Polytopia BY dummies

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Nu verkar ju mobilspelet Polytopia vara ungefär lika coolt som spoken word på en presidentinstallation så det kanske finns anledning att starta en tråd om hur man spelar Polytopia.

Synd bara att jag är så jäkla klapp-usel på spelet.

Androm till varnagel vill jag därför lista alla dumheter jag lyckas åstadkomma (vilket borde vara en bedrift i sig). Kanske kan denna lista vara till hjälp för någon annan stackars nybörjare. Jag ska vara tydlig med att jag alls icke är duktig på spelet. Jag är usel. Andra duktiga spelare får därför gärna komma med tips, rätta mina felaktigheter eller förtydliga sådant som jag uttrycker vagt.

Välj gärna en skitkomplicerad stam med märkliga specialenheter
Den fridfulla stammen Ai-mo har tillgång till enheten "Mind bender". Den är supersvår att använda och knappast särskilt användbar, jämfört med tex "swordsman" och "knights". Det finns massa andra stammar som i mitt tycker är enklare att spela med. Gör som jag och välj något som uttrycker din person, på ett lite mer unikt vis än vanliga effektiva stammar. Spel handlar väl inte om att vinna?

Sätt ihop en oekonomisk "motor" som du inte kan göra något med
I min (förstås felaktiga och otillräckliga) förståelse av Polytopia så handlar det hela om att bygga någon sorts motor som ger dig "stars". För "stars" kan du köpa prylar. Visst vore det fint att hitta en optimal modell där olika beslut leder till optimerade flöden? Själv brukar jag eftersträva en suboptimal motor och får därför det motsatta: få stjärnor->för lite pengar att utveckla tech->svårare att ta vara på naturresurserna->färre stjärnor. Följ mitt exempel och du har en garanterad sistaplats efter bara en handfull turns!

Missförstå mätaren under stadsnamnet
Polytopia flashar massa roliga, gulliga, lustiga och bra namn på allt möjligt. Coola stammen "Vengir" är Polytopias motsvarighet till Mörk Borg tex. Under namnet på dina städer sitter en liten mätare. Den ger dig två typer av information: 1) Hur långt det är kvar innan staden växer (en blå-vit markör) och 2) Hur många trupper staden försörjer (små svarta prickar). Blanda gärna ihop de där så du tror att din stad ska växa, men inte gör det. Däremot är det fullt i produktionen - vilket innebär att när du behöver det som bäst - inte går att köpa av nya krigare.

Låt bli att utforska världen! (Det kan du göra senare...)
Eftersom jag tror att min uppgift är att slappt äta frukt, fiska upp den sista fisken och bygga upp min första stad riktigt ordentligt undviker jag att köpa en förslagsvis snabb enhet som kan utforska världen och hitta nya byar att erövra. På köpet får du snart trevliga grannar som "tar hand om" de få byar du själv hade kunnat erövra.

Strunta i att tänka efter innan du väljer mellan "Population growth" eller "Border growth"
Som i så många andra situationer tillåter jag mig att vara spontan, infallsrik och lita till min förmåga att improvisera. Strategiska val i spelet kan du därför lämna till slumpen. Att ditt val att utöka gränserna inte leder till några nya resurser är bara att rycka på axlarna åt.

Det man inte dör av gör en starkare!?
Dina trupper kan återfå några av de hit points de förlorat om de har blivit skadade. Glöm gärna den detaljen för att ytterligare sporra dina krigare till att kriga effektivare. Att återfå hit points räknas dock som en action så om du går iväg med trupperna kan de inte återfå hit points. Som jag visade ovan så handlar det här alltså om strategiska beslut som du absolut kan lämna till slumpen. Om du ens ska bry dig om såna här detaljer?

Ryttare kan gå efter att de har fajtats
Ryttare har en specialfeature: de kan efter att ha gått och fajtats gå ytterligare en ruta. Se till att placera dem - gärna när de är sårade och har få hit points kvar - nära en fiende som kan få ett slut på lidandet enkelt.

BONUS: Placera ryttare i en stad där du vill bygga nya trupper
Ibland kan det vara skönt att fylla på med nya fräscha trupper som är redo att försvara en stad eller ditt rike. Om du istället ser till att placera en skadad ryttare i staden (se ovan) hindrar du enkelt staden från att producera nya trupper. På så vis kan du hjälpa andra att lättare invadera din stad!

Lägg gärna tid i början av spelet på att undersöka ruiner!
Ruiner kan innehålla teknologier och lite annat. Att undersöka dem kräver dock att du tar en krigare eller nåt och traskar dit samt spenderar en runda bara med att undersöka ruinen. Här finns alltså massvis med suboptimal output som du särskilt i början av partiet kan använda dig av för att sinka din utvecklingstakt.

***

Listan kommer fyllas på.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag har skrivit några tankar här, som kanske kan vara av intresse:

 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Lägg gärna tid i början av spelet på att undersöka ruiner!
Ruiner kan innehålla teknologier och lite annat. Att undersöka dem kräver dock att du tar en krigare eller nåt och traskar dit samt spenderar en runda bara med att undersöka ruinen. Här finns alltså massvis med suboptimal output som du särskilt i början av partiet kan använda dig av för att sinka din utvecklingstakt.
Ruiner *kan* vara bra. Ibland innehåller de en jätte, eller 3 gratis population. Det är rätt gött att få tidigt i spelet.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Låt bli att utforska världen! (Det kan du göra senare...)
Eftersom jag tror att min uppgift är att slappt äta frukt, fiska upp den sista fisken och bygga upp min första stad riktigt ordentligt undviker jag att köpa en förslagsvis snabb enhet som kan utforska världen och hitta nya byar att erövra. På köpet får du snart trevliga grannar som "tar hand om" de få byar du själv hade kunnat erövra.
En kombo av det här och att bygga motor har jag åkt dit på i Sleds of Asanus (där Tant Ragnar spöar våra rumpor). Ja, man vill bygga upp sin stad tidigt för att få produktion, och ja, tech blir dyrare ju fler städer du har men produktionen i städer håller ju minst jämna steg med techpriserna, och alla andra kostnader är ju fasta. Så expandera!
 
Top