Poäng för att spela ut tropes

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Så jag håller på med en superskurks kampanj… som jag inte vet om jag kommer ha spelare till… och vill belöna spelarna för att bete sig som superskurkar. Så jag funderade på att dela ut metavaluta för att man gör saker som att stoppa hjältar i dösfällor istället för att bara skjuta dem i huvudet. Men det känns nästan för trubbigt. Finns det något annat, bättre, sätt att göra det här på?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Bingobricka? Är ju kul när man använder olika tropes tänker jag, så 5*5 eller så med en trope i varje ruta som man kryssar av efterhand som man gör dom och så levlar man, eller vad man nu gör i dina regler när man fått bingo? Gör ju också att man direkt på ett snyggt sätt kan förmedla 25 tropes.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
Kan ni inte bara komma överens om att det är roligare och att det är belöningen?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Jag hade gjort typ som Bdg föreslår, men istället för en bingobricka hade jag bara haft en lista på sidan av rollformuläret. När man tickat av 3-5 tropes (beroende på vilken takt du vill ha) så levlar man upp, eller för högre rykte eller något sådant som sen direkt påverkar hur många henchmen man har och hur mycket pengar man får in varje vecka.

Beroende på hur lång lista jag får ihop hade jag sedan antingen låtit varje spelare välja typ 10 tropes från en huvudlista som de tycker passar in på deras rollperson och skriva upp på rollformuläret (eventuellt hade jag sagt att de inte får välja samma tropes som någon annan spelare). Eller så hade jag slumpat ut ett antal tropes per spelare och bet dem bygga sina karaktärer kring dessa.

Har jag inte så många tropes hade alla spelare fått samma lista, men jag hade nog sagt att det bara är den som gör en trope först som får tillgodoräkna sig den, och när en spelare "levlat upp" får den spelaren inte bocka av tropes längre tills alla andra också levlat upp. Men det är ju en slags abriträrt försök till milimeterrättvisa som kanske inte tilltalar just dig =D
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Kanske ha en scenekonomi av något slag? För varje scen där du kan stoppa in en hjälte får du belöning X. Så sure, du vill döda dem, men du vill också kunna plocka upp dem ur hajpoolen för att håna dem lite, strö salt i såren, och sedan slänga i dem igen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
Så jag funderade på att dela ut metavaluta för att man gör saker som att stoppa hjältar i dösfällor istället för att bara skjuta dem i huvudet.
Jag hade gjort dem till färdigheter/förmågor.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
Hade nog mer tittat på varför, varför inte döda hjälten direkt? För att jag vill se i deras ögon när de inser att de mött någon betydligt smartare? För att jag är i behov att samtala med någon på min egen nivå, för livet som superskurk är jävligt ensamt och när jag får möjlighet att dela med mig av mina tankar till någon som förstår känns det inte lika ensamt och öde? Istället för troper blir det personligare och vi kan bli lite mer överraskad av var detta tar oss och inte bara checka av boxen med sågklinga + löpande band + hjälte.
 
Last edited:
Top