[Promotion] Frosthaven

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Kickstartern för Frosthaven är igång.

Vad är Frosthaven, undrar du? Jo, det är uppföljaren till Gloomhaven.

Vad är då Gloomhaven? Det är ett massivt kortbaserat brädspel, där kärnan i spelet är en dungeon-crawler där man spelar olika scenarier och med hjälp av figurspecifika handlingskort ska dräpa monster och uppfylla olika scenariemål. Runt detta är det en enorm kampanj lindad, som tar en från scenario till scenario. Allting styrs av kort - monster har en "AI" som är kortbaserad, dina handlingar baseras på kort, du köper utrustning som du har på kort, och så vidare.

Gloomhaven är, sett till mängden skoj per krona, utan konkurrens det bästa köp jag gjort inom brädspelsgenren. Det må vara dyrt, men så många spelkvällar jag och mina kompisar fått ut av det gör det lätt värt det. Det var därför inte det minsta svårt att besluta sig för att även backa Frosthaven, som är samma sak men där man (förhoppningsvis) har lärt sig av de små skavanker originalet har. Några av skillnaderna är att man förutom att köpa prylar till sig själv kan spendera resurser på att förbättra Frosthaven - genom att skaffa nya hantverkare, bygga försvar, och så vidare. Och spelet pendlar även mellan sommar och vinter – i början av kampanjen är det sommar, och man har sedan 15 scenarier på sig att piffa till Frosthaven innan vintern börjar och händelsekorten blir mycket elakare.

Nu ska man bara vänta i ett år på att spelet kommer också...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,892
Location
The Culture
Oj, jag har aldrig sett en kickstarter där backer-räknaren och pengarna rullar in medan jag tittar på sidan. Det har kommit 50 nya backers på typ en minut!
 
Top