Ovanliga Ovänliga Varelser

Ondsint roBot

Veteran
Joined
13 Aug 2023
Messages
11
Jag har aldrig varit någon fan av den typ av monster som mest verkar bestå av den skada de kan ge och den skada de kan ta. Bra varelser, i den vidaste bemärkelsen är vandrande plot points. Ibland tänker jag att man borde sätta ihop en kampanj som (nästan) bara består av en samling intressanta varelser och personer. Enklast möjliga "handling" - ta sig från A till B som utgångspunkt - och en labyrint av stickspår på vägen.

Har ni några bra på lager, eller i bakhuvudet? Med eller utan illustrationer. Jag har några som utgångpunkt, och möjligtvis inspriration.

LÖVDRAKEN

LeafDragon.jpg

En liten giftig drake som lever i flock i den sorts skogar som alverna varnar dig för. Drakens bett innehåller ett gift som långsamt förändrar offrets personlighet och kroppslukt. Den bitne blir steg för steg mer nöjd med tillvaron och ser det vackra i världen. Gårdagens stekta gröt smakar inte bättre, men den förgiftade förstår att uppskatta den. Även tiggaren vid vägkanten har sin skönhet och plats i tillvaron. Allt som händer passar in i det stora sammanhanget, och man blir tacksam för allt man upplever - bra och dåligt. Samtidigt börjar kroppslukten förändras. Till en börja med som nyklippt gräs, sedan mer som en blomsterhandel.

Till slut inser man det vackra och meningsfulla att bli uppäten levande av en flock små drakar. Samtidigt genomgår ens doft en sista förändring som påkallar drakarnas uppmärksamhet. Att bli uppäten levande är fruktansvärt smärtsamt, med vid det här laget har offret insett att det är en vikig del av naturens gång, och gör inget motstånd.

Uppslag: Givetvis finns det någon slags motgift, och lagom lång tid för att försöka få tag i det. Om spelarna är roade av sånt så är det den otrevligaste rollspersonen som blir biten. Om de inte gillar tillfälliga och ofrivilliga personlighetsförändringar så är det någon sällsynt ogin person i deras omgivning som blir biten. Antingen någon som måste hållas vid liv av en eller annan anlednig, eller någon de får rundligt betalt för att rädda. Den som blir "botad" återgår snabbt till sitt gamla otacksamma och illaluktande jag. (Den som har en fantastisk naturlig doft tvättar sig kanske inte så ofta...)


ABB SEKURITAS MODELL 2123
RoboDog.jpg


Varför inte flytta ut på landet och leva off-grid? Ett liv utan megaföretag och kapitalistiskt förtryck? Ett bra skäl för att stanna vid sin läst är ABB Sekuritas jakt/attackrobotar. Modell 2123 kan inte bara kalla in satellitbaserade vapen vid behov, utan också land och luftbaserade drönare, utifall att flyktingen skulle befinna sig under jord eller bara inomhus. Med en fusionsbaserad energikälla kan den fortsätta jaga samhällsfientliga element i åratal.

Däri ligger också dess svaghet. En liten, bärbar, energikälla är oerhört värdefull för den som lever utanför samhället. Att gillra fällor för modell 2123 är farligt men lukrativt. Det enda som är ännu mer värdefullt är hackade exemplar. Den som kan ta över en 2123:a har inte bara ett vandrande batteri, utan också en outtröttlig vaktpost och spanare. Haken är att det tar tid att hacka sig in, och tid är inget den som blivit upptäckt av en 2123 har gott om.

Uppslag: Det bästa sättet att försöka fånga in 2123:a är att slå till när den spårar någon annan. Det gör den till ett ypperligt verktyg för att presentera allierade på. Om gruppen är de jagade, träffar de en mentor som introducerar dem till det nätverk av tjänster och gentjänster som gör att det går att överleva i vildmarken. Om det är spelarna själva som är jägare så räddar de en person som sitter inne på viktig information - ett hot eller en möjlighet.

Att skjuta sönder roboten är inte bara svårt utan leder också till att man skadar minireaktorn. En fälla av något slag - gärna utstuderad och med backup utifall att något skulle gå snett - är att föredra.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,252
Location
Göteborg
Jag har aldrig varit någon fan av den typ av monster som mest verkar bestå av den skada de kan ge och den skada de kan ta. Bra varelser, i den vidaste bemärkelsen är vandrande plot points. Ibland tänker jag att man borde sätta ihop en kampanj som (nästan) bara består av en samling intressanta varelser och personer. Enklast möjliga "handling" - ta sig från A till B som utgångspunkt - och en labyrint av stickspår på vägen.

Har ni några bra på lager, eller i bakhuvudet? Med eller utan illustrationer. Jag har några som utgångpunkt, och möjligtvis inspriration.

LÖVDRAKEN

View attachment 13948

En liten giftig drake som lever i flock i den sorts skogar som alverna varnar dig för. Drakens bett innehåller ett gift som långsamt förändrar offrets personlighet och kroppslukt. Den bitne blir steg för steg mer nöjd med tillvaron och ser det vackra i världen. Gårdagens stekta gröt smakar inte bättre, men den förgiftade förstår att uppskatta den. Även tiggaren vid vägkanten har sin skönhet och plats i tillvaron. Allt som händer passar in i det stora sammanhanget, och man blir tacksam för allt man upplever - bra och dåligt. Samtidigt börjar kroppslukten förändras. Till en börja med som nyklippt gräs, sedan mer som en blomsterhandel.

Till slut inser man det vackra och meningsfulla att bli uppäten levande av en flock små drakar. Samtidigt genomgår ens doft en sista förändring som påkallar drakarnas uppmärksamhet. Att bli uppäten levande är fruktansvärt smärtsamt, med vid det här laget har offret insett att det är en vikig del av naturens gång, och gör inget motstånd.

Uppslag: Givetvis finns det någon slags motgift, och lagom lång tid för att försöka få tag i det. Om spelarna är roade av sånt så är det den otrevligaste rollspersonen som blir biten. Om de inte gillar tillfälliga och ofrivilliga personlighetsförändringar så är det någon sällsynt ogin person i deras omgivning som blir biten. Antingen någon som måste hållas vid liv av en eller annan anlednig, eller någon de får rundligt betalt för att rädda. Den som blir "botad" återgår snabbt till sitt gamla otacksamma och illaluktande jag. (Den som har en fantastisk naturlig doft tvättar sig kanske inte så ofta...)


ABB SEKURITAS MODELL 2123
View attachment 13949


Varför inte flytta ut på landet och leva off-grid? Ett liv utan megaföretag och kapitalistiskt förtryck? Ett bra skäl för att stanna vid sin läst är ABB Sekuritas jakt/attackrobotar. Modell 2123 kan inte bara kalla in satellitbaserade vapen vid behov, utan också land och luftbaserade drönare, utifall att flyktingen skulle befinna sig under jord eller bara inomhus. Med en fusionsbaserad energikälla kan den fortsätta jaga samhällsfientliga element i åratal.

Däri ligger också dess svaghet. En liten, bärbar, energikälla är oerhört värdefull för den som lever utanför samhället. Att gillra fällor för modell 2123 är farligt men lukrativt. Det enda som är ännu mer värdefullt är hackade exemplar. Den som kan ta över en 2123:a har inte bara ett vandrande batteri, utan också en outtröttlig vaktpost och spanare. Haken är att det tar tid att hacka sig in, och tid är inget den som blivit upptäckt av en 2123 har gott om.

Uppslag: Det bästa sättet att försöka fånga in 2123:a är att slå till när den spårar någon annan. Det gör den till ett ypperligt verktyg för att presentera allierade på. Om gruppen är de jagade, träffar de en mentor som introducerar dem till det nätverk av tjänster och gentjänster som gör att det går att överleva i vildmarken. Om det är spelarna själva som är jägare så räddar de en person som sitter inne på viktig information - ett hot eller en möjlighet.

Att skjuta sönder roboten är inte bara svårt utan leder också till att man skadar minireaktorn. En fälla av något slag - gärna utstuderad och med backup utifall att något skulle gå snett - är att föredra.
Bra monster! Jag kan lätt se 2123 även i vanlig sci-fi. Däremot har jag redan fått ett bett av en lövdrake. Men jag är bara i ett tidigt skede än så länge. Behöver jag gå till vårdcentralen tror du?
 

Ondsint roBot

Veteran
Joined
13 Aug 2023
Messages
11
DEN MEKANISKA DRAKEN
DrakeUppvridningsbar.jpg


När en drake flyttar in i grannskapet sprider sig nervositeten. Vad, om något, går att göra åt saken? En av de lokala vättarna har länge haft vanvettiga idéer, och nu får han chansen. En mekanisk uppvridingsbar drake, i skala 1:1. Nu finns det plöstligen TVÅ drakar att oroa sig för. Om de slåss, och den mekaniska draken förlorar lär den riktiga draken, som hittils faktiskt inte stört någon, bli ursinnig. Om å andra sidan den mekaniska draken vinner så betyder det att de lokala vättarna har en drake under sin kontroll. Det är inte heller ett scenario som ger en bra känsla i magen.

UPPSLAG:
Kanske går det att höra sig för lite försynt med draken om den bara mellanlandat lite, eller om den tänkt sig att stanna permanent? Vad gäller den mekaniska draken, så lär det inte hjälpa att försöka peta på den med vassa pinnar. Kanske går det att sabotera draken, eller mekanismen som används för att dra upp den? Man kan kanske stjäla ett kugghjul. Det enda som borde hända är väl att draken slutar fungera då, väl? Väl? Ingen i lokalbefolkingen är särdeles begiven på självmordsuppdrag, men det finns ju allhanda löst folk passerar förbi, och några av dem kanske verkar som typen som saknar självbevarelsedrift?

Sedan återstår bara att se till ha vättarna inte kan reparera draken, eller bygga fler. En smal sak, för den som kommit så långt...

Gobin Engineer.jpg
 

Ondsint roBot

Veteran
Joined
13 Aug 2023
Messages
11
IMMATERIALRÄTTSTERRORISTEN
TerroristNisse.jpg


Nordpolens isar har smält sedan länge, och den sista renen är utdöd. Ingenting i livet är gratis. Den som hävdar annorlunda får bara betala på något sätt som inte är uppenbart. Dylika försök att kringå vedertagna kanaler för transaktioner gör det svårt eller omöjligt att beräkna hur mycket en individ ska betala på sina skulder.

I åratal har en terrororganissation (inte ett stavfel...) ödelagt rättstatens grundvalar genom olaglig distrubution av illegalt tillverkade artiklar. Organisationen verkar på en cyklisk basis med en topp nära kalenderårets slut. Såväl patent- som varumärkesintrång är vanligt förkekommande och orsakar ekonomiska skador för enorma belopp för de samhällsbärande företagen. Alla försök att infiltera organisationen har misslyckats.

UPPSLAG: En bekräftad medlem i terrorgruppen har hittats och jagas nu av säkerhetsstykorna. Rollpersonerna har rekryterats för att rädda terroristen. Syftet är att vinna hennes förtroende och nästla sig in i organisationen så att dess centralgestalt kan identifieras. Det rör sig om en överviktig man med kommunistisk bakgrund och en förkärlek för att klä sig i rött. Var gärna lite vag om organisationens syfte och modus operandi är till att börja med, så att det inte är alltför uppbart vem det är rollpersonerna försöker skicka en dödspatrull på.

(Nej, jag vet inte heller i vilket spelsystem man kan få in en terroristcyborgtomtenisse. Däremot tror jag att den första anklagelsen om immaterialrättsterrorism är närmare i tiden än de flesta av oss skulle önska.)
 
Top