Optimal layout

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Nu när det ändå verkar vara uppe för diskussion, kan ni ge exempel på när rollspels typografi och layout är som bäst (hjälper som bäst).

Tänker, att om man följer de gängse typografiska normerna så har man nått långt. Men läsning av rollspel följer inte alltid hur man läser andra texter. Så vad är bäst (kanske inte nödvändigtvis snyggast, men mest fördelaktigt, följsamt, hjälpsamt för rollspelsläsning)!?
 

Faravid

Veteran
Joined
6 Sep 2022
Messages
31
Jag vill nog mest ha det rent och lättläst och framför allt välorganiserat (man ska snabbt och lätt hitta det man letar efter).
Bra illustrationer är ett måste, men det behöver inte vara en massa extra krusiduller och inga artsy huller-om-buller-collage. Innehåll framför ögongodis.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag vill nog mest ha det rent och lättläst och framför allt välorganiserat (man ska snabbt och lätt hitta det man letar efter).
Bra illustrationer är ett måste, men det behöver inte vara en massa extra krusiduller och inga artsy huller-om-buller-collage. Innehåll framför ögongodis.
Tolkar det som, god typografi duger fint. Det behövs ingen anpassning för att det handlar om spel/regler/äventyr.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Två spalter, där all extra information läggs i den smalare. Är det var jag ser?
Ja, men även saker som att den viktigaste informationen kommer först, att sidfoten används för att ange avsnitt (vilka rum som beskrivs på uppslaget), att en miniatyrkarta visar var de beskrivna rummen ligger i förhållande till resten, att utgångar till varje rum anges tydligt. Vänsterställd text med avstavningar. Lättläst brödtext (och en ovanligt lättläst frakturstil till rubrikerna med). Med mera.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Inom rollspelstexter finns ju fler typer. Exempelvis en novell eller liknande stämningstext som man läser en gång behöver inte vara lätt att hitta eller konventionellt layoutad medan regelkapitel har mycket att vinna på att vara enhetliga, lättfunna, lättnavigerade. Exempelvis kan man ha exempel i separata rutor, spalter eller nåt annat. Återigen nåt man kanske läser en gång vid behov men som man vill ha separerat från regelbeskrivningen för att få den mer lättläst när man vill påminna sig om hur den funkar.

Illustrationer eller olika grafiska element kan användas nära viktiga tabeller eller regler, och en tabell kan ju vara sitt eget grafiska element. Jag gillar även när sidhuvudet används för kapitel och stycken.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Om illustrationer ska vara med så ska dessa hjälpa texten och förstärka textens innehåll. Alla illustrationer som inte fyller ett syfte gentemot textens innehåll är i mina ögon visuellt brus som stör mig som läsare och tar min koncentration från det viktigaste, textens budskap och innehåll. Notera att bilder är en del av det bredare textbegreppet, det är jag medveten om, men bilder kan precis som orden i en text ta fokus från det viktiga i texten, dess budskap.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Om illustrationer ska vara med så ska dessa hjälpa texten och förstärka textens innehåll. Alla illustrationer som inte fyller ett syfte gentemot textens innehåll är i mina ögon visuellt brus som stör mig som läsare och tar min koncentration från det viktigaste, textens budskap och innehåll. Notera att bilder är en del av det bredare textbegreppet, det är jag medveten om, men bilder kan precis som orden i en text ta fokus från det viktiga i texten, dess budskap.
Jag ser illustration som information. Om det finns information i bild men inte i text, har de samma vikt. Jag kan då utgå från att det är en del i den info jag kan nyttja.

Var det inte meningen så struntar jag i det, utgår från att det ska vara med
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Jag ser illustration som information. Om det finns information i bild men inte i text, har de samma vikt. Jag kan då utgå från att det är en del i den info jag kan nyttja.
Håller med, en välanvänd bild fyller en funktion för helheten. Så att säga illustrationer är en del av texten, text är ju mer än ord. Så används bilden på ett sätt som främjar textens helhet och syfte så är jag helt för att illustrationer har en given plats i utformningen av en text. Jag kan dock uppleva att rollspel, liksom läromedel, tyvärr använder bilder på ett sätt som inte gynnar helheten många gånger. Därav mitt skeptiska och negativa svar.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Sammanfattning: Hålla sig till traditionell typografi. Ha relevanta illustrationer som bekräftar sådant som nämns i text. Illustration som stöd för textinnehåll och illustration/grafik för att orientera sig i text. Upprepad typografi, samma utseende för liknande saker. Ingresser/sammanfattande punkter, längre texter som alternativ (mervärde) men inte som enda informationskälla. Informativa rubriker, både vid stycken och varje sidfot/sidhuvud.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Grundläggande typografi kommer man långt med, vare sig det gäller min egen ripoff av Typografisk handbok (ett måste att läsa om man vill sätta en bok) eller bläckfiskarnas Rekommendationer för rollspelsregler.

Varje del i dokumentet ska vara genomtänkt, hur det presenteras grafiskt, för att bidra till den mest bästa/minnesvärda förståelsen. Från övergripande i hela boken till kapitel till siduppslag. Vi kan se hur genomtänkt det är i Mörk Borg-exemplet, där kartan går genom hela kapitlet och där varje rubrik har sin egna tydliga indelning i hur läsaren ska angripa texten.

Detta gör att det grafiska profilen är superviktig och det är också en anledning till att den som skriver texten sällan borde vara personen som faktiskt sätter layouten. Det sagt, det är alltid bra att ha en mall att skriva utifrån, har jag märkt (ex. faser i varje akt). Det är skitsvårt att sätta en bok där monsterbeskrivningar kan skifta mellan 1-2 stycken och flera sidor med tabeller.

Sedan tycker jag att alla texter bör ha en redaktör. I viss mån kan man räkna in textredigeringar-/omstruktureringar i layouten.

Jag tycker inte bilder är jätteviktigt, även om snygga bilder bidrar till en snygg produkt. Däremot behöver man däremot avbrott i läsningen. Det kan vara korta citat som får hela siduppslag, tonrutor, tabeller, scheman, grafiska separatorer, (rubriker, kapitel), etc. Istället för bilder tycker jag det är viktigt att skapa en sidlayout som är tongivande för kapitlet eller boken som helhet.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Top