Nekromanti Fummelpodden – Mycket snack och lite verkstad

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
ceruleanfive;n341079 said:
Avsnitt 48 Fiktionell positionering
Vi snackar om vad fiktionell positionering är för något och varför det är viktigt i rollspel. Sen blir det lite sedvanlig gruppterapi också.
Bra avsnitt. Ett intressant problem som det inte finns några givna lösningar på. (Och alltid ett bra argument om man är sugen på att använda figurer i strid.)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Bifur;n341233 said:
Bra avsnitt. Ett intressant problem som det inte finns några givna lösningar på.

Tack! Helt klart så, men man får göra vad man kan för att göra det så bra som möjligt i den egna gruppen. :)

Bifur;n341233 said:
(Och alltid ett bra argument om man är sugen på att använda figurer i strid.)
Det är intressant! Jag håller med om att figurer underlättar rent rumslig positionering, eller vad man ska säga.

Men min personliga erfarenhet är att det bjuder in till att nöja sig så – och att man då missar andra detaljer som kan vara relevanta för den fiktiva positioneringen. Man stirrar sig helt enkelt lätt blind på rutnätet istället för att visualisera den gemensamma imaginära sfären.

Men det är nog olika från person till person, samt en fråga om vad man tycker är viktigt/roligt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
ceruleanfive;n341272 said:
Men min personliga erfarenhet är att det bjuder in till att nöja sig så – och att man då missar andra detaljer som kan vara relevanta för den fiktiva positioneringen. Man stirrar sig helt enkelt lätt blind på rutnätet istället för att visualisera den gemensamma imaginära sfären.
Medhåll. Det är nog en fråga om vilken vikt olika personer lägger vid den typen av frågor, det finns tycker jag vanligen en tipping point där dialogen kring positioneringen kostar mer än den smakar och det är enklare att dra fram stridskarta/markörer/figurer för att kunna lägga fokus på annat. Var den gränsen går varierar med spel, narrativt fokus och spelgrupp. Olika spel ger dessutom olika stöd i sin mekanik och därmed olika incitament.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,540
Location
Umeå
Jag skulle vilja tillägga att när jag spelleder så är jag inte rädd för att retconna hela scenen i en handvändning när vi upptäcker att våra uppfattningar varit osynkade :) Att prata är gratis, trots allt, så det är lätt att göra.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Björn Wärmedal;n341274 said:
Jag skulle vilja tillägga att när jag spelleder så är jag inte rädd för att retconna hela scenen i en handvändning när vi upptäcker att våra uppfattningar varit osynkade :) Att prata är gratis, trots allt, så det är lätt att göra.
Nja, det gör inte jag heller, fast målet är trots allt att undvika det, tycker jag.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Tillägg:
Intressant också gällande explicit/subtilt i positioneringen. Här är jag kluven så till vida att otydligt formulerade positioneringar bör undvikas då de kan skapa onödiga problem - men samtidigt ser jag det ändå som ett ideal att deltagarna är så subtila de kan vara givet situationen. Det ger oftare ett starkare stöd för inlevelse i världen och i ens RP.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Bifur;n341284 said:
Nja, det gör inte jag heller, fast målet är trots allt att undvika det, tycker jag.
Precis. Det är
  1. Smärtsamt
  2. Kostsamt
  3. Förvirrande
  4. Undergräver förtroendet för spelet

men det är samtidigt helt helt oundvikligt, och nödvändigt för spelets integritet, att göra det om och endast om det behövs. Behövs det en retcon så gör en retcon. Bara att bita ihop.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna


Vi kommer att börja med en ny typ av avsnitt, som komplement till diskussionsavsnitten och sporadiska actual-play-vändor!

I Guldkorn vaskar vi fram några spännande detaljer i ett rollspel. Det kan röra sig om spelets mekanik, setting eller något annat.

Det blir inte riktigt recensioner – utan mer korta belysningar av intressanta grejer att inspireras av till sitt eget spelmakande, eller kanske att börja lägga in som husregler i sitt spelande.

Första avsnittet kommer på onsdag. Håll utkik!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Top