Nekromanti Ormar & Otyg

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Hej rollspel.nu!

Jag har en längre tid lurkat här och kikat in med jämna mellanrum då rollspelsintresset bubblat upp, vilket inträffade senast nu under julhelgen. Då spelade jag lite Drakar och Demoner med mina barn, den nya utgåvan "retro" - och sporrad, dels av det faktum att vi hade väldigt roligt, och dels det faktum att jag som regelintresserad blev ganska besviken på den nya utgåvan, grottade jag ner mig i regelmakande under helgen. Resultatet blev (till min förvåning) ett så gott som färdigt system, en DoD-klon alltså, av vilka det ju finns gott om redan. Jag tänkte ändå att jag postar det här om det skulle vara av glädje för någon. Kanske inspiration till någon annan som pysslar med liknande eller nåt man kan sno husregler från, eller bara hånskratta rått åt :)

OBS 1: Det är alltså fullständigt otestat, och ibland har jag skrivit inspirerat, ibland bara klämt bokstäver ur mig, så resultatet är i bästa fall rejält ojämnt och obalanserat, i sämsta fall helt oanvändbart :)

OBS 2: Om jag inkräktar på copyrighten till någon annan ber jag allra ödmjukast om ursäkt och tar omedelbart bort detta. Jag har inte kopierat text men däremot är ju mycket av helheten en direkt avspegling av DoD ursprungsmodell. Jag har också snott idéer från den nya retro-DoD, från alla Fria Ligan spel som finns, och från Hjältarnas Tid. Allt som eventuellt är bra med denna text kan alltså lugnt tillskrivas andra :) Allt som jag har skrivit får också naturligtvis snos åt andra håll.

Hursomhelst - detta är alltså Ormar & Otyg - något som inte är så stort som Drakar & Demoner, utan ett snäpp mindre :)
Grundprinciper:

- Klart kompatibelt med gamla äventyr och utgivningar - KP, monster, skatter osv. Inga värden eller annat behöver räknas om.
- 1T20 som huvudtärning. Eftersom den funkar direkt med GE-slag, inget multiplicerande, ingen krånglig motståndstabell
- Slå under, men så högt som möjligt - så att man kan jämföra slag.
- Bonuseffekter vid lyckat slag där tärningen visar 1, 5, 10, 15 el 20. (Misslyckat slag med dom värdena ger exceptionellt misslyckande)
- Alla yrken och spelbara varelser har unika Förmågor som man kan välja av från start, också lära sig flera av under spel (Man kan också öka GE under spel)
- En valuta, inga växelkurser (inga kopparmynt! :) )
- Försök till ett system där saker som används också har betydelse i spel - bl.a. har fältproviant direkt regelkoppling till återhämtning av KP, det finns en Förmåga med vilken du kan återhämta PSY-poäng genom att röka pipa osv osv
- Grundtanken är att reglerna faktiskt innehåller regler, inte anvisningar till SL att göra som hen vill - det kan man göra ändå!

Hoppas någon kan ha nöje av detta! Sno friskt i så fall :) Och släng gärna kommentarer.

Mvh
Vije

Som bilagor reglerna och rollformuläret i pdf-format
 

Attachments

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Grymt - koncist och spelbart. Coolt att du skrivit något som fångar det bästa från svarta lådan och DoD91 med modern Brp.

Det känns som att du stått inför en del liknande designval som jag med Monster och Människor. Gillar snygg presentation av bonuseffekter etc.

Vi verkar ha haft liknande tankar runt GE-slag vs färdigheter. Skillnaden är att du har behållt hoppa&klättra som en färdighet, medan jag lagt allt under SMI-slag.

Är tanken att Hoppa&klättra används när man tex aktivt vill balansera längs en lina, och SMI-slag för att hålla balansen till exempel om man man står på en båt som plötsligt kränger?

Det jag personligen är lite mindre såld på är idén med alla specialförmågor. Många av dem är snygga, lite osr-iga, som att man börjar med ett riddjur som Riddare. Konceptuella täcks ju detta av att det fanns sådana i DoD91. Men personligen föredrar jag nog mer renodlade yrken. En smakfråga

P.s. Gillar dina alkemiregler och formatet på fina besvärjelser - tydligt och minimalistiskt presenterat
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Trevligt att du hittar stuff du gillar! Jag kunde faktiskt ha nämnt ditt Monster o Mänskor i mitt inledande inlägg - har kikat på det och gillar det skarpt! - men skam att säga inte mer än skummat det. Försökte hitta det nu för att kolla närmare, men får bara fram de två första sidorna (?) Har du en länk kikar jag gärna närmare. Gillade framför allt känslan jag fick när jag skummade MoM, att texten är till för att hjälpa mig och siktet faktiskt är inställt på äventyr.

Tanken med SMI-slag vs Hoppa & Klättra är precis som du säger att SMI-slag är mera reaktivt, som ett räddningskast, medan färdigheten är mera aktiv, ett aktivt val. Det är dock ganska luddigt förklarat i reglerna, märker jag...
Din lösning med allt på SMI-slag känns väldigt logisk och snygg tycker jag, men jag undrar om det kanske är ogenomförbart i T20-världen. Med T100 går det ju bra att ge x3 och få vettiga värden för alla tänkbara GE-värden, men med 1T20 blir det för lätt för folk med 18-20 i SMI, vilket kräver ständiga minusmodifikationer. Kanske?

Specialförmågorna var en av grundtankarna med min text, och grundar sig i att jag tyckte våra DDR-rollpersoner kändes så väldigt torftiga. Det blev liksom lite "Okej - får jag titta på din häftiga vargkrigare? Aha, Heraldik 15 %.... Simma 32%... Öhh, coolt..." Lite tillspetsat alltså (Och till DDRs försvar så verkade inte mina barn bry sig, det var bara jag :) Men jag kan ändå tro att också dom hade blivit glada av någon extra unik grej just för dem) Jag ville ha nåt som gör en speciell från start, men som också är nåt man kan eftersträva under spel, lite i stil med Expertreglernas hjälteförmågor - ännu en orsak att dräpa den där draken, liksom :) Inspirerad av Hjältarnas tid och Spelet om Morwhayle etc.
Men förstår absolut att det inte är allas tekopp (Har dålig koll på 91:an)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Klokt angående GE-slag. GEx3 har ju också sina brister också- vanliga balansakter blir ju beroende av attt anses vara lätta (+30) för att det skall funka


Här är MoM
https://docs.google.com/document/d/1...t?usp=drivesdk

Jag kanske var för snabb att nämna DoD91 - det var nog specialförmågorna som fick mig att göra associationen. Nu förstår jag bättre var idéerna kommer ifrån
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Ormar & Otyg, Monster & Mänskor, Grottor & Gravkummel, Svärd & Svartkonst, Drakar & Demoner...jag ser ett mönster
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
P.eLL.e;n218569 said:
Ormar & Otyg, Monster & Mänskor, Grottor & Gravkummel, Svärd & Svartkonst, Drakar & Demoner...jag ser ett mönster
Ren slump
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Nu är inte DoD/BRP min tekopp, men jag diggar verkligen sådana här initiativ! :)
*pumpar näve*
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Tack för uppmuntrande nävpump! :)

Peter: Kollade igenom din text, snäppet mer än en skumning den här gången, och gillar det ännu mer. Många enkla och trevliga regler som jag genast funderar på att börja norpa åt mig :)
Gillar framförallt t.ex. regeln för + på FV för sköldar, enkel och bra regel om avstånd, och en så enkel sak som stycket om att leva loppan tycker jag är utmärkt. Gillar också den enkla initiativregeln med bara SMI som avgör.

Hur funkar stridsregeln med flera attacker på samma person, det förstod jag inte helt? Man kan först anfalla någon, sen ännu parera (med -30) och sen ännu försvara sig i motståndsslag genom att skjuta upp återhämtandet till följande SR? Eller missförstod jag kapitalt?
Det där grubblade jag en del på själv, att hur mycket skall man hinna göra på en SR. Höll mig till en attack/parad per SR, men en mera generös approach gillar jag också. Tänker att ju mindre man kan göra på en SR, desto snabbare borde exempelvis initiativregeln vara. Att som i DDR slå initiativ varje runda och ännu pilla med plus- och minusmodifikationer på det (och där också kunna göra endast ett hugg/en parad) blev såsigt och långsamt.

Det enda jag hakade upp mig på i MoM var STO-regeln, som jag tyckte att kanske var aningen osnygg iom att den införde en ny skala. Men det är ju verkligen en liten detalj :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
vije;n218737 said:
Peter: Kollade igenom din text, snäppet mer än en skumning den här gången, och gillar det ännu mer. Många enkla och trevliga regler som jag genast funderar på att börja norpa åt mig :)
Tack för tillropen och skoj om du hittar något norpbart :)

Jag hade tänkt läsa igenom din igen, men det verkar vara något vajsing på länken... kollar igen från annan dator senare ikväll

EDIT: nu funkar det :)


vije;n218737 said:
Hur funkar stridsregeln med flera attacker på samma person, det förstod jag inte helt? Man kan först anfalla någon, sen ännu parera (med -30) och sen ännu försvara sig i motståndsslag genom att skjuta upp återhämtandet till följande SR? Eller missförstod jag kapitalt?
Det där grubblade jag en del på själv, att hur mycket skall man hinna göra på en SR. Höll mig till en attack/parad per SR, men en mera generös approach gillar jag också. Tänker att ju mindre man kan göra på en SR, desto snabbare borde exempelvis initiativregeln vara. Att som i DDR slå initiativ varje runda och ännu pilla med plus- och minusmodifikationer på det (och där också kunna göra endast ett hugg/en parad) blev såsigt och långsamt.
Det funkar just som du beskrivit, och visst kan man utföra 3 stridsmoment i sin första runda (därefter har man ju återhämtningen att 'betala', dvs man kan inte utföra den aktiva attacken). Det jag vill undvika är att man arbiträrt inte kan försvara sig för att man redan anfallit i rundan.

Nu finns iofs parera, men det är mer tänkt som ett andrahandsalternativ som gör att det finns en poäng i att ha sköld.

Min startpunkt var precis som din - bara ett anfall per runda. Eller snarare - i varje runda slåss du genom att slå ett motståndsslag.


vije;n218737 said:
Det enda jag hakade upp mig på i MoM var STO-regeln, som jag tyckte att kanske var aningen osnygg iom att den införde en ny skala. Men det är ju verkligen en liten detalj :)
Den har jag klurat på rätt mycket. Fördelen som jag ser det är att det blir mer 'abstrakt' - med DoD STO är det lätt att anta att en Jätte med STO 60 är 6 gånger större än en Dvärg med Storlek 10.

Att inte ha STO som en GE tror jag inte jag flyttar mig från. Jag vill att GE skall vara något man faktiskt använder för att göra saker, och har svårt att se hur STO passar in i den bilden.

Däremot skulle det ju kunna vara möjligt att STO är en sekundär GE som har samma skala som andra GE.

Värt att tänka på
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Lite lösa tankar:

- Är din bonus för överrumpling lite hög? (+10)
- Mörker - skulle föreslå att -15 endast gäller färdigheter som beror på syn. '
- Gillar reglerna för eld vid maxskada. Kanske även som bonuseffekt
- Också snyggt att STY krav för vapen påverkar skada och inte FV
- Hur har du gjort dina priser och kostnader förresten? Höftat? Baserat på andra spel? Eller med någon särskild metod?
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Peter;n218756 said:
Det jag vill undvika är att man arbiträrt inte kan försvara sig för att man redan anfallit i rundan.

Håller med dig, och hade samma ambitioner själv. Löste det med Kasta sig, som visserligen sätter en i en ganska prekär situation, men man har iaf nånting. (Trodde min Kasta sig-regel var ett unikt genidrag, men du har ju nästan precis samma :) )

Angående STO så är jag egentligen en stor STO-vän. Testade ändå själv att köra utan och tyckte sen att den inte behövdes mera (att STY gav nästan samma fingervisning) men gillar absolut det "lättlästa" med att ha ett STO-värde. Att det inte går i samma skala är ju sen mera bara en estetisk sak.

Mina priser är direkt tagna från DoD ursprungsversionen - dels för att det gör att reglerna är kompatibla med alla gamla äventyr vad gäller skatter och utrustningslistor, och dels för att jag tyckte det var lämpligt stora summor vilket gjorde att jag kunde ta bort kopparmynten helt och hållet, och det passade dessutom in att få grundmekaniken med 1 silver = 1 dagsranson, vilket jag tyckte var vackert :)

I övrigt måste jag nog checka igenom mina bonusar och minusmodifikationer genomgående - misstänker att de spretar åt alla håll... Tack för noteringen!
 
Top