Nekromanti Parerdolk

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Om ni frågar mig så fungerar parerdolken ej i praktiken. Den går ju av om man slår på den men en knytnäve ifall man ska följa brytreglerna.

Finns det någon alternativ regel som någon använder för att göra parerdolken användbar?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Parerdolkars existens i världen.

  • Sköldarna är billigare att tillverka.
  • Sköldarna går troligtvis snabbare att tillverka
  • Sköldarna tål bra mycket mer däng än dom ömtåliga parerdolkarna
  • Det är ämlans mycket lättare att använda sköldar än dom svår använda parerdolkarna
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Om ni frågar mig så fungerar parerdolken ej i praktiken. Den går ju av om man slår på den men en knytnäve ifall man ska följa brytreglerna."

Det finns ett antal patchar på brytreglerna som gör att de funkar bättre. Man kan även ignorera brytreglerna, emedan de är frivilliga regler.

Den stora anledningen till att man har en parerdolk är inte att den är bättre än en sköld (det är den inte), utan för att man ska kunna ha med sig ett defensivt vapen för vänsterhanden utan att behöva släpa på ett stort otympligt extravapen eller en sköld.
 

Jerry Sköld

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
70
Dessutom så är väl parerdolkar generellt, om jag inte minns fel, utformade för att parera värjor och andra lättare vapen? Florentinfäktning i all ära, men skulle inte detta göra dem ganska malplacerade i Eons värld?

Jag är naturligtvis ingen expert i ämnet, men...
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
En alternativ regel som kan kan lägga tillär iofs en ny Teknik.

Tekniken kan kallas för parering vilken gör så att man på ett effektivt sätt kan parera anfall men ett vapen på ett sätt som minskar kraften på vapnet. Rent regel tekniskt blir resultatet att skadan halveras ifall man lyckas blocka anfallet, och där igenom så håller vapnena bättre.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Mjo, är inte förmågan att parera med sitt vapen på ett så smidigt sätt som möjligt något som alla krigare lär sig? Att göra det till en teknik som kräver stridskonster och slika ting känns både onödigt och missvisande - ändra istället BRYT-reglerna (se t ex Krilles Eonsidor) eller, om du orkar hålla på och räkna effekt på slagen, gör så att den med sämst effekt av anfallaren och försvararen är den som riskerar att ta skada på sitt vapen. Eller använd båda tillsammans.

Mvh / Phelan
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Husregel

I vår grupp kör vi med en husregel där man använder FC+BV att jämföra med istället för bara BV.

På så sätt så får en erfaren/skicklig krigare automatiskt lättare än en rookie att parera utan att vapnet tar skada, samtidigt som vapnen fortfarande KAN ta skada i extrema fall.

/Bjorn
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Re: Husregel

Hmm, inte så dumt även om det låter lite väl snällt, men det kanske går att ta (FC/2)+BV eller liknande. Fördelen är väl framförallt att det inte blir fler moment då det "nya" BVt kan skrivas in i förväg. Hur gör ni förresten med överskjutande skada som går in? BV på sköldar?

Mvh / Phelan
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Husregel

Hmm, inte så dumt även om det låter lite väl snällt, men det kanske går att ta (FC/2)+BV eller liknande.

Man skulle ju kunna ta effekten av pareringsslaget som en bonus på BV?
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Re: Husregel

Ja, men då kan man lika väl göra som den varianten jag funderat på innan, att bara den med sämst effekt får skada på sitt vapen (kombinerat med Krilles husregel som gör att vapnen inte går sönder direkt då BRYT blir noll utan bara blir mindre effektiva). Fördelen med Björns approach tycker jag är att man med den modellen räknar ut BV innan striden och slipper momentet att kolla effekt under striden.

Mvh / Phelan
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Husregel

Jo det är ganska snällt men jag har fått uppfattningen att det trotts allt (i den s.k. verkligheten) var/är väldigt ovanligt att ett KORREKT ANVÄNT vapen går sönder eller skadas ens vid långvarig användning.

Vapnen är liksom designade för att hugga/stöta mot bepansrade mål, parera andra vapen, hugga in i ben etc etc...
Vi snackar liksom inte tandpetare här.

Överskjutande skada?!? Parerar man så parerar man, så kör vi i alla fall. Vad gäller BV på sköldar så kan man ju köra samma system. BV på rustningar har vi nog i praktiken aldrig brytt oss om.

/Bjorn
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Inte nödvändigtvis. Även om rapirer är en smula malplacerade i Mundana finns det faktiskt lätta stötsvärd, tex gurdersvärd, Qumo-an, Lelldorin och Calanassvärd. Celancald kan nog också räknas in som ett lättare fäktningssvärd.
Jag skulle se en parerdolk som väldigt passande till de här svärdstyperna.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Olika dolkar och dess användningsområden

Skillnaden är att dolkar används för att sticka alternativt hota någon, eller till att skära bröd med. Parerdolken används till just parering. Således är dess BRYT mer intressant i sammanhanget.
 

Zalpurgius

Veteran
Joined
24 Oct 2001
Messages
129
Location
Tidaholm
Den effekt du klarar med kan du använda som BRYT.
Alltid nått.
Annars får man ha en säck full med parerdolkar.
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
ok

men har då parerdolken speciella regler för användande med vänsterhand??
har hört i diskussionerna nedan att den tydligen skall sitta i den handen...
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
priset för en parerdolk kanske skulle vara lite mer i kilopris (typ 500s/kg)

med tanke på det med att köpa dolken i säcken (... hmmm... aja)
 
Top