Nekromanti PDF?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
claes said:
Skarpskytten said:
bladerunner_35 said:
Är det inte dags att börja sälja Fenix som pdf?
Varför?
Så man kan köpa och läsa direkt på sin surfplatta.
Ja, många skulle nog föredra att kunna läsa den på plattan, sedan finns det ju de som är miljömedvetna (inte jag, föredrar fysiskt papper), men också för att det säkert skulle bli enklare för dem som hört av sig från utlandet och velat prenumerera.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Skarpskytten said:
bladerunner_35 said:
Är det inte dags att börja sälja Fenix som pdf?
Varför?
1. PDF:er tar inte upp någon fysisk plats på min hylla.

2. PDF:er är generellt sett billigare än sina fysiska förlagor.

3. PDF:er går att få tag på utan att gå utanför dörren (nej, jag är inte intresserad av en prenumeration).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
bladerunner_35 said:
1. PDF:er tar inte upp någon fysisk plats på min hylla.

2. PDF:er är generellt sett billigare än sina fysiska förlagor.

3. PDF:er går att få tag på utan att gå utanför dörren (nej, jag är inte intresserad av en prenumeration).
Jag är helt övertygad!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
bladerunner_35 said:
1. PDF:er tar inte upp någon fysisk plats på min hylla.

2. PDF:er är generellt sett billigare än sina fysiska förlagor.

3. PDF:er går att få tag på utan att gå utanför dörren (nej, jag är inte intresserad av en prenumeration).
Man kan dessutomtänka sig möjligheten att prenumerera på PDF:erna.


Det som talar emot, kan jag tänka mig, är:
1) PDF:er är lätta att piratkopiera och sprida. Detta kan dock avhjälpas med lösenordsskydd och vattenmärkning (dvs namnet på köparen, eller något serienummer, är inbakat i filen och det går inte att ändra i PDF:en utan rätt hyfsad knäckningsprogramvara)

2) Kräver ny teknik/distributionssätt. Om inte Fenix redan har vettig onlineburiksmjukvara och ett solitt leveranssystem kommer det att kosta tid och/eller pengar att sätta upp ett sådant.


Med det sagt hoppas jag på att Fenix-pdf:er ändå kan realiseras. Dels av egoistiska skäl, men jag tror att det kan funka business-wise också. Jag tror dessutom att det finns svenska rollspelsnördar som har kompetensen, engagemanget och tiden att avlasta Fenixredaktionen vad gäller utvecklandet av nödvändig programvara, alternativt anpassa en existerande.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Risken för piratkopiering och högre styckpris för den tryckta versionen blir nog de starkaste anledningarna mot.

I någon tidigare tråd var det någon som kommenterade att PDF-upplaga kan minska försäljningen i butik, och om butikerna tappar intresset att ha tidningen inne försvinner en av de sista exponeringarna mot de som inte redan är "invigda". Frågan är dock hur många som idag köper lösnummer i butik skulle gå över till en PDF-version?

Ytterligare argument för, utöver de som redan påpekats, är att vid beställning av tidigare nummer kommer de inte att kunna ta slut.
 

NisseJ

Veteran
Joined
6 Jul 2009
Messages
80
Location
Boden
Om inte annat skulle jag kunna tänka mig att köpa fjolårets hela upplaga för tex 100:-. Det skulle ju inte ta bort lösnummersförsäljningen i butik,men spara in på bokhylleplats och man skulle ha allt samlat i plattan.

Köpte hela fjolårets Linux Journal som epub, dvs bara texterna, ingen reklam för $9.99. Grymt smidigt. :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
bladerunner_35 said:
1. PDF:er tar inte upp någon fysisk plats på min hylla.

2. PDF:er är generellt sett billigare än sina fysiska förlagor.

3. PDF:er går att få tag på utan att gå utanför dörren (nej, jag är inte intresserad av en prenumeration).
Man kan dessutomtänka sig möjligheten att prenumerera på PDF:erna.


Det som talar emot, kan jag tänka mig, är:
1) PDF:er är lätta att piratkopiera och sprida. Detta kan dock avhjälpas med lösenordsskydd och vattenmärkning (dvs namnet på köparen, eller något serienummer, är inbakat i filen och det går inte att ändra i PDF:en utan rätt hyfsad knäckningsprogramvara)

2) Kräver ny teknik/distributionssätt. Om inte Fenix redan har vettig onlineburiksmjukvara och ett solitt leveranssystem kommer det att kosta tid och/eller pengar att sätta upp ett sådant.


Med det sagt hoppas jag på att Fenix-pdf:er ändå kan realiseras. Dels av egoistiska skäl, men jag tror att det kan funka business-wise också. Jag tror dessutom att det finns svenska rollspelsnördar som har kompetensen, engagemanget och tiden att avlasta Fenixredaktionen vad gäller utvecklandet av nödvändig programvara, alternativt anpassa en existerande.
Det vore inga fel, fast förutom alla de ekonomiska aspeketer som finns i detta är jag förövrigt osäker på om Anders & Tove vill prioritera den tid det skulle ta att sätta upp allt detta. Jag minns inte vad vi diskuterade men jag har för mig att Tove nämnde att de jobbar på eller iaf planerat en ny hemsida, vilket bara det tar massor med tid eftersom de de har dåligt med tid och säkerligen inte världens bästa budget för att betala någon professionell att göra jobbet. Det verkar som att de försöker göra det mesta själva på lediga stunder, vilket måste vara en riktig last om man har mycket annat.

Nu tänker jag inte svära på detta, för mig minns inte riktigt hur det var, men jag har för mig det - kort sagt tror jag även att det finns problem i att få allting gjort, rent praktiskt, eftersom det också kommer att kräva arbete och en viss budet för att genomföra alltsammans så att det blir bra.

Men som andra just sagt, Fenix behöver överleva och deras ekonomi är säkert inte så fet med tanke på hur nischad tidningen är, vilket ger en högst nischad läskrets. Så, PDF:er skulle ju helt klart innebära ett ekonomiskt bakslag och riskera en ond spiral nedåt när butikerna sluter med lösnummer osv.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
431
Location
Jönköping
Det krävs inte speciellt mycket att börja ge ut tidning i elektroniskt format. Det finns nämligen färdiga lösningar som t ex Qiozk och Zinio. Visst, tjänsten tar säkert ut en avgift men det kostar å andra sidan en slant att sätta upp en egen tjänst för köp och distribution.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Lupus Maximus said:
Risken för piratkopiering och högre styckpris för den tryckta versionen blir nog de starkaste anledningarna mot.

I någon tidigare tråd var det någon som kommenterade att PDF-upplaga kan minska försäljningen i butik, och om butikerna tappar intresset att ha tidningen inne försvinner en av de sista exponeringarna mot de som inte redan är "invigda". Frågan är dock hur många som idag köper lösnummer i butik skulle gå över till en PDF-version?

Ytterligare argument för, utöver de som redan påpekats, är att vid beställning av tidigare nummer kommer de inte att kunna ta slut.
Förutom avsaknad av tid och lust (vilket jag har full respekt för att det är ett tungt vägande argument) är väl detta det i särklass tyngsta argumentet emot (edit: mindre exponering i butik alltså). Jag är imponerad av att Fenix överhuvudtaget säljer tillräckligt mycket för att säljas i butik (vet någon upplaga/säljda ex?).

Det vore förövrigt synd att inte ta tillvara en pdf:s styrkor om formatet skulle användas (länkad innehållsförteckning och annonser som tar en vidare direkt till respektive distrubutör/annonsör) vilket gör det ännu mer tidskrävande. PDF:er går också utmärkt att sälja via rpgnow och drivethrurpg.

Synd att det inte är genomförbart.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Jag tror personligen att risken för piratkopiering är ganska liten. Det är trots allt en nischad målgrupp där många köper tidningen lika mycket för att den ska finnas kvar som för att de vill läsa den själva.

Ett alternativ till att ha alla på pdf, som inte skulle äventyra butiksförsäljningen, är ju att ge ut gamla nummer som pdf. När nr 3 släpps i butik kommer nr 1 ut som pdf, typ.

Säljer man som pdf så tror jag på att undvika alla former av DRM. Det är helt enkelt lättare att sätta upp en rutin av stilen "betala med paypal, ange mailadress och få en pdf" än ett avancerat och kostsamt säljsystem. (Tror jag, någon som vet mer får gärna rätta mig). Eventuella piratkopior som ändå blir gör ju att annonseringen i tidningen får högre värde också, om man räknar med att fler läser den.

Själv har jag sagt upp prenumerationer av papperstidningar för att de tar plats i hylla eller hamnar i pappersinsamlingen. Kunde jag köpa alla hittills utgivna nummer av Fenix på pdf för 100 spänn/årgång skulle jag lugnt prioritera det i min sparplan.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Det finns många tidningsmänskor vars brinnande entusiasm bara gäller att få ut dött papper.

Alltså att trycka sånt "du kan ta på". Hitta på vinden trettio år senare, etc...
 
Top