Nekromanti Planescape

Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Jag börjar höra väldigt mycket om att planescape ska vara en så bra värld.......Vad är det egentligen? Någon som känner för att förklara? Det ska vara Forgotten Realms-kompatibelt vad jag har förstått och bara vara en extension till den världen eller har jag förstått det hela rätt?

Vore tacksam för svar!

Caen
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag har aldrig spelat i Planescape, men jag försöker i alla fall.

Planescape är kompatibelt med alla D&D-världar, om man vill uttrycka det så.

Alltså: alla D&D-världar har tillgång till the planes (inner planes, outer planes osv) via magi, portaler, whatnot, men Planescape utspelar sig där. Planescape fokuserar sig på (eller kretsar kring, eller hur man nu ska säga det) Sigil, the city of doors - en stad som finns i mitten av hela skiten (D&D-kosmologin, alltså). I Sigil kan man, rent teoretiskt, hitta en förbindelse till vilket annat ställe som helst i hela världen (världarna). (Varför man skulle vilja göra det när man redan befinner sig på ett av de coolaste ställena är ju en annan fråga).

Planescape-settingen finns inte till 3rd Ed (/images/icons/sad.gif), även om Sigil nämns i förbifarten i Manual of the Planes.

/JPS
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Ok, så det är så det ligger till! Jäkla typiskt att den roliga braiga prylen som ville ha tag på skulle vara OOP( Out OF Print). Alla verkar tycka att planescape var verkligt bra.....Stämmer det? Det brukar ju florera massor med subjektiva åsikter men det är nog någonting som jag funnit nästan genomgående bland dom jag har läst på www.rollspel.nu att dom har gillat planescape. Varför var det så himlans bra?
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Saken är nog den att planskräp kan vara hur roligt som helst att spela i. det beror lite på vad du gillar för typ av spel.

Vem som helst kan ju tänka ut att spelarna dras bort från sin dimension och hamnar i en annan, så för den sakens skull behöver du inte psc.

Den stora beållningen som jag tycker finns med psc. är Sigill. Jäkligt koolt ställe att spela på om jag får säga min mening...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
Ett tips är att prova dataspelet (inga kommentarer) Planescape: Torment. Det utspelas i Sigil och är det bästa dator"rollspelet"...enligt mig...iaf delad första plats med BG 1 o 2...
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,450
Location
Köping
DELAD förstaplats!? DÖ HEDNING!!! /images/icons/grin.gif

Allvarligt talat, spring och köp Planescape: Torment. Nu. Det enda datarollspel jag provat som fokuserar på diplomati istället för "En drake? DÖ!!!".
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
Re: Planescape: Torment [ot]

Jo, det är en delad förstaplats. BG 1 har sin charm, och är dessutom jävlig udda (inga drakar) men PT är ännu mera udda. Det är bara så kul...
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Kolla in länken...

Jag hittade inte 3:ed edition prylarna. Åtminstone en del av materialet verkade vara 2:nd( THAC0?). Vore glad om du pekade ut vilket material som var till 3:ed!

Annars kan man ju kanske konvertera lite. Men det verkade rejält ballt i varje fall! En rolig grej som jag la märke var att dom skiver att genius intelligence är Int 17-18, och då inser man ju hur intelligent min sun elf som har spell prodigy är. Int 22 i magi och Int 20 vanligt är himla mycket..........
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Kolla in länken...

Jag kollade också länken och det verkar ju som om de höll på att överföra det till 3rd ed och inte är färdiga än. Bra att någon gör det i alla fall.
/JPS
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Kolla in länken...+ andra

Mitt misstag, jag ber om ursäkt. Trodde att de skulle varit klara nu...de har hållit på med sidan/konverteringen i minst ett år.

Annars finns ju: Dragonlance: http://www.dl3e.com/
Al-Quadim: http://www.zakhara.com/

Ravenloft och några till skall också finnas. Av de ovanstående är al-Quadim sidan den bättre....man kan ladda ned deras arbete i en pdf-fil....de har gjort om klasserna, lite nya feats och spells mm.

/images/icons/king.gif
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Kolla in länken...+ andra

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Ravenloft och några till skall också finnas.

<hr></blockquote>


Ravenloft finns på http://www.kargatane.com, och Dark Sun på http://www.athas.org. Ravenloft har dessutom getts ut "på riktigt" av White Wolf (skrivet av folk som jobbat med Kargatane). Dark Sun-konverteringen är ju inte klar än på ett tag, och jag kan inte säga att jag är så impad av vad jag sett där än så länge.
 
Top