baronens kock, förklär sig och infiltrerar domen.

(Det fanns 3 olika tolkningar av vad en Needlegun var hos oss tre. En spelare tänkte att det var glorifierade versioner av sådana man söver djur på Zoo med. En spelare trodde att det var en Halo referens och att det därför var ett pistol som i de spelen. Jag trodde det var en referens till The Final Programme och en sådan pistol. Jag var spelledare så jag bara hävdade att min tolkning var rätt i det här fallet!)

Masoch har en stor fest. Alla gästerna är super dekadenta. Golvet är täckt av valnötter. Större delen av tjänstefolket är blinda och nakna utbölingar. Där finns knark överallt. Musiken är olaglig dubstep “Det är så dekadent efter dubstep krigen!” viskar Jester när han hör den “Jag måste sno en datadisk av den!”. Masoch själv satt på en tron klädd i en massa BDSM läder och framför honom fanns en Return of the Jedi lucka där han kastade ner nerknarkade människor som tvingades slåss mot diverse vidriga utbölingar i en labyrint för att försöka fly ut. Tvillingarna noterar att labyrinten faktiskt leder ut ur domen och snackar ihop en plan.

Innan vi fortsätter vill jag prata om tortyrmaskinen. Den är en röd raygun som skjuter en meter lång stråle. Träffas man av strålen och inte klarar en rulling fångas man i sitt värsta minne satt på en loop i någonstans mellan en timme och ALLTID. Harlequin fick tag på maskinen, skruvade upp den till ALLTID och undrade högt varför man ens behöver en annan inställning?

Så, tvillingarna smög upp bakom Masoch och väntade på att luckan skulle öppnas. När den gjorde det sköt de Masochs två närmaste vakter i ryggraden, tog tag i Masoch och hoppade ner i labyrinten. Masoch protesterade och försökte slåss men då satte Jester sin Needlegun i skrevet på honom och avfyrade en nål rakt in i hans ena testikel. Direkt efter det sköt Harlequin honom med tortyrmaskinen vilket fångade honom i hans värsta (och nyaste) minne: att bli skjuten i en testikel med en Needlegun.

Omilt släpandes Masoch med sig dungeon crawlade tvillingarna ut ur labyrinten. På vägen dödade de två utbölingar (en med klor och en med syrablod) och två knarkare som råkade vara i vägen “De kan vara mutanter! Needla dem!”. Så fort de kom ut ringde de efter en pickup och blev uppstrålade till skeppet.

Slut på sessionen!

 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,388
Spelarna är besättningen ombord på rymdskeppet HMK Oedipus Rex som lidit en katastrofal pyrrhusseger i en rymdstrid mot utbölingar från Hürata arten i omloppsbana kring planeten Nya Stalingrad. Skeppets motor exploderade under slaget och regnade ner över den outforskade planeten. Gruppen var tvungna att ta en skyttel ner till planeten och hitta motorns kärna för att kunna laga sitt skepp innan resten av Hürata flottan dyker upp och slaktar dem som grisar.

Gruppen består av Jona Flinthand en brutal soldat utrustad med det tyngsta möjliga geväret och den största möjliga rustningen, Greve Kreek en utböling som ser ut som en gräshoppa utrustad med ett långsvärd och ett hjärta fullt med äventyr och Barker Holmes, mästerdetektiv i rymden. Gissa vilken karaktär som tillhörde spelaren som hade läst pitchen om att planeten heter Nya Stalingrad och vilka som hade hört min muntliga: ”Det är fransk dekadens och psykadelika i rymden + Dune” pitch.

Gruppen landar sin skyttel och upptäcker att planeten är täckt av en tjock dimma. De petar runt lite och upptäcker att marken är frusna klippor. Deras strålningsmätare tjuter här och där med farliga nivåer strålning kommandes upp i ångor från under marken. Deras sensorer är fucked av någon anledning men de får in signalen från något teknologiskt. Det är antagligen inte motorn men de tänker att om det finns tech finns det folk de kan fråga om vägen. Eller, alltså, Kreek och Holmes tänker det. Flinthand muttrar något om att han inte tror något bra kommer leva på den här planeten.

De ger sig av. Efter någon timme kommer de till ett öppet fält där marken är plan och har mindre sprickor. De hör ylande, plågade ljud från fältet men på grund av dimman kan de inte se så långt. De närmar sig. Holmes är en mutant och har värmesyn så han ser vad som är framför dem först och kräks nästan. Fältet är täckt med högteknologiska pålar. På pålarna är intelligenta varelsers huvuden placerad med deras ryggrader och tarmar lindade runt pålarna. Huvudena skriker och gnyr där de sitter. Gruppen tar sig fram, med vapen dragna, och försöker prata med huvudena. Detta går inte men Holmes lyckas hacka sig in i datorerna alla pålarna är kopplade till och upptäcker ett A.I. program gjort av utbölingar. Alla huvudena är medvetna, i absolut smärta, upplever inte bara sin egen utan alla de andras smärta också och upplever att tiden går subjektivt långsammare så att en minut är flera miljoner år. De är alla så sinnessjuka av detta att de inte kan kommunicera. Den här anläggningen innehåller över hundratusen offer.

Kreek vill förstöra pålarna och låta fångarna dö men Flinthand är rädd att det kommer kalla hit de som gjort det här. De bestämmer sig för att hitta motorn och sedan spränga stället från omloppsbana. De tar sig igenom fältet av offer och fortsätter över ojämnare och mer radioaktiv mark på andra sidan. De närmar sig signalen. Kreek försöker på vägen hoppa över en farlig öppning i marken för att spara tid men ramlar ner i hålet fyllt med radioaktiva gaser och blir strålsjuk. När han ändå är nere i hålet ser Kreek att det finns en fortfarande fungerande men skadad kärnvapenspetts i hålet. Han lämnar den så snabbt som möjligt i fred. Men de fortsätter och kommer till slut fram till där signalen kommer från.

Det ser ut över en enorm soptipp fylld med teknologiskt bråte staplat i en hög. Klättrandes upp och ner i bråtet är varelser som ser ut som spindlar förutom att de har köttiga ansikten som om de var stympade schimpanser och alla deras lemmar är ersatta med cybervapen. Varje spindels kropp är lika stor som en människa och deras ben är två meter långa. Gruppen spanar och upptäcker att det bara verkar finnas fem spindlar. De bestämmer sig för att Holmes och Kreek ska smyga sig in medan Flinthand är backup.

De smyger sig in och upptäcker att nanomaskiner håller på att bygga ihop skrotet till något sorts teknoorganiskt bo åt spindlarna. De hittar kärnan utan incident och det är en levande A.I. av utomjordisk model. Det är den som ger av signalen. De försöker hacka den men misslyckas och larm börjar tjuta. Spindlarna rusar in och anfaller dem. Flinthand öppnar eld och lyckas distrahera två spindlar men detta lämnar Kreek och Homles i brutal närstrid med restn av monstren. Kreek är en mästerlig fäktare men Holmes är en mes bara beväpnad med en needlgun så spindlarna sliter ut hans organ. De tar sedan en runda och krossar hans huvud och ryggrad. Kreek ser detta och tänker att de inte är på samma sida som de med pålarna så han skriker att han vill förhandla. Samtidigt slaktar Flinthand sina två spindlar med ett sitt tunga vapen medan han skriker ”Get some!” och ”Fuck you starslime!”.

Förvånande nog är spindlarna okej med att förhandla. Kreek viftar in Flinthand och de sätter sig ner med spindlarna för att prata. Spindlarna berättar att de försöker överleva på planeten och att varelsen som satt upp pålarna är något de kallar för ”Den teknoorganiska fasan från bortom”. Den kom till deras planet och började sätta upp pålarna, de vet inte varför. Fasan lämnar dem ifred ifall de håller sig borta från pålarna men förstörde deras civilisation. Nu samlar de ihop skrot för att bygga sina bon och överleva. De berättar att fasan lockar hit varelser från andra planeter för att sätta dem på pålarna. Inget kan stoppa den, den till och med stoppade utbölingar från att skjuta tiotusentals kärnvapen mot planeten. De exploderade helt enkelt inte. De frågar ifall gruppen vill bli dödade nu istället för att plågas i subjektivt flera miljarder år. Gruppen tackar nej. Gruppen frågar om motorn och de berättar att de har sett den nära ett av Fasans fält men att de inte vågar gå så nära ett av de större fälten. De ger gruppen en beskrivning och de ger sig iväg.

Kreek dör nästan på vägen från sin strålsjuka men de kommer fram efter någon dag. De upptäcker ett massivt träd, så högt att det nästan når atmosfären, gjort av pålarna. Miljontals varelser finns här. De ser motorn. De ser också en varelse, kanske fem meter hög, gjord av teknoorganisk ”kött” som svävar runt och flyttar pålarna. Motorn är precis under den. Kreek vänder sig till Flinthand och säger att han har en plan.

Kreek springer ut på det öppna fältet avfyrandes Flinthands gevär mot varelsen och skriker. Han har en stor ryggsäck av spindelnät på ryggen. Flinthand utnyttjar distraktionen för att springa allt vad han kan fram till motorn, plocka upp den och springa iväg med den. Fasan verkar helt opåverkad av Kreeks skjutande men vänder sig mot honom och börjar sväva oundvikligt mot honom, dess långa fingrar vävandes en ny påle av dess eget ”kött”. Kreek skjuter och skriker förolämpningar. När varelsen nästan är framme släpper han geväret drar sitt svärd och rusar monstret. Svärdet skär in i Fasans kropp men fastnae och knäcks där. Varelsen tar tag i Kreeks huvud. Det är här Flinthand ser tillbaka på sin kompanjon från så långt borta han hunnit springa och trycker på den improviserade detonatorn till kärnvapnet som spindlarna nätat fast på Kreeks rygg.

Explosionen är massiv. Flinthand överlever knapp. Han ser inte vad som händer med Kreek, Fasan eller trädet. Han bara flyr med motorn, på gränsen av att dö från strålsjuka. Han når gruppens skyttel och flyger tillbaka till HMK Oedipus Rex med motorn. Skeppet repareras och de flyr planeten innan Hürata flottan dyker upp. Lämnandes bara en satellit som skickar ut ett meddelande med en varning om vad som finns på planeten.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Det har gått en månad sedan jag drog igång skrivandet av Köpman i röd zon. PDF:en var 45 sidor vid senaste genereringen (Mot 15 när vi började.) och köparna har fått totalt 9 uppdateringar. Det rullar på bra, jag skulle kunna 'klaga' på att försäljningen har bromsat in något, men eftersom jag fortfarande har en skriv-skuld att ta tag i så gör jag inte det. :) Visionen klarnar en aning för mig, och eftersom reglerna börjar likna färdiga så har jag börjat skriva en äventyrsplats för att få dyka ner i världsbygget lite mer.

Och jag har inlett diskussionerna med en illustratör. Wilhelm's Games har gått bra under första halvåret, trots uteblivet GothCon, och det är dags att göra av med pengar. :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Vi har kommit en tredjedel av vägen. Spelet har sålt i 30 exemplar och jag har skrivit ikapp vad jag lovat så här långt. Det har gått från typ 15 sidor till 60.

De pratade kort om spelet i podcasten Spelhyllan när God45 var gäst, han är antagligen den ende som faktiskt har spellett det än så länge. Du hittar avsnittet här, eller i din podcast-app.

Köp spelet för $3.99 på DriveThruRPG och gå med i Wilhelm's Games-gruppen på Facebook och var med och rösta om vad som skall skrivas härnäst.
 
Top