D&D OSR Level Up ?

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det här är en helt hypotetisk spekulativ tråd om en icke-existerande produkt som jag aldrig räknar med att få se (men som jag kanske skulle köpa om den fanns).

Efter att ha dissat Level Up 5e i systertråden (och alla andra gånger jag fått chansen) så har jag nu tänkt (om).
Hur vore det med en OSR Level Up?

Jag tänker att de allra flesta OSR-spel är ganska lika B/X och BECMI. De allra flesta OSR-spel är också tämligen minimalistiska (om man till exempel jämför med Rules Cyclopedia som trots allt innehåller rätt mycket stoff till BECMI). Så man skulle kunna göra en OSR Level Up, som skulle kunna vara oberoende av OSR-spel och tillföra något till dem allihop, och innehålla sånt som inte passar i ett minimalistiskt spel, men som man ändå kan ha användning för.

Är det en hygglig idé?
Om man realiserade den (se listan nedan) och kombinerade den med ditt favorit-OSR - skulle det liksom sluta vara OSR då?

Jag tänker primärt:
- Omfattande lista över vapen
- Omfattande lista över utrustning, tjänster och annat man kan lägga pengar på
- Intressanta rustningsalternativ
- Regler för vapen tillverkade av olika materialslag/metaller
- Nya klasser (inte så radikalt annorlunda, men ni har ju läst tråden om OSR Warlock)
- Fler spelbara raser
- Regler för resor (journeys)
- Regler för fältslag mmm
- Regler för hus, fästningar, borgar och konstruktione av sådana
- Ramverk för bakgrund (en bagare kan baka, en fåraherde kan träna hundar och så, men kanske lite mer bakgrund)
- Fummel, Crits, Överleva-döden, Permanenta skador
- Downtime activities (ok - jag knycker en del från 5e Level Up utan att fundera)
- Regler för olika stridssituationer (Tornering, Brottning, Duell-till-först-blood, Boxningsmatch)
- Skador vid strypning, eld, fall, drunkning, törst, hunger, kyla, lavinolycka, osv
- Riddjur, även flyga, och strid på hästryggen
- Resor och strid till sjöss, fartyg

För mångfald och representation
- Optional regler för att ersätta raser med kulturer, i en sådan spelvärld
- Klasser för kulturer där tjuv/krigare/magiker/präst inte är "rätt" uppdeling (ninja, jägare, osv)

Kanske även
- Slumptabeller för allt möjligt
- Grottor: regler för typiska utmaningar - hoppa över en spricka
- Hexgrids: regler för typiska utmaningar - hitta mat, hitta vägen/komma vilse, spåra, slå läger, klättra i berg,
- Feats / hjälteförmågor (kanske betala med XP)
- Arketyper eller någon form av val/karriär vid högre level

Tänker primärt inte
- Färdighetssystem
- Massa mer spells (för jag tycker det finns så många ändå)
- Monster (tänker att "monsterboken" för 1e eller 2e väsentligen duger)
- Massa fler magiska föremål

Jag nöjer mig så just nu.
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
En hel del av detta finns i Standardregler :)

Eller ja, i alla fall i kommande revideringar av dokumenten (sjöslag och resande på det stora blå, väldigt omfattande mötestabeller, hanterandet av ens fästning/tempel/herresäte). I nuvarande skick finns t ex utförliga regler för boklärda (sages), obeväpnad strid (handgemäng, fasthållning och övermanning), tabeller för att slumpa fram ståndstillhörighet och bakgrundsyrke mm.

Just saying!
 
Top