Nekromanti Områdesskada

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,146
Location
Göteborg
System-16 tillämpar oftast vanlig punktskada: en varelse blir träffad av något farlig och får ett antal skadepoäng (oftast baserat på en sexsidig tärning) vilka dras från uthållighetspoäng samt livspoäng. Pansar absorberar inte skada utan höjer försvarsvärdet (motsvarande pansarklass i D&D).

Hittills har jag kört områdesskada (skada som drabbar alla inom ett område) så här: offret gör ett Smidighetsprov (som ett räddningsslag i D&D) och blir bara skadad om detta prov misslyckas. Här spelar plötsligt försvarsvärdet ingen roll. Logiken var att försvar handlar om hur man klarar sig undan riktade attacker. Men spelarna tycker att pansaret man har på sig även borde hjälpa en när man drabbas av områdesskada, åtminstone när områdesskadan är vanlig fysisk skada som pansaret borde kunna mildra.

Jag friformade vid ett tillfälle att lätt pansar ger +1 på provet, medeltungt ger +2, och tungt ger +3, och skrev in det i reglerna ett tag, men jag letar efter fler förslag på hur man hanterar det.

Hur använda pansaret som skydd mot områdesskada när systemet är baserat på pansarklass? Har ni några tips.
 
Top