Nekromanti Play-by-mail historia

acke

Kobold
Joined
31 Aug 2018
Messages
16
Är det någon här som höll på med Play-by-mail (PBM) back in the days? 1990 skapade och drev jag spelen Rhubarb och senare Abra Kadabra. I Sinkadus nr 23 fanns min lilla annons i klubbspalten: RHUBARB – En PBM-kampanj i fantasymiljö. Du blir härskare i ett litet rike där mord, svek, ondska, handel, slag, strider, sjöfart, planer och krig är dagliga företeelser. Tidningen Maktens skrik och Trollspel NEWS är andra inslag.

Annars var jag med i ett som utspelade sig i rymden, Galaxy eller något sådant hette det och drevs av en kille i Uppsala. Och så var jag med i ett riktigt bra som utspelade sig under stormaktstiden i Europa. Det drevs från Göteborg men jag minns inte vad det hette. Jag tror jag var med i ett annat som utspelade sig under romartiden också men minns inte vad det hette heller. Dessutom spelade jag KJC Games datorstyrda It's A Crime och så en massa Diplomacy. Det fanns en del fanzines som jag prenumererade på, vill minnas att ett hette Dipsosis, där i fanns olika mini-spel, typ gladiatorspel och så Diplomacy i olika varianter.

Någon som har lite bättre minne än mitt som verkar vara på guldfisknivå i denna fråga?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,118
Jag kommer bara ihåg Quest, där man styrde ett äventyrargäng. Engelskt. Och så förstås svenska Svartfolk, där man styrde ett litet rike av svartfolk, och erövrade nya provinser. Spelade dock inte någondera.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,130
RHUBARB minns jag, men jag minns inte om jag spelade det. Usch, jag minns inte namnen på några av spelen jag spelade. Det var ett spel där man spelade en gud, vilket var himla kul. Jag spelade även ett maffiaspel som var galet kul. Min kompis spelade ett av de riktigt stora, professionella spelen. Jag provade det men föll inte för det.

Lägre än guldfisknivå för min del, med andra ord...

Edit: Det var nog It's a Crime som kompisen spelade. Diplomacy spelade jag också massor av partier av.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,181
Location
Borås, Sverige
Kommer inte ihåg vad fanzinet hette, men spelade ett par partier diplomacy via det fanzinet i början på 90-talet. Bland annat ett Gunboat-parti där ingen visste vem de andra var.

Och det är väl helt normalt att man som England blir reducerad till endast 1 flotta, som befinner sig i Norge.... :)

Vill minnas att de hade ett par andra postspel i fanzinet också. Bland annat skulle man ge förslag på fiktiva filmtitlar
 

acke

Kobold
Joined
31 Aug 2018
Messages
16
Quest var också datorgenererat från KJC Games. En stor behållning med många av PBM-spelen var diplomatin och påhitten som gick lite utanför boxen. Det fanns inte med i KJC Games som var mer att mata in drag och få en print med resultatet.

Svartfolk låter riktigt kul, jag har alltid gillat orcher så det var ju synd att man missade det spelet när det begav sig.

I Sinkadus nr 20 skrev Johan Anglemark om kampanjen Ultima Thule som utspelades i medeltidens Sverige. Det vore kul att se reglerna för det.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,118
Svartfolk var oxå datordrivet, och ägdes & drevs av en kille som bodde i Älmhult, om inte minnet sviker. De handritade kartorna, uppdelade i provinser, var sköna som fan.

Finns säkert annonser i gamla Sinkadus. Vet inte riktigt annars hur min bror hittade till det.
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Spelade det i romarriket, startade Baal-kult och anlade enorma nordkoreanska statyer. Måste säga att PBM var hysteriskt roligt, mycket ringande till rikstaxa. Sedan begriper jag att det måste varit minst sagt tidskrövande att moderera.

Existerar det på något vis fortfarande?
 
Top