Omröstning 3 - Färdigheter

I BRP med släktingar, är breda eller smala färdighetskategorier att föredra?

  • Så brett som möjligt, det räcker med de tre som En Garde! har haft hela tiden.

    Votes: 7 46.7%
  • Halvsmalt är nog att föredra, 4-6 kategorier så att det inte blir rörigt men ger mer dynamik.

    Votes: 6 40.0%
  • Smala kategorier, ju mer sorterat och indelat desto bättre. Uppåt 7-9 kategorier.

    Votes: 2 13.3%

  • Total voters
    15

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
147
Location
Ugglebo
Tycker folk bäst om breda färdighetskategorier eller smala och mer specifika?

Traditionellt har Pirater! och En Garde! haft Naturliga färdigheter, Allmänna färdigheter samt Akademiska färdigheter. Dessa bestämmer i stort sett bara kostnad för att höja dem och i ett par fall kan de anändas för färdighetsval för vissa yrken. Nya versionen av spelet kommer sannolikt att få mellan 25 och 35 färdigheter inräknat sådant som reflexförsvar och skadetålighet. Senaste versionen har runt 45 färdigheter, vilket med andra ord måste bantas.

Så! Är detta bra, eller föredrar fler mer smala kategorier som exempelvis stridsfärdigheter, akademiska, kroppsliga, sociala, hantverk, praktiska, administrativa, språkliga, ockulta och/eller annat? Det senare ger ett mer splittrat intryck och kan göra det svårare att hitta i regelboken, men underlättar rollpersonsskapande och ger mer dynamik och valfrihet. Vissa BRP, liksom Rolemaster och andra spel har sådana små kategorier, medan En Garde! med släktingar som sagt har haft breda.

Rösta. Den som har någon egen tanke får hemskt gärna dela med sig också.

Och rösta på tidigare frågor:
Omröstning 2
Omröstning 1
 
Top