Principer för skräckregler

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
  1. Regler som kommer in och stör under läskiga stunder pajar stämningen. Det stämningspajandet är en hög kostnad. För att ha skräckregler måste det därför verkligen vara värt det, eller lösa det problemet.
  2. Skräckregler som har ordentliga konsekvenser, ex vis rollpersonen tappar kontrollen, flyr osv är mer meningsfulla än skräckregler som inte har några konsekvenser.
  3. Jag tycker om när spelaren har relativt stor frihet och stor kontroll att själv avgöra hur rädd rollpersonen är, dels för att kunna göra det medvetet i nån typ av narrativ stance, och dels för att det ska kunna ske bleed i ena eller båda riktningarna.
  4. Belöningar för saker som ficklampstappande, om än nominella och värdelösa "markerings"-belöningar såsom insp, tar bort känslan att spelaren bara griefar när hen vill gestalta sin och/eller rollpersonens rädsla. Det markerar att det är tillåten och till och med uppmuntrad del av spelet.
  5. Vi spelar fantasy, och det finns saker som fear spells, charm effects och liknande. Det kan användas för att få dom ordentliga konsekvenserna. Då behöver vi inte rulla naturliga fear check och "sanity" checks stup i kvarten utan kan låta spelarna få rollspela fritt hur sina rollpersoner agerar, samtidigt som vi kan uppleva troperna av att se rollpersoner agera helt mot partyts intresse eller mot sitt eget eller sin spelares intresse. Tappa kontrollen, fly, bli stel osv.
  6. Den typen av spells ska ha ordentliga konsekvenser för att det ska vara värt att släpa fram tärningarna och slå saves. Symboliska mekaniker, vilket save-värden och tärningsslag är exempel på, pajar nämligen stämningen. Se punkt 1. Ett av mina största misstag som DM var i Sinister Secret of Saltmarsh, GoS-versionen, då det finns en spell som ger en urtöntig "shaken"-effekt om man misslyckas sin save. Lyckas man med sin save händer inte ett skit. Blir man shaken… händer inte heller ett skit förutom att man under en halvtimme har disad på checks. Stämningen pajad helt utan anledning.

Slutsats:

Sanity score och skräckregler behövs inte eftersom kombinationen av insp och traits å ena sidan, och spells (och liknande förmågor) å andra sidan, ger oss tillräckligt med utrymme att uppleva dom panik- och kontrolltappningstroper vi behöver utan att inkräkta på vår egen frihet att själva få lyssna till och uppleva de otäcka händelserna, och överföra vår reaktion på rollpersonen och/eller vice versa.

Bonusknep! "Rikta dig till dom andra"–knepet. Det här är en teknik som här helt fristående från det andra i den här texten. Det är varken beroende av det, eller en förutsättning för det. Bara en separat grej men jag tycker den är ball. Så här går det till:

När en spelare har tappat kontrollen över sin rollperson, vilket alltid är en stor grej och väldigt intrusivt och inte något man ska lolla runt med, men när (eller om) det väl händer, så rikta dig (spelledaren) till dom andra och beskriv vad rollpersonen gör. "Alice, Bob, ni ser båda hur Carol är helt stel av skräck och underkäken bara hackar och hackar." Eller vad det nu kan vara.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Fear är den värsta status effekten i D&D av två anledningar. Först, för den dyker upp vid 2 tillfällen då den är värd att deala med. Drakar och odöda. Så ska vi deala med varken eller så lastar man ner barden, paladinen och cleriken med lite spells som stoppar effekten och så förlorar man en runda. För det andra så är effekten att man går ”AHHHHHHHH!!!” och lägger benen på ryggen som i en teknad film. Det är svårt att rollspela ur eftersom det känns väldigt komiskt. Det är mer Scooby doo än något annat.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Fear är den värsta status effekten i D&D av två anledningar. Först, för den dyker upp vid 2 tillfällen då den är värd att deala med. Drakar och odöda. Så ska vi deala med varken eller så lastar man ner barden, paladinen och cleriken med lite spells som stoppar effekten och så förlorar man en runda. För det andra så är effekten att man går ”AHHHHHHHH!!!” och lägger benen på ryggen som i en teknad film. Det är svårt att rollspela ur eftersom det känns väldigt komiskt. Det är mer Scooby doo än något annat.
I något av den bunt med spel jag designat för min egen spelargrupp så var "fear response" något de fick sätta upp på sin karaktär. DVS de fick själva välja hur deras karaktär reagerade på om den fick total psykbryt på grund av fruktan. Började den försöka förhandla, flydde den i panik eller gick den bärsärk. Nackdelen med vilket som helst av beteendena var rätt uppenbar. Håller med om att fear i D&D 5E mest är ett litet farthinder i de flesta fallen.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
För det andra så är effekten att man går ”AHHHHHHHH!!!” och lägger benen på ryggen som i en teknad film. Det är svårt att rollspela ur eftersom det känns väldigt komiskt. Det är mer Scooby doo än något annat.
De vanliga beteenderesponserna på kraftig stress:
Fight, Scooby Doo, Freeze
:)
 
Last edited:

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Först, för den dyker upp vid 2 tillfällen då den är värd att deala med.
OK, vi använder den ganska mycket mer än så iofs.

Så ska vi deala med varken eller så lastar man ner barden, paladinen och cleriken med lite spells som stoppar effekten och så förlorar man en runda.
Det tycker jag är helt ok. Är en bra reward för klasser och varelseslag som har lagt krut på att förhindra rädsla. Finns en anledning till varför man släpar med sig Simon Belmont ner i gucket liksom.

För det andra så är effekten att man går ”AHHHHHHHH!!!” och lägger benen på ryggen som i en teknad film.
Är ju därför jag gör som jag skrev. SL vänder sig till dom som klarade sin save. Dom vet kanske inte ens att det är fear dom har rullat på, bara cha eller wis eller vad fan det nu är. "Vilka klarade saven? Carol? OK, Carol, du ser hur Ted plötsligt drar, springer ut ifrån ljuskäglan från din lanterna och du står ensam. Vad gör du?"

Sen finns det ju inte bara fear effects utan även charm. Ens kamrater kan göra all möjlig weird shit om dom får en charm på sig.
 
Top