Varulv #Patterns #Patterns #Patterns - regler

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Välkomna till spelet!

I det här spelet får ni vandra omkring i ett gammalt hus och knäcka krypton för att på så vis skaffa er förmågor eller iscensätta villkor för spelet. Spelets deltagare är indelade på två lag: bybor eller varulvar (detta spel innehåller ej någon tredje fraktion eller liknande). Bybor vinner om alla ulvar är utröstade och ulvar vinner när bybor inte kan vinna. Varje runda röstar ni ut en deltagare. Tidigaste röst avgör om det blir lika i en röstning. I övrigt gäller Vimes Fantastiska Standardregler för Varulvsspel:

§0: Spelet består av två lag: varulvar och bybor. Varulvarna vinner när det är omöjligt för byn att vinna. Byborna vinner när alla varulvar är ute ur spel.

§1: Ni får inte prata om spelet med varandra utanför den aktuella speltråden.

§1a: Varulvarna får prata med varandra utanför speltråden.

§1b: Det är otillåtet att redigera och radera inlägg.

§2: Det finns ingen begränsning i antalet inlägg per runda. Du blir inte diskad om du inte skriver något, och det finns inga påföljder om du skriver många eller långa.

§2a: Om det skulle bli ett jävla drag i det här spelet så försök att inte massbomba med inlägg. Vi vill hinna med mer än bara varulvsspel. I möjligaste mån: försök undvika textväggar och masspam. Se det som en fair play-riktlinje.

§3: En spelare kommer att röstas ut varje runda. Du får byta kandidat för röstningen hur många gånger som helst. Det är den senaste rösten som räknas. Använd en tydlig formatering, helst:

RÖST: VIMES

§3a: Varje runda har en deadline som meddelas vid rundans start. När den nåtts får inga nya inlägg skrivas i tråden. Den som då fått flest röster på sig försvinner ur spel.

§3b: Om det är oavgjort mellan två eller flera utröstningsalternativ är den tidigast lagda rösten utslagsgivande.

§3c: Den utröstades fraktion avslöjas i uppstarten av nästkommande runda.



Specialregler för detta spel:

§4: Du kan varje runda skicka PM till mig med information om vilket rum du går till innan rundans slut (se karta). Om inget sådant PM har skickats står du kvar i det rum du befann dig i vid rundans början. Information om vem som befinner sig var presenteras varje ny runda. Du kan bara gå enligt linjerna på kartan, om inget annat villkor gäller.

§5a: Varje runda presenteras vilka chiffer spelare ser i de olika rummen. För att du ska få en förmåga eller aktivera ett villkor krävs att du PM:ar mig lösningen på chiffret i det rum du befinner dig i. Du får då kompletterande information om förmågan/villkoret. Det är tillåtet att hjälpa andra att lösa chiffer. Det är frivilligt att lösa chiffret.

§5b: Observera att olika alfabeten används. Bokstaven W används aldrig.

§5c: Jag kollar inkomna PM följande tider: 08.00, 12.00 samt 19.00.

§6: För att använda en förmåga ska du skicka PM till mig, detta gäller också nattmord. Nattmord räknas i alla avseenden som en förmåga.

§7: För att få förmågor måste du: a) lösa chiffret som ger förmågan samt PM:a mig lösningen och b) befinna dig i det rum där chiffret finns. Att endast känna till lösningen på ett chiffer är inte tillräckligt för att få förmågan.

§8: Följande ordning gäller:

  • Utröstning
  • Förflyttning
  • Förmågeanvändning
  • Nattmord
  • Annat om det skulle bli aktuellt
Observera att denna ordning kan komma att ändras.

§9: Om du löser ett chiffer som anger ett villkor, träder villkoret i kraft med omedelbar verkan. Du kan välja att avstå från att lösa ett chiffer för att undvika detta. SL meddelar ej publikt att villkoret gäller, men du kan om du vill meddela andra det i speltråden.

§10: Slump har använts för att dela ut roller. Roll-PM ser ut som följande:

Bybo

Du är bybo och har för närvarande ingen särskild förmåga.

Ulv

Du är ulv och din/dina kamrater är […]. Namn på vem ni vill nattmörda ska skickas in från dig eller någon annan ulv innan rundan tar slut. Du/Ni kan ändra dig/er hur många gånger som helst.

§11: Jag har kollat alla chiffer så noga jag kan, men reserverar mig för slarvfel. PM:a mig om du upptäckt något konstigt.

Observera att spelet startar först måndag 8/8 kl. 09.00. Ni får inte skriva något före det (men skicka gärna en tumme upp för pepp!).
PM:a mig om ni har frågor.

Karta till spelet:

Karta till Patterns.png
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Härligt att vara i gång!

Stiligt att lösa chiffret så snabbt, @Martin3

Jag tolkar det i första hand som att ulvarna hade nattmord utan begränsning från början iom hur ulvarnas pm är formulerat och att de nu begränsas till lokala mord snarare än att förmågan lokala nattmord låstes upp. Jag tror dock det är av akademisk betydelse och att detta första chiffret som påpekats mest är att betrakta som en tutorial.

Frågan är om ledtråden ”9” är något vi ska stoppa i fickan till senare tillfälle iom att chiffret här löstes med ”8” (eller är svaret på nåt sätt 8? Jag har ganska begränsad kunskap om sagan om ringen)

Jag misstänker att ”Ebon Oaks” kan betyda någonting. Kanske värt att läsa tråden som länkats till eller kolla på anagram (@Empiricus var ju en baddare på anagram i anmälningstråden t. ex…) ”SAO en bok?”

Jag tror som Vimes att förmågorna i första hand är användbara för byn och mindre användbara för ulvarna, det lär dock finnas obegränsade nattmord undangömt nånstans i huset så det kan nog ändå vara klokt att lösa chiffer i tysthet och inte ge ulvarna något gratis. Å andra sidan blir vi som by väldigt begränsade om vi inte kan be våra bästa kodknäckare om hjälp så kanske en gyllene medelväg att vi i första hand försöker lösa chiffer i tystnad och om det inte går ber vi om hjälp? Alltså inga spontana lösningar i tråden om inte personen i det aktuella rummet ber om hjälpen.

Spontant tänker jag att det bästa vore om tre av oss fick till rökrummet och sen bibblan, tre till matsal och sen köket och tre till galleri och sen salong.

Nackdel med att dela upp det och planera hemensamt är att ulvarna garanterat då kommer träffa med sitt lokala nattmord. Å andra sidan har vi då en sits medtvå spelare som står vid en kall kropp och därmed 50% chans att hänga en ulv rundan efter.

Sen är det ju svårt att organisera nio personers flyttar så det kanske inte ens är görbart av den anledningen.
Om alla bara diffunderar ut i huset borde vi hir som helst komma ganska nära en optimal spridning, bortsett förstås från att ulvarna kan sabba men så här långt utifrån deras pm och dagens chiffer så borde de inte ha nåt att gå på utöver ”lokala nattmord”.
 
Top