Poesi: nyckeln till beskrivningar?

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Jag har varit sugen på att gräva i poesi ett slag. Känns som bra poesi kan ha en del nycklar till hur man effektivt beskriver saker i rollspel: kort, kärnfullt, fantasieggande - men framförallt kort. Inte en detaljspec förrän någon frågar, utan något som ger smak och arom. Kanske olika sorters poesi för olika rollspel, beat-poesi för cyberpunk, eller--

Men var börjar man? Har nån några idéer? Guideböcker till hur man skriver bra poesi, eller bara bra poesi som hade kunnat tjäna som exempel?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
På tal om kort, kärnfullt och fantasieggande. Jag är inte mycket för poesi men hittar ibland inspiration i låttexter av allt från Dio till Johnny Cash.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,234
Mats Söderlund "Att skriva poesi".
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
En annan antologi som har basics är Århundradets Ordmusik. Har en massa classix, alldeles för lite av varje men är en överblick.

Vill också citera allas vår Scott McCloud:

"At times, I think poetry is civilization's only rational response to the futility of linguistic representation."
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Det är inte poesi, men både Ernest Hemingway och Cormac McCarthy (ibland) använder ett väldigt rakt språk utan krusiduller jag kan tänka mig kan vara bra som inspiration. McCarthy hade iaf förut (typ Blood Meridian) en tendens att slänga in värsta utbroderingarna ibland som blir extremt effektfullt i kontrast till den karga, minimalistiska stil som större delen av texten använder.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ray Bradbury också. "Hösten brände träden kala" osv
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Jag har snackat om det här förut, men kishotenketsu bjuder på en annan form av poesi, men med en klar struktur. Jag tog till mig av det, eftersom den går att använda som en akt-struktur, i det att man ska beskriva det vardagliga i mitt spel Imagine. Det spelet har en tendens att bli poetiskt, men just att försöka beskriva något helt annat i varje ny mening är ett väldigt kraftfullt hjälpmedel som jag använder när jag spelleder eller samberättar.
 
Top