Nekromanti Plastrustningar?

Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Har ni också häpnat över att rustningarna i Eon inte verkar tåla särskilt mycket? En riddare i plåt kan man slå igenom om man bara tar i tillräckligt. Det lönar sig mer att slå på en plåtrustning än att leta efter glipor. Nog blir man blåslagen om man får flertal hugg på sin rustning men inte fan ska man kunna hugga upp hela bröstplåten med ett slagsvärd!

Om man vill ta ihjäl en person med ringbrynja och man hugger kan man vara nästan säker på att man knäcker hans revben men inte kan man HUGGA in till hans hjärta. Stöta, ok, men inte hugga. Det krävs en jäkla kraft.

Jag tycker att en riddare i plåt ska vara svårare att besegra. Man ska sikta på glipor och samtidigt undvika hans hugg, inte banka ihjäl honom på 3 rundor. Jag är ingen kobold som vill ha en bättre riddare, jag bara tycker detta är konstigt.

Åsikter?
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Med tanke på att rustningar, historiskt sett och då i synnerhet de bättre rustningarna under 1400- och 1500-talen var i princip omöjliga att genomtränga med svärd, så borde någon regelnisse kunna snickra ihop en modiferad regel.

- Björn (allt som är rätt i Eons vapen- och rustningstabeller är min förtjänts; allt som är fel är Neogames skyldiga till /images/icons/wink.gif).
 

Anson

Veteran
Joined
19 Feb 2001
Messages
31
Location
norrköping
Jag vet inte hur man kan ha gjort det för jag har aldrig gjort det så många gånger som jag har mött soldater med starka rustningar. Jag tror fortfarande att reglerna är vattentäta men om en motståndare slår så pass hårt och ger så pass mycket skada så kanske han kan dör. Då måste ju skadan överskrida 27 och mer där till för att få extra skador. Det är lite skumt men det går. Så det är snarare fel på spelledaren än regelboken för absen finns alltid kvar. Spelledaren är väl lite väl generös med skadan till "din riddare".

Anson /images/icons/dragon.gif-dräparen
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Gör en egen modifierad regel, där skadeverkan reduceras annorlunda och skadan blir kross istället för hugg.
Eller om svärdet faktiskt penetrear rustningen en bit, ta en extraskada hugg, sen resten kross.....kanske?

Vill bara säga att vi har gjort en modifikation på morgonstjärna (klubban med spikar på), första extraskadan är stick, resten kross.
 

DarkAngel

Veteran
Joined
14 Jan 2002
Messages
66
Location
Stockholm
Men gör om reglerna själva då i er spel grupp, bara att ändra på regerna som man vill använd EON's regler som riktlinjer .....
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Men gör om reglerna själva då i er spel grupp, bara att ändra på regerna som man vill använd EON's regler som riktlinjer.....

Nähä? Kunde man göra så? Det hade jag ju ingen ANING om....

Jag undrar varför. Ingen på neogames har svarat.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Mundana icke 1400-,1500-tal

Med tanke på att rustningar, historiskt sett och då i synnerhet de bättre rustningarna under 1400- och 1500-talen var i princip omöjliga att genomtränga med svärd,

Japp, det stämmer bra och det var just därför man började med 2-hands svärd för skölden inte längre var nödvändig som skydd.

Däremot så motsvarar inte Mundada 1400 eller 1500-tal utan kanske snarare 1200-tal, eller ?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,671
Location
Värnhem, Malmö
Re: Mundana icke 1400-,1500-tal

Åtminstone Consaber och cirefalierna ligger på renässansnivå, med världsomseglingar, kolonialisering och vetenskaplig läkekonst.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Har ni också häpnat över att rustningarna i Eon inte verkar tåla särskilt mycket?"

Värdena på rustningar i Eon sattes efter tämligen omfattande speltest. Till slut hamnade de på den nuvarande nivån för att det kändes varande trovärdigt högt utan att för den sakens skull rubba spelbalansen.

Eon är trots allt ett spel, och även om målsättningen är att vara ett av de mer realistiska spelen så är det fortfarande ett spel. Av precis samma orsak som Oleg Maddox var tvungen att konstatera att hans Il-2 Sturmovik var ett spel och därför måste kunna spelas som ett spel, hur gärna han än önskade göra världens mest realistiska flygsimulator, så har vi tvingats konstatera att Eon är ett spel.

"Om man vill ta ihjäl en person med ringbrynja och man hugger kan man vara nästan säker på att man knäcker hans revben men inte kan man HUGGA in till hans hjärta."

Tolka då tabellen på ett annat sätt. Svärdet slår in ett av de där knävckta revbenen in i hjärtsäcken.
 

Lucifer

Veteran
Joined
24 Sep 2001
Messages
154
Location
Stockholm
Jag tycker att EON:s plåtrustningar är alldeles lagom tåliga. En plåtrustning kan inte vara så tjock att den tål mer.
Riddare brukar väl dessutom ha ringbrynja under dåt blir det betydligt svårare att skada dem.
 

Skäggmisslan

Veteran
Joined
22 Jan 2002
Messages
67
Location
Billinge
Så svårt är det inte att döda en riddare i rustning. Antingen så ställer man upp med en likvärdigt boffig karaktär så kan de ta och boffa varandra i småbitar eller så tar man en lätt och snabb karaktär som bara dansar runt riddaren i cirklar till han ligger på marken och dör av andnöd. Sen finns det ju en tredje lösning och det är att helt enkelt skjuta ner den jäveln med bågar och armborst.

Skäggmisslan

- It never rains but it pours (Raymond Calitri a.k.a filmskurk i kass film)
 

Darkly Noom

Veteran
Joined
28 Jan 2002
Messages
147
Location
Karlskoga
Nej där håller jag inte med dig. Om man nu ska till att vara riddare så bör man på något sätt ha gjort sig förkänt av denna "ära"?! Det var ju knappast så att vilken man som hellst som ville kunde gå och bil riddare... Och inte gav man sig ut på slagfältet om man inte kunde slåss? Nej skulle inte tro det va? Så om det nu är så att de riddare du spelat eller stött på varit sugiga så är det ju uppenbarligen för att din Sl eller du inte varit noga med att prioritera de färdigheter som krävs. Och dessutom så väntar ju inte en vältränad och robust riddare sig att bli nitad på plåten om du förstår mig? Han är ju både stridsvan och tränad till att försvara sig... Medeltidens rustningar var inte alls så starka som man må tro. Ett välriktat slag med en spikklubba eller en bolt och den som bar rustnigen ville inget hellre än att komma hem till mamma... Så de rusningar som finns i Eon är snanara för bra. Men vad kan man vänta sig av ett spel där över 40 % av huvudbokens innehåll går åt till vapen och strids regler???


Gud skapade döden. Människan skapade knarket. Vem litar på på?


CC: Darkly
 
Top