[OpenTTD] Bra NewGRF för tidigare startår + Vad göra åt fastnade fordon?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Jag har börjat spela Open Transport Tycoon Deluxe och är helt galet hooked.

Första frågan: tidigt startår

Standard-startåret för en ny karta är 1950. Det går att starta tidigare, men det finns ingar fordon alls före 1925. Jag startar gärna tidigt eftersom jag gillar att introduktionen av flyplan och oljeplattformar tar ett tag.

Jag kör med en NewGRF som heter "Earlier vehicles" som ger fordon från 1850, och den är okej. Jag kör också med en NewGRF för att få spårvagnar, men de spårvagnarna introduceras mycket senare, och som vi alla vet (dvs jag kollade precis upp det på wikipedia) så kom de första ångdrivna spårvagnarna redan 1877, med de första elektriska redan 1881.

För båtar har jag inte ens kollat läget...

Har ni några tips?

Andra frågan: fastnade fordon

Jag har tre fastnade fordon på en nuvaranda karta som jag inte kan göra något åt. Två stycken är spårvagnar som fastnat på en väg som är en återvändsgrånd. Problemet är att den är precis mot en skog som jag inte kan spränga bort. Alla lösningar jag kan komma på innebär att bygga räls på rutan de står på, vilket inte går så länge de står där. Vad göra?

Det andra är ett tåg som gått sönder mitt ute i ingenstans och den här gången inte kommit igång igen. Det bara står där. Jag vet inte hur jag ska flytta det överhuvudtaget, så det går inte att reparera heller. Vad göra?
 
Top