PostMord och DTRPG

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Är det någon annan som köpt POD-böcker från DTRPG på sistone?

De trycker ju i Storbritannien (Lightning Source), och var relativt snabba efter Brexit med att börja ta ut moms själva och deklarera den så att man inte skall åka på smällen vid mottagandet. De har till och med så bra koll att de faktiskt tar ut den korrekta svenska bokmomsen på 6%, till skillnad från mupparna vid den svenska tullen som inte kan reglerna.

Men de två senaste leveranserna från dem så har PostNord begärt 75 respektive 125 kr (det senare för en leverans med större värde) i "deklarationsavgift", trots att de själva konstaterat att jag skall betala 0 kr i själva momsen. Jag har skickat en fråga till deras kundtjänst om detta, men inte fått något svar.

Har ni råkat ut för detta? Är det en ändrad men oannonserad ny regel?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
Jag fick ett paket från dem häromdagen, men nu när jag tittar på det så verkar det ha skickats från Nederländerna, och jag fick inte heller betala något extra för det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Är det någon annan som köpt POD-böcker från DTRPG på sistone?

De trycker ju i Storbritannien (Lightning Source), och var relativt snabba efter Brexit med att börja ta ut moms själva och deklarera den så att man inte skall åka på smällen vid mottagandet. De har till och med så bra koll att de faktiskt tar ut den korrekta svenska bokmomsen på 6%, till skillnad från mupparna vid den svenska tullen som inte kan reglerna.

Men de två senaste leveranserna från dem så har PostNord begärt 75 respektive 125 kr (det senare för en leverans med större värde) i "deklarationsavgift", trots att de själva konstaterat att jag skall betala 0 kr i själva momsen. Jag har skickat en fråga till deras kundtjänst om detta, men inte fått något svar.

Har ni råkat ut för detta? Är det en ändrad men oannonserad ny regel?
Jag åkte på en sådan, mailade postnord och de ändrade sig omgående utan problem.

Edit: fick alltså också deklarationsavgift på 75kr eller vad det var.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Jag antog att det var straffavgften för att man vågar värna frihandel, men då ska jag klaga nästa gång jag åker på avgift trots 0 kr i moms. Tack!
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,286
Location
Göteborg, Lindome
De vägrar svara på mina frågor. Kanske blir tvungen att ringa dem.
Om man blir riktigt pissed-of och vill jäklas ordentligt med dem, finns det ju alltid polisanmälan.
20 kap. Om tjänstefel m. m.
1 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften skall dömas för tjänstefel till böter eller fängelse i högst två år.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Om man blir riktigt pissed-of och vill jäklas ordentligt med dem, finns det ju alltid polisanmälan.
Endast offentliga myndigheter, eller privata aktörer som agerar i deras ställe, kan begå tjänstefel. Posten har inte varit en myndighet sedan 1994.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,287
Har fått paket utan extra tullkostnader. Men jisses vad lång tid det tog! Jag hade hunnit glömma att jag ens beställt något. Tror det tog 4-5 veckor eller något sånt.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,286
Location
Göteborg, Lindome
Endast offentliga myndigheter, eller privata aktörer som agerar i deras ställe, kan begå tjänstefel. Posten har inte varit en myndighet sedan 1994.
Lagen träffar inte bara myndigheter. Den gäller en enskild person under myndighetsutövning och rimligtvis är det myndighetsutövning att utkräva moms och tull?

Jag vet i alla fall att jag, som konsult på ett uppdrag hos Göteborg stad, fick tydligt påtalat för mig att lagen kunde träffa mig om jag schabblade med fel saker. :oops:
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Grejen är ju att PostNord kan ändra på vilka regler de vill, när de vill.
Att de över huvud taget införde en administrationsavgift för att sköta förtullningen var inget någon sade till dem att göra - de kom på det själv, och ingen stoppade dem. Antagligen just för att de inte är en myndighet längre, så det finns ingen översyn.
Så om det aktuella fallet faktiskt är en avsiktlig förändring och inget misstag, finns det ingenstans man kan överklaga.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har inte hört något. Kan man hoppas att det var en sommarjobbare?
Jag fick ett paket för några veckor sedan, hem i brevlådan. Några dagar senare fick jag brev från Postnord att de ville veta vad det innehöll så de kunde debitera avgifter och moms, för att skicka det till mig (vilket de redan gjort).

I princip ska man ju betala tull och moms (jag är inte för smuggling). Men den där avgiften, och andra detaljer (att man får betala moms på frakten också), gör att jag kan känna mig lite trilsk.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Lagen träffar inte bara myndigheter. Den gäller en enskild person under myndighetsutövning och rimligtvis är det myndighetsutövning att utkräva moms och tull?

Jag vet i alla fall att jag, som konsult på ett uppdrag hos Göteborg stad, fick tydligt påtalat för mig att lagen kunde träffa mig om jag schabblade med fel saker. :oops:
Privata aktörer som agerar i deras ställe. Men PostNord agerar inte i statens ställe här. De är ett s.k. Tullombud, men inte åt staten utan åt den som importerar, även om de också är under lagkrav att inte lämna ut paket innan alla skatter/avgifter är betalda.

Kort sagt så är det inte myndighetsutövning.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,286
Location
Göteborg, Lindome
Privata aktörer som agerar i deras ställe. Men PostNord agerar inte i statens ställe här. De är ett s.k. Tullombud, men inte åt staten utan åt den som importerar, även om de också är under lagkrav att inte lämna ut paket innan alla skatter/avgifter är betalda.

Kort sagt så är det inte myndighetsutövning.
Är det en officiell tolkning av vad PostNords uppgift är här? I så fall har du ju rätt. Men om de är importörens ombud, dvs lägger ut för de avgifter som jag som importör blir skyldig staten, så bör man ju ha betydligt mer på fötterna när det gäller en felaktig debitering.

Inte för att jag är någon expert på affärsjuridik...
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Men om de är importörens ombud, dvs lägger ut för de avgifter som jag som importör blir skyldig staten, så bör man ju ha betydligt mer på fötterna när det gäller en felaktig debitering.
De 75 kr (minst) de lägger på allting går inte till staten. Det går direkt ned i PostNords stora ficka med en massa hål i...
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Nu har jag suttit i kö i en halvtimme till PostNords kundtjänst, och sedan ytterligare en kvart medan personen jag först fick prata med rådfrågade någon som visste mer...

Och de hävdar att eftersom paketet innehåller böcker, och det därmed är en annan momssats än den vanliga, måste de göra en "utökad deklaration". För detta vill de ha en expeditionsavgift, oavsett ifall det visar sig att någon moms skall betalas eller inte.
De kunde inte svara på varför detta bara börjat hända de senaste veckorna.

Så om den här infon är korrekt, betyder det att ni som kommit undan utan avgift på sistone bara haft tur och råkat få en handläggare som inte hade koll på de senaste reglerna. :confused:
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Min egen slutsats blir att jag får begränsa köp av böcker från utanför EU ännu mer. I fallet DTRPG får jag väl göra färre stora köp istället för flera små, så avgiften blir "utspädd" på flera titlar.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Nu har jag suttit i kö i en halvtimme till PostNords kundtjänst, och sedan ytterligare en kvart medan personen jag först fick prata med rådfrågade någon som visste mer...

Och de hävdar att eftersom paketet innehåller böcker, och det därmed är en annan momssats än den vanliga, måste de göra en "utökad deklaration". För detta vill de ha en expeditionsavgift, oavsett ifall det visar sig att någon moms skall betalas eller inte.
De kunde inte svara på varför detta bara börjat hända de senaste veckorna.

Så om den här infon är korrekt, betyder det att ni som kommit undan utan avgift på sistone bara haft tur och råkat få en handläggare som inte hade koll på de senaste reglerna. :confused:
Min erfarenhet av Postnord säger mig att du med stor sannolikhet kunde fått ett annat svar om du ringde en gång till.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Min egen slutsats blir att jag får begränsa köp av böcker från utanför EU ännu mer.
Det är ju trist, för 6% moms är ju egentligen "ingenting"... om det faktiskt var 6% så hade det ju inte varit en fråga alls.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Det är ju trist, för 6% moms är ju egentligen "ingenting"... om det faktiskt var 6% så hade det ju inte varit en fråga alls.
Alltså, själva momsen är ju inte problemet. Den är redan dragen vid köpet, och det är den korrekta procentsatsen.

Problemet är att PostNord anser sig ha rätt att ta ut en avgift bara för att de tittar efter så att momsen faktiskt är betald...
 
Top