Nekromanti Planering över område demokrati.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Nu vet jag att detta kanske är fel forum att posta en sådan här sak på, men då detta är ett av få forum där jag känner att jag kan lufta mina idéer så jag vänder mig till er här på forumet att hjälpa mig med min prototyp av planeringar över delområdet demokrati i sh-ämnet. Tanken är att vardera arbetsområde ska fungera som ett alternativ för eleverna där dessa får välja vilket område de vill fördjupa sig inom. De övrig två områden blir mer övergripande medan blocket som eleverna väljer kommer att uppföljas med olika arbetsuppgifter. Notera dock att detta främst är något jag gjort som övning för mig själv inför kommande VFU där vi har ett krav att arbeta utifrån demokrati eller med demokrati på något sätt. Om ämnet känns för OT så får ni ta bort tråden om ni vill om inte så kommer jag möjligen att fylla på den med tiden och försöka förbättra denna vaga planering utifall att någon ger konstruktiv kritik som kan förbättra mitt försök till en planering.

****

Detta är en prototyp och ett ofullständigt arbetsdokument. För tillfället tycker jag blocken känns obalanserade och skulle behöva er hjälp att kritisera och breda AO (arbetsområde) 2, detta då den är ganska vag till syftena. Syftena är hämtade från Lgr 11 så det är inget jag kan ändra, dock byta ut mot andra syften. Så kritisera så mycket ni kan samtliga, all kritik är välkommen och välbehövlig för att jag ska lära mig hantera sådana här saker.

****

AO 1: Staten, det är vi.
Området är till för att fördjupa våra kunskaper omkring ovanstående begrepp och problematisera vår syn på demokratin. I området ingår bland annat att ta reda på hur vi kan påverka och påverkar vår näromgivning genom olika demokratiska former.

Syften som berörs inom detta arbetsområde:
• Uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv,
• Reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.
• Demokratiska fri- och rättigheter samt skyldigheter för medborgare i demokratiska samhällen. Etiska och demokratiska dilemman som hänger samman med demokratiska rättigheter och skyldigheter.
• Individers och gruppers möjligheter att påverka beslut och samhällsutveckling samt hur man inom ramen för den demokratiska processen kan påverka beslut.

AO 2: Ismerna från då till nu (Ideologier).
Området är till för att fördjupa våra kunskaper i uppkomsten av olika föreställningar om hur ett samhälle bör fungera och hur dessa idéer förändras över tiden. Bland annat kommer vi att kika närmare på de tre ismerna liberalism, konservatism och socialism samtidigt som ni fördjupare i något av de åtta riksdagspartiernas historia samt vart de står idag. Intressanta aspekter att kika på kan vara hur partiet uppkom, vad partiets ursprungs vision var samt vad deras vision och idé är för dagens samhälle.

Syften som berörs inom detta arbetsområde:
• Politiska ideologier och hur skiljelinjerna i det svenska partiväsendet har utvecklats.
• Uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv,

AO 3: Sveriges offentliga sektor som organisation.
Området är till för att fördjupa våra kunskaper om hur Sverige som stat är uppbyggt. Här kommer vi bland annat att fördjupa oss i riksdagen, regeringen, kommunens och landstingets arbetsuppgifter samt vad som skiljer dem åt. Vidare kommer vi i området att se närmare på de delar som bildar och upprätthåller vårt samhälle, här ingår domstol, riksbank och regering (och statsöverhuvudet) samt hur dessa samverkar. (Här skulle jag behöva lite kritik och in-put då jag inte är säker på att jag fångat in rätt organ, vet att de är tre men inte vilka tre..)

Syften som berörs inom detta arbetsområde:
• Svenska välfärdsstrukturer och hur de fungerar, till exempel sjukvårdssystemet, pen¬sionssystemet och arbetslöshetsförsäkringen. Vilket ekonomiskt ansvar som vilar på enskilda individer och familjer och vad som finansieras genom gemensamma medel.
• Söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet,
• Sveriges politiska system med Europeiska unionen, riksdag, regering, landsting och kommuner. Var olika beslut fattas och hur de påverkar individer, grupper och samhället i stort. Sveriges grundlagar.
 
Top