Pensionssparande

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Jag har hyfsat nyligen bytt jobb, vilket resulterat i att jag har tjänsterpension i på tok för många bolag. För att åtgärda detta så tänkte jag att jag flyttar mina gamla försäkringar till min bank, där jag har lite privata pensionsbesparingar. Nu har jag fått offert på vad jag skulle få för villkor om jag flyttade och jag konstaterar att utöver fondkostnaderna så skulle jag dessutom få årliga avgifter på 311 kr + 0.65 % i rörlig årlig avgift på värdet i försäkringarna. Med tanke på att Pensionsmyndigheten tycker man ska satsa på fonder med 0.2 % i avgift så känns det som en väldigt saftig årlig avgift. Det här får mig att tro att jag borde hitta något nytt bolag med bra villkor och flytta alla mina döda försäkringar dit.

Den oundvikliga frågan då blir: vilket företag borde jag flytta till och varför?

Übereil
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,023
Bäst att du kollar detaljerna, men jag skulle säga att du inte sätter den hos banken, utan hos Avanza, som har en lösning som bäst jag kan uttyda saknar avgifter. Det är inte så viktigt att att tjänstepensionen hos banken - du behöver liksom aldrig hålla på med den, och Avanza är också bättre än din bank vad gäller fondsparande.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Ja, den rörliga avgiften är A och O. Minimera den. Det gör en väldig skillnad och är garanterat. Resten är detaljer. Ingen aning om vilket företag som är bäst där, men gissningsvis är Avanza toppen.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Avanza och Nordnet verkar vara där folk i allmänhet sparar sin tjänstepension.

Det är helt rätt att kolla på låga avgifter, det är det enda vetenskapligt valet som bevisat har effekt.

jag tipsar om den här sidan rätt ofta:

En av väldigt få rådgivare som faktiskt är oberoende dvs de får inga pengar från andra bolag för att du ska välja deras fonder. De pekar ut båda skräpfonder och toppfonder. Deras allmänna råd finns gratis på sidan och vill du ha specifik hjälp så gör dom det mot betalning.
Sidonotis att de var dom som grävde fram Allra-chefernas fifflande och är hela anledningen till att det kom upp till ytan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,006
Location
Ereb Altor
Kolla den här tråden. Tog mig nästan ett år att komma igång, men 2022 är året då jag välter börsen! Eller kanske inte... Men när jag går i pension ska jag iaf ha en hyfsad slant sparad.

 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,023
Kolla den här tråden. Tog mig nästan ett år att komma igång, men 2022 är året då jag välter börsen! Eller kanske inte... Men när jag går i pension ska jag iaf ha en hyfsad slant sparad.
Sparar du på lång sikt är aktier och fonder alltid värt det, men på kortare sikt är det spännande just nu - värderingarna (alltså saker som P/E och Shiller P/E) är skyhöga. Hittills har de fortsatt uppåt ändå, och jag tror inte att det egentligen är en bubbla direkt, men ingen skulle bli överraskad om kurserna justerade ned sig med 20% eller så.

Sparar man månadsvis är det inget man behöver bry sig - om något vinner månadssparandet på att kurserna dyker ibland.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Jag tog den här tråden som en spark i baken och har, till slut, ordnat ISK (hos Avanza istället för min vanliga bank). Så... tack för det. ^^
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Jag tog den här tråden som en spark i baken och har, till slut, ordnat ISK (hos Avanza istället för min vanliga bank). Så... tack för det. ^^
Vafan, jag trodde du tog tag i det efter att vi snackat ISK när vi spelade Happy together!
 
Top