Passande meeples till rollspel?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Är det ngn forumit som har tips på lämpliga meeples för fantasy? Tänker mig lite mer detaljerade än Carcassonne; med synliga abstrakta vapen typ svärd, pilbågar etc, och att man kan se skillnad på t ex troll och orcher i storlek. Inte sådana med målad sida, utan vanliga i en färg (grön, röd etc). Klassisk fantasy, skall föreställa orcher, troll, och gärna vargar, spindlar etc för att användas vid strider på battle maps (ja, jag vet, Theatre of Mind är bättre etc), men nu behövs de till ett projekt.

Har sett Meeples of Might & Menace och ngn gammal Kickstarter (och spieleworks), men letar något annat uppslag enligt ovan - så tips mottages. Helst i ett set/från en tillverkare och de kan gärna komma från ett brädspel, men inga plastminiatyrer eller pappfigurer - Meeples skall det vara!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
Tyvärr har jag inte sett några lämpliga.

Men de går ju att tillverka själv relativt lätt om man känner sig lite händig och har en bågfil.

Jag måste också säga att tanken att använda meeplar i rollspel är så cool idé att jag funderar på om det skulle göra det värt att sluta köra Theatre of the Mind!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om du känner någon med en kontursåg så är det ju ganska lätt att tillverka meeplar själv .

Jag ser att du inte vill ha plast som material annars så hade du ju kunnat tillverka plastmeeplar i en 3d-printer
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Tackar för tips, men har inte tid/skills att såga till själv. Vill ha en quick fix utifrån beskrivningen. Har sett Meeplesource, men de passar inte heller. :/

PS Konstigt att det inte verkar finnas ngt på marknaden, men t ex Gamelyns Kickstarter från 2013 drog inte in så mycket pengar, så det kanske inte är intressant.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tackar för tips, men har inte tid/skills att såga till själv. Vill ha en quick fix utifrån beskrivningen. Har sett Meeplesource, men de passar inte heller. :/

PS Konstigt att det inte verkar finnas ngt på marknaden, men t ex Gamelyns Kickstarter från 2013 drog inte in så mycket pengar, så det kanske inte är intressant.
Nu bara jag killgissar och jag killgissar grovt . Det kanske är så att dom som vill ha figurer i sitt spel vill ha mer detaljerade figurer som dom kan måla själva osv då det är en stor del av nöjet för många och då är det den typen av figurer som det satsas på hos tillverkarna och inte meeples.

Men det är som sagt bara en grov killgissning utifrån en grov generalisering
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Om det är svårt att hitta en tillräcklig bredd på meeples kanske det går att ta en standardmeeple och måla enkla symboler på dem, typ svärd för krigare eller en skära för bonde osv.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Vid nått tillfälle har jag använt mig av träknappar på ett rutnät för att hålla reda på en större strid med många inblandade. Spelarna fick rita valfri symbol på sina knappar och oviktiga monster hade bara ett nummer, medan viktigare monster hade en annan markering. Knapparna finns i olika storlekar.

Edit: kanske kan vara något för att testa din idé, så kan du skaffa mer avancerade meeples senare.

 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Nu bara jag killgissar och jag killgissar grovt . Det kanske är så att dom som vill ha figurer i sitt spel vill ha mer detaljerade figurer som dom kan måla själva osv då det är en stor del av nöjet för många och då är det den typen av figurer som det satsas på hos tillverkarna och inte meeples.

Men det är som sagt bara en grov killgissning utifrån en grov generalisering
Jo, jag misstänker detsamma.

Det går ju att ta generiska meeples från ngt brädspel (har massor själv), men behöver liksom mer representativa träfigurer (utan att gå miniatyrspåret). Skulle vilja ha skillnad mellan svärd- och bågskyttemeeples, plus några generiska fantasybestar typ troll, spindlar, wargs etc. Tack för förslagen alla! Jakten går vidare & fler tips emottas gärna!
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nions tips om träknappar/träpolleter är bra .

Om du har massa gamla dussin magickort så kan du ta och klippa ut bilden på Magickorten och klistra fast på träknappen så har du en fancy träknapp med fantasymotiv som kan representera allt ifrån riddare till tjuvar till Orcher till drakar.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Nions tips om träknappar/träpolleter är bra .

Om du har massa gamla dussin magickort så kan du ta och klippa ut bilden på Magickorten och klistra fast på träknappen så har du en fancy träknapp med fantasymotiv som kan representera allt ifrån riddare till tjuvar till Orcher till drakar.

Kickstartern "Meeples & Monsters" gör typ precis det som Dr_Dängrot föreslår här. Där får du massa färgade dussin-meeples men hjältarna kommer som klistermärken som du klistrar fast på dina trä-meeples.

Meeples & Monsters by Alderac Entertainment Group — Kickstarter

Det går ju att köpa klistermärkspapper du kan köra i vanlig skrivare, fyll med så mycket detaljer du vill ha i Word, printa och klipp/skär ut i rätt form och storlek. Slutför med något klarlack eller liknade för att skydda figurerna och pappret från för mycket slitskador.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Det går ju att köpa klistermärkspapper du kan köra i vanlig skrivare, fyll med så mycket detaljer du vill ha i Word, printa och klipp/skär ut i rätt form och storlek. Slutför med något klarlack eller liknade för att skydda figurerna och pappret från för mycket slitskador.
Träknappar + klistermärkesskrivare och kom på något sätt att göra knapparna tyngre så har du ju en riktigt fin flexibel lösning Badmojo :)
 
Top