Eon Profetior

Girolamo

Veteran
Joined
27 Jun 2019
Messages
55
Jag sitter och funderar lite kring profetian från Nornan Zairi i L&H och började fundera på om det finns någon motsvarande fast som häroldrar de så kallade "Ljusets kämpar". Profetiannskulle kunna innehålla saker som eventuellt rollpersonerna kan försöka göra för att t.ex. ena folkslag och förbereda dem för det kommande mörkret. En så kallad Ljusets profetia.
Jag är ett stort fan av Ymirs version av mörkret (samt Asimovs bok Nemesis) och använder mig av det. Måste erkänna att jag ej har full koll på allt som skrivits om detta då jag ganska nyligen börjat läsa om det och alla inlägg han gjort i olika trådar. =P
Det jag letar efter är inspiration till saker att lägga in i en sådan profetia. Dvs exempel på saker som kan tippa vågen i Mundanas favör om de inträffar. Gärna med en sidhänvisning eller länk om det är något i detta forum. Egna tankar är också välkomna. 😀

Några saker jag tänkt kring är:
- Att Dvärgarna måste stå enade med tiraker för att tillsammans kämpa mot urmörkrets makter. (Enligt Drezins svek i boken dvärgar)

- Drakdräparna måste stoppas för att drakarna och deras drakväktarna inte skall dö ut.

- Något om insektoiderna, som jag läst någonstans (I Ymirs texter?) ska ha en betydande roll i kampen mot mörkret. Då deras kollektiva "hive mind" fortfarande minns det förra.

- Kan hända finns det något inkarnat av en "god" gud som fortfarande är ett barn och behöver beskyddas?
Daak vore passande då jag vill göra en av mina spelare till ett helgon inom den religionen. Men det skulle även vara lite coolt om det var till en annan religion. Då det kan medföra lite religiösa konflikter inom rollpersonen. 😈

- Något jag tänkt införa i min kampanj är att den sista Trollkonungen i Utmark måste ledsagas till sin gravplats, Dom Krotz i skugglandet, för att en ny trollkonung skall kunna återfödas. Detta för att Mörkrets agenter redan lyckats manipulera mänskligheten till att förgöra tre av deras fyra fästen. Lyckas de förgöra den sista så kommer det få någon form av konsekvens. Vad detta skulle vara har jag ännu ej bestämt. Kanske något som har att göra med de demoner som fjättrats i deras riken. Jag antar att de är mäktiga demoner tillhörande varsit av de 4 elementen. Och när Mörkrets makter kontrollerar alla 4 kan en extremt mäktig ritual utföras.

- Något som har att göra med tirakerna och att alla tre stammar måste stå enade. Kanske håller Mörkrets makter på att influera Marnakh tirakerna, då dessa är mest inflätade i människornas samhälle och skulle då kunna så en hel del kaos där om a slut sig till deras sida. Marnakh känns för mig som det mer logiska valet då de har blivit mer sammanflätade med människornas samhälle och sätt att leva/tänka. Vilket gör att de har färre eller knappt några shamaner alls.
Måste läsa lite i tirakboken för att kunna spåna vidare på detta.

Ett tanke som slår mig är att det vore lite coolt om jag lyckas få till profetian som en form av numerologisk profetia.
Typ.
Ett gossebarn måste beskyddas..
Två raser slåss tillsammans..
Tre stammar förenas..
Fyra demoner stoppas..
Osv.

Jag skulle uppskatta lite hjälp med att finna dylika saker som man kan ta inspiration av för att skapa en profetia likt den.

Jag har lite tankar till profetian ursprung också, men om någon har en bättre idé så är jag idel att höra denna. =)
Min idé kring dess ursprunget är att den siats av någon på Mörkrets sida och sedan hemlighållits fram tills den hamnar i rollpersonernas händer.

En annan tanke är vad gör de "goda" gudarna under peripetin?
Tar de fysisk form och stiger ner på Mundana för att slåss eller delar de bara ut lite av sin gudomliga kraft till vissa utvalda individer?
Eller är det så att en guds gudomlighet skulle orsaka mer död och kaos bland sina egna led om hen uppenbarade sig på Mundana?
Om så vore fallet skulle ju även detsamma gälla för de onda gudarna, eller är det annorlunda för dem då de flesta av dem förmodligen är daimotropiska väsen istället för teotropiska über-väsen?

Låt inspirationen flöda! 😀
 
Top