Nekromanti Presentera värld genom massa små äventyr

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Satt nyligen och sökte på äventyr som är skrivna på en eller två sidor och hittade massa coolt material, ingen aning om det är bra eller inte men det ser bra ut.

Säg att det är ett nytt rollspel med tillhörande värld som ska släppas, men istället för en eller flera böcker som beskriver världen så finns det ett stort antal äventyr på 1-2 sidor som beskriver olika delar av världen. Vissa kanske inte är direkt äventyr utan bara tips och beskrivningar.

hur skulle det vara att presentera en hel värld på det sättet, skulle det bara inspirerande eller bara jobbigt om man sedan vill söka efter info?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Det är nog kul att spela, men ja, som du själv säger, mindre kul om man bara vill slå upp nåt. Men låter grymt för att få in spelarna i världen, speciellt om man kan få det att hänga samman via nån metaberättelse (spelarna är köpmän / vandrande magiker / hyrsvärd på fri fot / etc annat jobb som får dem att röra mkt på sig).
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Från början hade väl Riotminds någon vision om att Trudvang skulle presenteras lite så, alltså att man fick se lite av världen i taget genom just äventyr (Vildhjarta tror jag det står explicit att det är planen i), dock större sådana än 1-2 sidor. Jag gillade alltid den tanken och blev väldigt besviken när de valde att köra på en mer traditionell plan istället.

Det jag framförallt gillar med den idén är att jag tycker världen blir lite mer mystisk men samtidigt också mer hanterlig om inte allt i den är uttalat. Det lämnar också mycket utrymme för spelarna och spelledaren att hitta sina egna svar och forma världen efter sin grupp. I synnerhet tror jag det funkar bra för lite mer slice of life-kampanjande i Conan-stil där varje äventyr är på en ny plats, rollpersonerna kanske är främlingar och man inte behöver ha hela sammanhanget klart för sig för att det ska flyta.

Däremot tror jag inte det lämpar sig vidare bra för t.ex. detektivspelande eller culture gaming; eller för spelgrupper som gillar tanken på att det finns ett "facit". Detektivspelande bygger lite på att man faktiskt har förförståelse man kan utnyttja för att hitta lösningar; culture gaming bygger ju också på att det finns en noggrant beskriven kultur att förhålla sig till; och vill man ha ett facit låter det ju som du beskriver ovan himla opraktiskt att faktiskt hitta svaret på hur djup en viss sjö är eller vem som är herre i en viss borg.

1-2 sidor låter dock lite i det kortaste laget.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
zonk said:
speciellt om man kan få det att hänga samman via nån metaberättelse
Ja det skulle vara grymt, eller i alla fall så att allt utgivet har vaga hintar till varandra eller vissa återkommande karaktärer

Eksem said:
Däremot tror jag inte det lämpar sig vidare bra för t.ex. detektivspelande eller culture gaming; eller för spelgrupper som gillar tanken på att det finns ett "facit". Detektivspelande bygger lite på att man faktiskt har förförståelse man kan utnyttja för att hitta lösningar; culture gaming bygger ju också på att det finns en noggrant beskriven kultur att förhålla sig till; och vill man ha ett facit låter det ju som du beskriver ovan himla opraktiskt att faktiskt hitta svaret på hur djup en viss sjö är eller vem som är herre i en viss borg.
Ja det beror nog helt på vilken typ av rollspel det är och då kanske det är mer intressant att de inte är kopplade till någon speciell värld utan är mer generella.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Celledor;n200399 said:
Säg att det är ett nytt rollspel med tillhörande värld som ska släppas, men istället för en eller flera böcker som beskriver världen så finns det ett stort antal äventyr på 1-2 sidor som beskriver olika delar av världen. Vissa kanske inte är direkt äventyr utan bara tips och beskrivningar.

hur skulle det vara att presentera en hel värld på det sättet, skulle det bara inspirerande eller bara jobbigt om man sedan vill söka efter info?
Den metoden är awesome om man pusslar ihop världen själv under kampanjens gång.

Sen är det inte ett så stort problem att slå upp något i ett slumpvist valt äventyr, eftersom i alla fall jag väldigt sällan slår upp något. Jag läser och inspireras och gör äventyr snarare än kollar fakta. Det är ändå aldrig så att fakta överlever spelmötet, eftersom jag inte har tid att slå upp just då utan bara hittar på för tillfället och dessutom bjuder in spelarna att hitta på. Efter några spelmöten är det mest kartan kvar av den officiella världen, och även den är delvis omgjord.

Vår värld utgörs istället av allt det som vi läst om när vi orkar slå upp, det som vi läst om men flyttats till annan plats eftersom det inte passar på den officiella platsen, hittat på för stunden, skapat i rollpersonernas bakgrund och så vidare. Den världen är dokumenterad i krönikor och anteckningar, inte i en officiell världsbok.

Så jag skulle definitivt vilja se en värld som beskrivs genom en massa små äventyr!

(Och det är lite så min vision av Hjältarnas tid är, om jag tillåts lite självreklam. Spelarkreativitet ftw!)
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Rent spontant tänker jag att det blir meckigt om rollpersonerna beger sig iväg till en plats beskriven i ett senare äventyr i det fallet man inte har tillgång till materialet. T.ex. då det inte är utgivet än. Då tvingas man improvisera fram något som inte stämmer överens med vad som kommer senare. Skriver man allt själv så är det i och för sig inget problem. Kanske snarare en fördel eftersom man inte behöver göra massivt med jobb innan man kan komma igång och spela.

Det var nyligen en tråd här på forumet som snuddade vid ämnet. Då gällde det dock specifikt världskarta eller inte.

MUA var väl lite upplagt så, med varje äventyr kom miljöbeskrivning.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
micke_p;n200417 said:
MUA var väl lite upplagt så, med varje äventyr kom miljöbeskrivning.
Symbaroum är också upplagt på det viset, vilket kanske inte är så förvånande med tanke på att det är ungefär samma gäng som gjorde MUA. I grundreglerna är beskrivningen av världen ganska skissartad. Men framförallt den stora Krönikan om Törnetronen ger en detaljerad beskrivning av en plats eller ett område och presenterar en stor mängd äventyr/händelser knutna till den platsen. Händelserna vävs visserligen ihop av en stor metaplot, men de kan i många avseenden spelas fristående.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
micke_p said:
Rent spontant tänker jag att det blir meckigt om rollpersonerna beger sig iväg till en plats beskriven i ett senare äventyr i det fallet man inte har tillgång till materialet. T.ex. då det inte är utgivet än.
Tycker det blir samma problem även för spel (t.ex. Eon) som försöker beskriva "allt". Det finns alltid något de inte har hunnit ge ut än och då måste man skapa egen som troligen kommer att krocka.

micke_p said:
Det var nyligen en tråd här på forumet som snuddade vid ämnet. Då gällde det dock specifikt världskarta eller inte.
Tror inte är läst igenom den tråden så noga, ska kolla lite mer.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Rangertheman said:
I grundreglerna är beskrivningen av världen ganska skissartad. Men framförallt den stora Krönikan om Törnetronen ger en detaljerad beskrivning av en plats eller ett område och presenterar en stor mängd äventyr/händelser knutna till den platsen.
Gillar starkt att världen läggs upp så men frågan är om det går att göra samma sak, fast med massa små äventyr. Vissa kanske till och med bara är info om en handelresande, en narr till en kung, ett ödsligt torn osv.

Lite att världen för dem som lever i den inte är så spännande utan att det som beskrivs är små intressanta platser, att det inte spelar så stor roll hur det stor hela ser ut.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag pysslade med precis det här i somras när jag spelledde Järn. Jag applicerade Järn som regelsystem på en värld som jag byggt ihop själv och lät/låter en massa små quests och större quests väva ihop en mer komplex världsbild än jag tror att jag hade kunnat göra om jag försökt skapa all kontext från början. Det ger och min spelare chansen att påverka utifrån vad hen är intresserad av att fokusera på. Det kräver lite mer av mig utifrån att jag behöver hålla reda på mer trivia och mer personer men det ger mig också en känsla av att världen blir mer levande.

De verktyg jag har är en karta, eller faktiskt flera kartor över olika områden, grova skisser på olika folkslag och kulturer över kontinenten, vissa historiska tankar om konflikter och politik osv. RP är ny på kontinenten och upptäcker den genom att resa över den och utföra quests. Hen har ett stort uppdrag som är anledningen till att hen öht kom dit men sen händer det saker på vägen. Min spelare har spelat mycket dataspel och vi är starkt influerade av tex Skyrim eller liknande. Quests och sidequests som bit för bit bygger en större helhet.

Det blir ju iofs inte så många fristående äventyr med det här upplägget, mer en lång kampanj som undan för undan presenterar världen. Vilket jag tycker är tilltalande.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Kolla in Michael Prescott
http://blog.trilemma.com/

Han gör äventyr som är två sidor långa och som hänger ihop genom en hex-karta. Annars tänker jag att den springande punkten är just hur äventyren hänger samman. I princip alla rollspel har ju fristående äventyr som utspelar sig på olika platser i nån sorts värld. Det knepiga är att få dem sammanhängande och peka på en värld som är större än vad som finns i äventyret. Och det vet jag inte om någon har lyckats med. Men även om jag tvekar på hur bra de sitter ihop är Prescotts äventyr svinfeta, så de är värda att kolla ändå.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag har valt att åtminstone hittills skapa min spelvärld i Halean genom korta äventyr.
?Till en början lekte jag ihop en karta full av intressanta platser, men eftersom spelvärlden genomgått en rejäl katastrof finns det inte mycket information om platserna, då kartan dessutom skapades för 200+ år sedan i spelvärlden (och väldigt få har tagit sig tid att djupdyka i diverse arkiv).
?Så när jag vet om att jag ska spelleda ett äventyr bestämmer jag mig för en plats eller ett område de ska ta sig till för att utföra något uppdrag, och hittar på några monster, SLPer och liknande. Jag låter sedan spelarna hjälpa till att bygga världen redan när de skapar rollpersoner eftersom de har ganska/väldigt mycket frihet vad gäller backstory. Under spelets gång får de dessutom hjälpa till att beskriva vissa platser och särdrag i terrängen, liksom föremål eller personer (ifall de vill, givetvis). Efter äventyret handplockar jag det som fungerade bra och skriver ihop dels en sammanfattning av äventyret, men dessutom några stolpar till en framtida världsbok.
?Tänkte att man kan använda sig av båda de varianter som nu används; världsboken kan ju alltid vara bra för de som vill slå upp saker, men korta äventyr kan vara bättre för att ge inspiration eller bara snabbt ge en inblick i hur åtminstone en del av världen fungerar.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Tre solar;n200450 said:
Kolla in Michael Prescott
http://blog.trilemma.com/

Han gör äventyr som är två sidor långa och som hänger ihop genom en hex-karta. Annars tänker jag att den springande punkten är just hur äventyren hänger samman. I princip alla rollspel har ju fristående äventyr som utspelar sig på olika platser i nån sorts värld. Det knepiga är att få dem sammanhängande och peka på en värld som är större än vad som finns i äventyret. Och det vet jag inte om någon har lyckats med. Men även om jag tvekar på hur bra de sitter ihop är Prescotts äventyr svinfeta, så de är värda att kolla ändå.
Jag har bara läst ett av dem, men de är värda att kolla in bara för kartorna. De flesta av dem har en helt fantastisk tecknad sprängskiss/3D-karta över äventyrsplatsen. Tack för tipset.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Jag har använt metoden med en värld som presenteras steg för steg under äventyrens gång i den Fantasy!-kampanj som nämns i den här tråden: https://www.rollspel.nu/threads/71756
Jag började då med en mycket kort presentation, typ: "Ni befinner er i Morcar, den enda större staden i kungariket Zorafins glest befolkade nordliga provins Uhl-Rhendoria. I söder avgränsas provinsen av en förrädisk bergskedja och i öster av ett stort hav. Norrut lär det finnas ett alvrike, ett dvärgrike och blodtörstiga orkstammar." Intressanta platser, personer o.s.v. har sedan presenterats när det passat in i berättelsen. Från början tyckte vissa av spelarna att det var lite konstigt att inte veta mer om världen men de vande sig snabbt. De stora fördelarna tycker jag har varit att kunna skriva del för del och slippa fastna i stora dokument som aldrig blir klara, samt att det gett stort utrymme för flexibilitet. Min plan är att använda samma tillvägagångssätt till en annan kampanj men eftersom det då rör sig om annat än standardfantasy ska jag ändå ha en mer utförligt introduktion.
 
Top