Varulv Prinsessan Magicas och prins Fiskes följen - Spelet är över

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,968
Location
Linköping
Xyas<ingen röst>
Martin3Duvslaget
BasenanjiDuvslaget
LukasDuvslaget
VimesDuvslaget

Magicas följe väljer att avsluta med ett besök på Duvslaget innan det är dags för balen.

Xyas:
  • Det händer att en duva blir tagen av en hök eller falk ibland, och Gisela är den som tar det hårdast.
Martin3:
  • Ingen kunskap.
Basenanji:
  • Det är inspirerande att se Gisela hantera duvorna. De kliver liksom fram och håller upp foten mot henne så att hon kan fästa meddelandet.
Lukas:
  • Gisela är här ibland och ber för brevduvornas säkra återkomst. Hon är verkligen en djurvän.
Vimes:
  • Wilhelmina skickar en hel del meddelanden. Troligtvis skvaller och intrigerande.
Kunskapsräknaren blir alltså:

Feodora beskrivs som bortskämd, ointresserad av kultur och intellektuella ämnen.
Gisela beskrivs som tystlåten och plikttrogen, samt en skicklig ryttare och jägare.
Wilhelmina beskrivs som vacker och charmerande och förtjust i många olika hovmän.
Kunskap: 15Kunskap: 8Kunskap: 14

---

Korpa<bot>
fjodorsenubaVisthusboden
SiddVisthusboden
ImpetigoVisthusboden
EmpericusVisthusboden

Fiskes följe har enhälligt bestämt sig besöka Visthusboden som sista anhalt innan balen.

Korpa:
  • Om det kommer hit en tjänare och ber om något att äta sent på kvällen så är det garanterat Feodora som skickat denne.
fjodorsenuba:
  • Klosterost som tillverkas av munkar inte långt härifrån är en dyrgrip här, och gömmer vi den noga så att inte Feodora hittar den så blir det över till andra.
  • Enda gången jag sett Feodora uppvisa talang med diplomati var när hon visade med vilken mat en tjurig greve skulle mutas till välvilja.
Sidd:
  • Wilhelmina är som en ficktjuv bland godsaker!
Impetigo:
  • Gisela har flera gånger tagit mat här för att ge till de som inte har så det räcker själva.
  • Feodora har höga krav på råvarorna och är här och inspekterar ibland.
  • Feodora har inspirerat oss till flera spännande kombinationer till picknick-korgar. Hon har extremt höga krav på kvaliteten.
Empericus:
  • Ingen kunskap

Kunskapsräknaren blir alltså:

Feodora beskrivs som bortskämd, ointresserad av kultur och intellektuella ämnen.
Gisela beskrivs som tystlåten och plikttrogen, samt en skicklig ryttare och jägare.
Wilhelmina beskrivs som vacker och charmerande och förtjust i många olika hovmän.
Kunskap: 15Kunskap: 15Kunskap: 11

---

Magica är sur. "Var jag inte väldigt tydlig med vad ni skulle göra va? Ni skulle skaffa kunskap om alla prinsessorna. Vad har ni pysslat med istället va?"

Xyas
Minst 15 kunskap om Feodora
Besök Duvslag
Martin3
Undvik Kapell
Basenanji
Besök Lavatorium
Besök Fängelsehåla på eftermiddagen
Besök Park
Lukas
Besök Stora salen på förmiddagen
Besök minst 4 platser inomhus
Spendera aldrig 3 rundor i rad vare sig inomhus eller utomhus
Undvik Bageri
Besök Lavatorium
Vimes
Besök minst 4 platser inomhus
Besök Lavatorium på förmiddagen
Besök Stora salen

"Ah, Martin3, du har har hållt dig till planen bättre än någon annan i mitt följe. Du är härmed min favorit! Nu ska jag gå och börja med att bjuda upp Feodora."

---

Prins Fiske är glad. "Har jag sagt att jag har världens bästa följe? Ni är awesome! Har ni hunnit se något intressant i slottet i övrigt då?"

Korpa
Minst 15 kunskap om Gisela
Besök minst 4 platser utomhus
Undvik Bryggeri
fjodorsenuba
Undvik Kapell
Besök Kök
Sidd
Besök minst 4 platser utomhus
Besök Visthusbod
Impetigo
Besök Kök
Undvik Kapell
Empericus
Besök minst 4 platser utomhus
Besök Kök på förmiddagen

"Åh Korpa så företagsam du är, du är min nya favorit!"
"Men men, Korpa har ju bara promenerat efter oss och inte hjälpt till alls!" säger övriga i följet.
"Så så, med den attityden blir man ingens favorit! Nu ska jag gå och dansa. Ni har lyckats lika väl med Feodora och Gisela, men jag tror jag börjar med Feodora, hon verkar spännande!"

---

Prinsessan Magica och prins Fiske står öga mot öga någon meter från Feodora. Trubadurerna börjar spela en långsam sång, det är något elektriskt i luften.
"Jag skulle..."
"Jag tänkte..."
Ingen tittar på Feodora längre.

"Vafan" tänker följena, "såhär kan det ju inte sluta!"
Jo det kan det säger berättarrösten.

---

Tack så mycket för att ni ville spela det här konceptet med mig! Jag har förstås lite åsikter själv, men släpper gärna loss era spontana tankar först.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Tack för ett roligt spel

jag ar verkligen uppskattat det lugnare tempot, att bara kunna lägge n halvtimme om dagen har varit jätteskönt.
Hade varulvspel haft ett likande tempo så hade jag spelat dem oftare.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Jag är nyfiken om jag inte hade blockat Martin3 information hade vi fått ihop 10p på Gisela då?

Ja trots att jag var en godhjärtad individ som prioriterade sina egna mål så blockade jag information, min tanke varen ide att om ni visste att det fanns en förrädare så hade ni inte litat på varandra, men ni hade litat på mig med mina avklarade mål, också därför lyssnat mer på mig.
Planen fungerade dåligt.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,023
Det blev extremt svårt att koordinera med/mot Korpa :D
Jag ser det som en stor vinst för prins Fiskes följe att vi även lyckades höja vår gode vän Korpa till prinsens favorit! ;)
Väldigt roliga uppdrag och kul med möjligheten till samarbete. Kul spel @Feuflux ! Tackar och bockar för bra arr!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,572
All kärlek är kärlek! Fint att också prinsar och prinsessor kan hitta kärleken!

Och grattis till Fiskklubben - det här gjorde ni bra! Att @Martin3 är en listig rackare har jag ju vetat men tog inte med i beräkningen!

Stort tack till Feu för arrangemanget!

😀
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Jag är nyfiken om jag inte hade blockat Martin3 information hade vi fått ihop 10p på Gisela då?

Ja trots att jag var en godhjärtad individ som prioriterade sina egna mål så blockade jag information, min tanke varen ide att om ni visste att det fanns en förrädare så hade ni inte litat på varandra, men ni hade litat på mig med mina avklarade mål, också därför lyssnat mer på mig.
Planen fungerade dåligt.
Om inte annat så kan det ha påverkat att jag valde att börja sabotera Xyas när jag redan blivit saboterad. Jag hade fortfarande inte fått er att välja några av mina platser och dessutom förstört ett av mina uppdrag. Så jag valde att börja sabotera på riktigt. Innan dess hade jag inte valt om jag skulle försöka klara mina uppdrag eller om jag skulle sabotera. :devilish:
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,545
Location
Oktoberlandet
Stålande äventyr @Feuflux

Tackar för roligt spel och först å främst riktigt skönt att vi fullföljde planen som målades upp, samarbetade med att klura ut hur vi skulle klara av att gemensamt vinna, fungerande cirkelsiande och vettiga beslut om platser att besöka. Det gick att lita på varandra!
Tror nog vi har ett följe som aspirerar på årets godaste by redan.

Kul med smågnabb mot solovårarna som uppenbart hade problem.
Tror det var två väldigt olika följen som anmälde sig.

Korpa äras härmed för att namngett vår prins och hittade en passande stämningsbild.

Länge leve prins Fiskes pålitliga följe.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,023
Om inte annat så kan det ha påverkat att jag valde att börja sabotera Xyas när jag redan blivit saboterad. Jag hade fortfarande inte fått er att välja några av mina platser och dessutom förstört ett av mina uppdrag. Så jag valde att börja sabotera på riktigt. Innan dess hade jag inte valt om jag skulle försöka klara mina uppdrag eller om jag skulle sabotera. :devilish:
Varför saboterade du inte aktivt genom att se till att ni inte gick någonstans under runda 5 (tror det var den du kunde ha sabbat genom att rösta lika och kunna skylla på xyas ;) ).
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Varför saboterade du inte aktivt genom att se till att ni inte gick någonstans under runda 5 (tror det var den du kunde ha sabbat genom att rösta lika och kunna skylla på xyas ;) ).

Man går alltid någonstans, det blir bara slumpmässigt... Iaf om jag läste reglerna rätt :D
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Jaha grattis Martin! Jag hade känslan av att du inte riktigt drog åt samma håll som vi andra, men det fanns ju få sätt agera på det.

Att som Lukas sabotera för att andra inte ska få igenom sina uppdrag tror jag inte alls på som strategi (skulle vi spela 100 partier med det här upplägget skulle det kunna vara ett vinnande move i ett, och direkt negativt för den som försöker göra det i majoriteten av spelen).

Hur kom det sig att vi hade så svårt att få ihop info om Gisela, @Feuflux ?

Jag tyckte det här var ett kul koncept, men hade nog gärna haft lite fler verktyg för att påverka utgången.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
I mitt huvud så är det de fyra tappra i prins Fiskes Följe som vann, oavsett vad spelledaren tycker. ;)

Om jag hade haft energin att lägga en halvtimme per runda på det här så hade jag förmodligen varit lömsk och ljugit om mina uppdrag för att försöka vinna för jag var helt övertygad om att minst en eller två av er redan gjorde det. ^^
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Jaha grattis Martin! Jag hade känslan av att du inte riktigt drog åt samma håll som vi andra, men det fanns ju få sätt agera på det.

Att som Lukas sabotera för att andra inte ska få igenom sina uppdrag tror jag inte alls på som strategi (skulle vi spela 100 partier med det här upplägget skulle det kunna vara ett vinnande move i ett, och direkt negativt för den som försöker göra det i majoriteten av spelen).

Hur kom det sig att vi hade så svårt att få ihop info om Gisela, @Feuflux ?

Jag tyckte det här var ett kul koncept, men hade nog gärna haft lite fler verktyg för att påverka utgången.
Tack! Kul att få vinna sitt första "varulvsspel" :D

Jag skulle misstänka att vi skulle besökt smedjan och stallet. Jag hade btw målet att få gisela till kunskap 15 så där låg man i lä :D

Grattis @Korpa till den mest sneakiga manövern att vinna på! :)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,968
Location
Linköping
Hur kom det sig att vi hade så svårt att få ihop info om Gisela, @Feuflux ?

Jag tyckte det här var ett kul koncept, men hade nog gärna haft lite fler verktyg för att påverka utgången.
12 platser totalt. 4 var per prinsessa att stå i fokus. Nu har jag inte mina excel-filer tillgängliga här så kan inte verifiera vilka 4 Gisela hade (eller vad ni tappade pga sabotage) men ni gick inte till platserna som behövdes. Ni var körda inför sista rundan med er gruppsammansättning. Hade ni bl.a. haft en smed i Magicas följe och gått till Stallet hade ni kunnat få 5 kunskap om Gisela där.

Alla prinsessor har lika mycket kunskapspoäng på brädet. Det jag faktiskt inte dubbellkollat är om något yrke/färdighet väger för tungt åt någon prinsessa.

Fullt medhåll på sista punkten. Det var för mycket slump allting. Borde varit mycket mer "jag vill uppnå X", "jag kan lista ut att följet behöver göra Y för att få till det", "jag kan påverka följet att göra så".

Sen tycker jag ni fick till väldigt bra stämning i spelet med kommentarer mellan partierna. Det var riktigt kul att läsa. Att Fiske-gänget gick så tydligt på ärligt samarbete var kul och oväntat också.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,968
Location
Linköping
Fanns det en fluffkoppling mellan prinsessornas intressen och platserna?
Nja... Jag kan konstatera att den var tydlig i mitt huvud men inte för någon annan. :p

Jag hade behövt ta ett steg tillbaka och titta på allt med nya ögon, men jag var trigger happy och ville köra för att se om konceptet alls höll för spel. Så ni var ju försökskaniner på ett sätt som man inte är i ett typiskt varulvsspel.

Uppdrag av typen "Undvik plats X" hade jag ju inte heller tänkt till på hur det skulle räknas när man siade spelare. Man har ju kanske undvikit plats X hittils, men spelet är ju inte slut än så man kan ju bomma det. Är uppdraget klarat eller ej då? Jag gick på "Nej" men det var ju inte glasklart. Det insåg jag runda 1-2 nånstans men lite sent att in och peta då.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,545
Location
Oktoberlandet
12 platser totalt. 4 var per prinsessa att stå i fokus. Nu har jag inte mina excel-filer tillgängliga här så kan inte verifiera vilka 4 Gisela hade (eller vad ni tappade pga sabotage) men ni gick inte till platserna som behövdes. Ni var körda inför sista rundan med er gruppsammansättning. Hade ni bl.a. haft en smed i Magicas följe och gått till Stallet hade ni kunnat få 5 kunskap om Gisela där.

Alla prinsessor har lika mycket kunskapspoäng på brädet. Det jag faktiskt inte dubbellkollat är om något yrke/färdighet väger för tungt åt någon prinsessa.

Fullt medhåll på sista punkten. Det var för mycket slump allting. Borde varit mycket mer "jag vill uppnå X", "jag kan lista ut att följet behöver göra Y för att få till det", "jag kan påverka följet att göra så".

Sen tycker jag ni fick till väldigt bra stämning i spelet med kommentarer mellan partierna. Det var riktigt kul att läsa. Att Fiske-gänget gick så tydligt på ärligt samarbete var kul och oväntat också.
Det här med det jag ville uppnå för individuell seger tittade jag förstås på direkt som alla andra.
Efter timme 1 så var det svårt att se vad som skulle ge mer kunskap.

Insåg rätt snabbt att jag inte visste hur jag skulle få med de andra på det som just jag skulle vilja (som jag förstod att de inte skulle vilja) så då vände jag snabbt över till att agera för gemensam seger.
Detta lägger då över makten på alla andra/gruppen så det kändes riskabelt (det hade ju räkt med att bara en hade busat) men jag såg ingen annan väg för mig än gemensam seger.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,572
Nja... Jag kan konstatera att den var tydlig i mitt huvud men inte för någon annan. :p
Så hur såg den ut i ditt huvud? 😀

Tycker att det var roligt. Kan så här i efterhand bli lite självkritisk när jag inser att sannolikheten att någon skulle satsa på att inte klara uppdrag var ganska stor. Varför satsade jag inte på det?

Lite som ett varulvsspel där varje deltagare själv får välja om den ska vara varulv och se till att inte bli utröstad - eller bybo med uppgiften att hitta ulvar! Undrar om det skulle vara genomförbart?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,843
Go team!🥳 Väldigt kul att vi lyckades genomföra vår gemensamhetsplan, det hade ju inte varit svårt för nån av oss att skjuta det hela i sank.

Tack för arrangemanget @Feuflux och grattis @Martin3 till din triumf på andra sidan spåren (där livet är otrevligt, brutalt och kort).
 
Top