Nekromanti Planering 2015

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
2014

Under året har jag jobbat på med det generiska rollspelssystemet QuestCore.

Under hösten råkade jag dock ut för en olycka vilket medfört att jag nu ser ca 3% av normalt och därför tar läsning och skrivning många gånger längre tid än normalt. Jag jobbar dock på med QuestCore så fort det går.

QuestCore är nu färdigt för beta-släpp. Det har nu ändrats en hel del det senaste året.

QuestCore i korthet:

* Ett generiskt system som är inspirerat av Savage Worlds, True20, D20/D&D3.5 och D&D4/D&D5 för att nämna några.

* Använder d12 som enda tärning.

* Klarar av att bygga de allra flesta varelser och "klasser" som förekommer i alla vanliga fantasyrollspel, skräckrollspel, och sci-fi-rollspel. Spelarna och spelledaren bygger allt med samma system - allt från paladiner och drakar till trollschamaner och jediriddare!

* Spelsystemet liknar d20 men är kraftigt nedbantat (allt skillbaserat, mycket enklare stridsregler, inga klasser, bara en d12 som tärning. bygg alla klasser och raser från scratch, färre färdigheter).

* Använder skills för det mesta (attacker, skadeslag, magiattacker etc).

* Består av grundvärden, skills och fokus (ungefär feats/klassförmågor/powers/rasförmågor).

* Enkelt och taktiskt stridssystem med valmöjligheter utan att bli en simulator (eller ping-pong-spel).

* utbyggbart genom att lägga till olika fokus (typ förmågor).

* Magisystem som följer samma grundsystem. Inga krångliga specialsystem för allt.

Rollspelsmusik
Jag har även börjat göra lite rollspelsrelaterad musik som nu säljs på RPGnow.com:
http://rpg.drivethrustuff.com/browse/pub/4431/Megaton-Games


"015

I början av 2015 kommer fantasyrollspelet QuestCore: Fantasy att färdigställas.

QuestCore: Fantasy
QuestCore fast med extra information hur man spelar i en fantasyvärld. Exempel på innehåll är:
* Spelbara raser (alver, hober, drows, minoturer, drakonians, orcher etc)
* Utrustning (vapen, pansar, etc)
* Arketyper (warrior, wizard, rogue, monk, cleric, assassin, paladin, bard, druid, berserker, sage, necromancer, swordmaster, soldier, warlord etc)
* Bakgrundsgenerering för PCs.
* Monster
* Magiska saker/artefakter (med tillhörande focus)
* Nybörjarspel med introduktionsäventyr och färdiga karaktärer.
* Liten ö att starta spela på.

Kickstarter
Under mars/april 2015 kommer det göras en crowdfunding för QuestCore via Kickstarter. Den kommer att vara igång lagom till Gothcon.
 
Top