Palladium

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
I samband med att jag flyttade till Uppsala förskingrades en del av mina rollspelsprylar hos brorsan men hittade även några okända i mina kartonger.

Bland annat ett spel som heter Palladium med några tillbehör (the Old Ones; Weapons and Castles; Weapon and Armour)

Jag har aldrig hört talas om det, vare sig före eller efter. Är det någon som spelat det?

C
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Yes. Det har kommit en bunt olika utgåvor av spelet och många tillbehör. Företagets mest kända produkt är genremashupen Rifts.
Som spelare upplevde jag spelet som helt okej, standardfantasy med en del avvikelser i exempelvis vilka arter man kan spela. Som läsare slås jag hur otroligt dåligt upplagt deras spel är. Väldigt hattigt, dålig layout, dålig organisation. Sjyssta illustrationer.

Weapons and Castles och de böckerna är menade som generiska böcker för den som vill veta mer om ämnet de avhandlar. Det finns fler böcker i serien samt exempelvis böcker för moderna skjutvapen.

Palladium känns som det svarta fåret när folk spelar fantasyrollspel. D&D, Runequest, Rolemaster och GURPS kommer före.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
DanielSchenström;n345350 said:
..
Som läsare slås jag hur otroligt dåligt upplagt deras spel är. Väldigt hattigt, dålig layout, dålig organisation. Sjyssta illustrationer.
..
Jag har slötittat lite i det, men får verkligen ingen lust att läsa det, svårläst (men det är en rätt tidig version)
C
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
En kompis till mig hade Palladium på 90-talet. Jag vet inte vilken version det var men vill minnas att regelboken hade en grönspräcklig pärm. Vi spelade det aldrig. ADD 2nd ed. kändes både häftigare och mer lättspelat.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Weapons and Castles samt Weapon and Armour har jag liggande nånstans. Grymt bra böcker som inspiration till medeltida vapen och borgar! Rekommenderas! Vet nästan ingenting om Palladium-spelet dock - aldrig läst eller spelat.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Gillar verkligen världen, hatar systemet. Så, använd världen, byt system.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Har spelat Palladium en massa. Två olika utgåvor där båda följer samma mönster.
1. Värld starkt inspirerad av vår värld (Wolfen är romarriket, gudarna har samma namn som historiska gudar (ffa egyptiska) osv.)
2. Världen är oerhört mycket lapptäcke
3. Reglerna är både dåliga och obalanserade samt väldigt o-pedagogiskt upplagda och utspridda överallt så man måste nästan lära sig hela boken utantill för att veta att reglerna för fallskada är i kapitlet för grundegenskaper och liknande konstigheter
4. Magi-utövare kommer efter ett antal levlar slå alla andra karaktärer i allt för magi är oerhört mäktigt!

EDIT: Vill säga att trots alla märkligheter så när vi spelade det här någon gång på sent 80-tal kanske tidigt 90-tal så hade vi väldigt roligt. Inte alla positiva spelupplevelser kommer från att systemet i sig gör ditten eller datten.

Cog.
 
Top