Nekromanti Fummelpodden – Mycket snack och lite verkstad

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
luddwig;n306003 said:
Det här är min metod:

1) Om någon säger något jag håller med om är det sannolikt David.

2) Om någon säger något jag inte håller med om är det sannolikt Edvard.

3) Om någon kommer med en kompromiss mellan 1 och 2 är det med all säkerhet Lucas.
Haha, klockrent!

Vår ambition är ju aldrig att ha rätt, utan bara att försöka förstå vad vi själva och de andra tycker är rätt. Och sekundärt ser vi gärna att en och annan lyssnare kommer på vad de själva tycker är rätt, utifrån hur fel vi har. ;)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Avsnitt 35 – Folie
Vi snackar folie – vad det är och hur det eventuellt kan göra rollpersoner intressantare. Plus: Vi spoilar en 39 år gammal film.

Podden kommer för övrigt att halvera sin utgivningstakt ett tag framöver, på grund av lite nya jobb och andra åtaganden.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Utmärkt avsnitt, kanske ett av era bästa.

Tycker själv det är fantastiskt bekvämt när spelarna tar initiativ till att använda mekaniken. Ser sällan något skäl (undantag finns givetvis) att det uteslutande ska vara SLs jobb.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Mycket bra! Kändes lite kort, men ni har som vanligt en väldigt trevlig och inbjudande ton.

/M
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Intressant diskussion, och bra tajming. Jag har nämligen själv funderat kring just det där och försökt använda färdighetsslag i sociala interaktioner i min nuvarande kampanj. Det kändes märkligt till en början - det naturliga är att bara prata på - men nu är mitt spelgäng med på noterna. De som finner mest nöje i att rulla tärning tar också själva initiativ till att slå för köpslå lika väl som för att dyrka upp lås.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Håller med, det var ett bra avsnitt.

Men jag funderar lite på vad ni är ute efter när ni efterfrågar mer tärningsrullande. Är det att rollpersonernas förmåga till att få sin vilja igenom vid social interaktion skiljer sig från eran egen (bättre eller sämre)? I så fall köper jag det, det känns traddigt och fint att det är så, och då vill man rulla för att bekräfta skillnaden.

Men när ni pratar om hur ni spelar (direkt repliker etc) så låter det snarare som att ni spelar ut argumenten (”om du hjälper oss så får du...”) och sen vill ni slå för att det ska vara en ovisshet om det biter. Här blir det lite märkligt, övertalning bygger väl mycket på argumentens styrka kontra vad personen som ni övertalas har för motivation, inte bara på leveransen och den personliga utstrålningen hos den som argumenterar? Är det vettigt att slå tärning för det då? Tillför det nåt? Borde inte spelledaren bara kunna avgöra om det är rimligt att personen låter sig övertalas rakt av, och om det inte är det kanske ni antingen kan lämna argumenten till efter tärningsslaget eller bli bättre på att hitta argument som realistiskt skulle bita, inte bara för ett tärningsslag sa att det var ett bra argument?

Det är inte första gången och knappast sista gången som tärningsslag i sociala interaktioner diskuteras, men ni illustrerade så fint hur det brukar låta så vi kanske kan dra igång den en vända till? ???? Möjligen i en egen tråd.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Bifur;n312065 said:
Utmärkt avsnitt, kanske ett av era bästa.

Tycker själv det är fantastiskt bekvämt när spelarna tar initiativ till att använda mekaniken. Ser sällan något skäl (undantag finns givetvis) att det uteslutande ska vara SLs jobb.
Det var visor och inga ord (…?)! Stort tack. :)

Magnus Seter;n312081 said:
Mycket bra! Kändes lite kort, men ni har som vanligt en väldigt trevlig och inbjudande ton.
Tackar, tackar! Vi har alltid som ambition att landa mellan 25 och 35 minuter, men vissa ämnen är nog lite för stora för att klämma in i det tidsspannet.

luddwig;n312095 said:
Intressant diskussion, och bra tajming. Jag har nämligen själv funderat kring just det där och försökt använda färdighetsslag i sociala interaktioner i min nuvarande kampanj. Det kändes märkligt till en början - det naturliga är att bara prata på - men nu är mitt spelgäng med på noterna. De som finner mest nöje i att rulla tärning tar också själva initiativ till att slå för köpslå lika väl som för att dyrka upp lås.
Vi har hunnit testa det något spelmöte nu. Det har fungerat strålande, så när vanan väl sitter kan jag tänka mig att det enbart är positivt.

Sysp;n312107 said:
Håller med, det var ett bra avsnitt.

[...]

Det är inte första gången och knappast sista gången som tärningsslag i sociala interaktioner diskuteras, men ni illustrerade så fint hur det brukar låta så vi kanske kan dra igång den en vända till? ???? Möjligen i en egen tråd.
Tack! Och intressant fråga och bra tanke – tråd finns här.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Intressant diskussion, som vanligt, men min upplevelse av kampanjspel skiljer sig verkligen från er. Jag tycker nämligen att kampanjspel blir bättre med tiden. De första spelmötena kan ofta vara lite trevande. Spelarna har inte full koll på reglerna, spelvärlden, sin egen rollfigur eller gruppmedlemmarna. Med tiden försvinner dock sådan osäkerhet, spelet får ett bättre flyt och spelarna tar mer initiativ. Det gör spelmötena mer händelserika. Samtidigt tar spelarna sig tid att flumma mer eftersom det aldrig finns något krav på att klara äventyret på en kväll. Som spelledare är det även lättare att köra kampanjer eftersom det byggs upp en historik där man kan hämta information och inspiration. Samtidigt förespråkar jag inte alls evighetslånga kampanjer. Vid någon punkt brukar intresset nämligen börja avta. Kanske känner spelarna sig färdiga med rollfigurerna, eller spelledaren med världen. Då är det dags att gå vidare till en ny kampanj, eller åtminstone ta en paus. Att bryta av med andra spel kan vara väldigt uppiggande. Om mitt gäng ständigt skulle spela nya rollspel skulle jag dock snabbt bli utbränd, eller tröttna. Enstaka spelpass får jag i lagom dos på konvent.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
luddwig;n315747 said:
Intressant diskussion, som vanligt, men min upplevelse av kampanjspel skiljer sig verkligen från er. Jag tycker nämligen att kampanjspel blir bättre med tiden. De första spelmötena kan ofta vara lite trevande. Spelarna har inte full koll på reglerna, spelvärlden, sin egen rollfigur eller gruppmedlemmarna. Med tiden försvinner dock sådan osäkerhet, spelet får ett bättre flyt och spelarna tar mer initiativ. Det gör spelmötena mer händelserika. Samtidigt tar spelarna sig tid att flumma mer eftersom det aldrig finns något krav på att klara äventyret på en kväll. Som spelledare är det även lättare att köra kampanjer eftersom det byggs upp en historik där man kan hämta information och inspiration. Samtidigt förespråkar jag inte alls evighetslånga kampanjer. Vid någon punkt brukar intresset nämligen börja avta. Kanske känner spelarna sig färdiga med rollfigurerna, eller spelledaren med världen. Då är det dags att gå vidare till en ny kampanj, eller åtminstone ta en paus. Att bryta av med andra spel kan vara väldigt uppiggande. Om mitt gäng ständigt skulle spela nya rollspel skulle jag dock snabbt bli utbränd, eller tröttna. Enstaka spelpass får jag i lagom dos på konvent.
Ja, det där är en superbra poäng! Man hinner liksom aldrig komma in i ett skönt flow. Vi pratar faktiskt lite om det i nya avsnittet. :D
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Avsnitt 38 – Nya spel
Vi diskuterar nya rollspel och regelsystem. Är allt gjort redan? Är det värt ansträngningen att sätta sig in i något annorlunda? Och finns det över huvud taget någon poäng med att släppa nytt?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Nu lyckas jag äntligen lyssna på det här. Blev dock tvungen att pausa för att söka reda på var och när jag gjort mig skyldig till ämnet :D
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Det var ett bra avsnitt det där, och väldigt kul att ni kom fram till något annat än NNO när de dryftade samma ämne :)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Björn Wärmedal;n319160 said:
Nu lyckas jag äntligen lyssna på det här. Blev dock tvungen att pausa för att söka reda på var och när jag gjort mig skyldig till ämnet :D
Fullt rimligt, med tanke på hur lång tid det tog att få ändan ur för oss. ;)

Björn Wärmedal;n319170 said:
Det var ett bra avsnitt det där, och väldigt kul att ni kom fram till något annat än NNO när de dryftade samma ämne :)
Tack ska du ha!

Det är väl lite så det brukar vara – NNO är först och har rätt, sedan kommer vi långt senare och har fel. ;) Den här gången tycker jag nog ändå att vi hade en poäng.

-----

Den här tråden verkar för övrigt också ha avlidit från "Senaste inlägg"...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
ceruleanfive;n319177 said:
Det är väl lite så det brukar vara – NNO är först och har rätt, sedan kommer vi långt senare och har fel. ;) Den här gången tycker jag nog ändå att vi hade en poäng.

-----

Den här tråden verkar för övrigt också ha avlidit från "Senaste inlägg"...
Jag vet inte om jag tycker det är en så träffande beskrivning. I det här fallet har jag inget att invända mot er diskussion, och inget minne av att vad vi kom fram till på samma ämne (men jag minns och hittar i alla fall att vi lyft Krilles gamla käpphäst "Ska du skriva Drakar och Demoner utan ankor, istället för att ta ankorna ur Drakar och Demoner?").

För övrigt så syndes det på "första sidan" att det var nytt inlägg här, men inte nu när jag är i tråden.
 
Top