Nekromanti Om PK och åsiktskorridoren

Status
Not open for further replies.

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Ond bråd död;n187545 said:
Det är klart att "populism" blir populärt i händelse av finanskriser. Det är ju en reaktion på politikernas misslyckande och man vill hitta ett alternativ. Samtidigt har i Sverige SD vuxit konstant år för år (eller åtminstone val för val som vi med säkerhet) oberoende om kriser. Detta samtidigt som man allt mer från politiker och media försökt dölja invandringens följder och promota idén om mångkultur som något positivt. Det duger inte att förklara det med finanskriser. Det handlar snarare om en politisk kris där tilltron till politikerna minskat och föraktet och hatet mot dem ökat.
Klyftorna har ökat i samhället i stort de senaste 25 åren vilket lett till ökad otrygghet. Det förklarar den långsiktiga trenden bättre än din konspirationsteori om att effekterna av invandringen mörkas.

Übereil
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Mekanurg;n187590 said:
Här du en bra källa på det? Vore ju intressant att få veta vilka metoder som använts.
Danmark, precis som många andra länder, använder röntgen av tänder och handleder för åldersbestämning. Undersökningen är inte egentligen utvecklad för att användas till ålderbestämning, och är väl egentligen oanvändbar (eller i varje fall icke rättssäker) pga mycket stora felmarginaler och avsaknad av referensdata för personer från olika delar av världen. Ålderbestämningar som de finns idag är ett politiskt verktyg, inte ett medicinskt eller vetenskapligt. Socialstyrelsen gick tidigare i år ut med att man avsåg ta fram nya, mer rättssäkra metoder. Men hur man än gör kommer man troligtvis alltid att dras med avsaknad av referensdata.
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
"Om en person uppger att han är en viss ålder och inte längre har något pass att backa upp det med så borde man rimligen ha tester. Men eftersom PK hindrade oss från att tala om eventuella ålderslögner så dröjde det till vi nådde en katastrofal nivå innan politikerna kunde överväga att kräva dessa. Då bör man betänka ett sanslösa kostnader som drabbat oss pga detta. Barn har rätt till särskilda boenden m.m. som kostar multum. 28 miljarder(!) är det beräknat för i år. Sveriges polis kostar 20 miljarder. Fullständigt vansinnigt"

Så klart måste vi ha kontroll på alla människor som kommer till Sverige. Att staten inte har det är ett enormt problem. Åldern måste ifråga sättas om den ej är rimlig.


Jag har en nära vän från Afghanistan som blev chockad på ett HBV i Värmland.
När han och hans fru försökte hjälpa till bland barnen så visade det sig att alla boende var över 18 och att personen på hemmet och migrationsverket visste att alla ljög om sin ålder. Trots det (och att min kompis påpekade det) så var migrationsverkets reaktion och svar att man kan inte ifrågasätta åldern på de asylsökande och även om man gjorde det så kan man inte ändra påstådd ålder om den asylsökande kommit förbi inskrivningen på MV. Att killarna skröt om att de var 25 och i vissa fall 30 hjälpte inte. Lagt kort ligger.
En kille på hemmet njöt av att gå på högstadiet för där var han kung där. En annan hade flera flickvänner på gymnasiet (med påstod sexuell relation ) och de trodde han var 17 när han egentligen var 26.

Sedan vill jag lägga till att jag Har inte samma åsikt om åsiktskorridoren som ObD. Har man en stark åsikt och blir ifråga satt så är inte det samma sak som att bli tystad. Tvärtom skulle jag vilja säga.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Det är sunt att vara kritisk och ifrågasätta påståenden, men ibland kan det vara nyttigt att fundera om man är lite för kritisk åt ett specifikt håll. Om ni skulle testa att rikta ert kritiska tänkande åt andra sidan istället tillfälligt, hur skulle det gå? Det är tryggt att vara tillsammans mot en utböling som kommer och påstår saker som inte är ok. Men om man tyst för sig själv funderar över om den egna marken verkligen är så stark egentligen och om man provar vara lika kritisk mot de som påstår att allt är frid och fröjd i landet, hur känns det då? Är det inte något eller några saker som gnager lite?

Ingen vad jag kan minnas ha gett mig rätt, inte ens ett "du har helt fel om allt, men jag kan erkänna ett problem med samhällsutvecklingen." Inte ens en sån liten dold nick av erkännande har jag fått. Det om något är ett exempel på åsiktskorridoren och PKismen.

För jag kan omöjligt tro att alla är nöjda med läget. Hanteringen av invandringen är hur man än vänder och vrider på den helt bisarr. Även om man köper att det är bättre att invandrarna kommer hit än att vi hjälper säkert 1000 gånger så många för samma summor i närområdet så måste man ju se att det kunde skötas bättre. Även om man ser det som rimligt att de reser genom halva världen, från Afghanistan genom Mellanöstern och hela Europa för att komma specifikt till Sverige, så måste det finnas något man vill ändra på.

Men ingen nämner något sådant. Istället siktar man in sig på att bemöta mina påståenden. Är inte det lite konstigt? Man vill inte diskutera eller hitta en gemensam grund med mig. även fast jag är övertygad om att det är mycket möjligt. Man vill bemöta mina påståenden som lögner och överdrifter. Och det är nog inte omöjligt att sånt förekommer, men det finns samtidigt sanningar också, som ni håller med om, det vet jag.

Jag begär inte mer än att man faktiskt tar mina idéer under övervägande utan att försöka hitta blottor. Vad finns det med invandringen som du är missnöjd med? Vad finns det för fenomen inom det jag kallar PK eller åsiktskorridor som oroar dig? Är det inte en risk med att begränsa vad som får sägas?

Jag vet att jag kan elda upp mig lite väl i diskussioner, så jag har förståelse för att man hoppar på mig till viss del. Den här tråden har faktiskt varit ytterst snäll mot mig, även om jag aldrig fått medhåll. Hittills åtminstone. :)

Invandringen är trots allt det största ämnet så det är väl bäst att fokusera på det tror jag. Det finns så otroligt mycket som jag blir helt vansinnig över när det gäller detta. Och jag är nog inte ensam. Så, är det någon som håller med om det följande, inte allt men något:

Invandringen har förskönats och framställts som ekonomiskt lönsam, vilket den visat sig inte vara alls.

Problem med kulturella skillnader har slätats över tills det exploderade i ansiktet på oss med barnfruar, sexövergrepp och könsrelaterad handskakningsproblematik

Islam och islamism har visat sig vara betydligt mycket allvarligare än vad det framställdes som.

Infiltration av islamism i partier, myndigheter och organisationer är riktigt skrämmande.

Att media, polis och myndigheter döljer saker relaterade till invandringen är ytterst allvarligt

Att vi hindrar varandra från att uttrycka kritik mot invandringen är allvarligt och har orsakat mycket av våra problem

Hanteringen av invandring och integration är en katastrof. Migrationsverket och kommuner har kunnat agera helt utan hänsyn till kostnader.

Avsaknaden av ordentlig gränskontroll är direkt livsfarlig särskilt när islamister agerar i Europa.

Möjligheten för, tillsynes vem som helst, att söka asyl och leva på skattepengar är ett stort problem

Att illegala invandrare som fått avslag kunnat få bidrag är helt vansinnigt

Acceptansen och flatheten mot bilbränder och stenkastning gör en helt förtvivlad

Hela eländet med ensamkommande är fullständigt sinnessjukt. De kostar nära 1 miljon styck per år utan bevis på att de ens är barn.Jämför med hur andra prioriteringar ser ut för svenskar.

Det faktum att våra pengar går till unga män medan kvinnor och barn blir kvar i lägren.Och som bonus att vi tar pengar från biståndet för detta.

Den kraftiga belastning på sjukvård, bostäder, AF m.m. som kom som en överraskning för de odugliga politikerna.

Och om jag inte redan nämnt det, att pengarna kunde användas så mycket bättre i när området.


Top of my head s a s. Försök att inte enbart racka ner på de här punkterna. finns det inte någon du håller med om ändå? För mig ter sig iaf läget i samhället som ett fullständigt haveri som vi aldrig kommer att kunna backa. Nu blir man lite ledsen igen. :(
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ond bråd död;n187589 said:
Jag postade bilderna för att de var roliga. Om folk vill haka upp sig på det må väl vara hänt. Du får gärna komma med lite bättre bilder på barn som egentligen är vuxna om du vill. Det är nog ingen brist då Danmark testade 73% som vuxna.

Har du en bättre term än SJW är det välkommet. Den duger tills vidare för mig.

Men om du bortser från dessa saker, kan du förstå vad jag menar om åsiktskorridoren och hur vissa saker inte är ok att prata om?

Om jag tänder till blir jag bannad :)

Jag är övertygad om att de flesta egentligen håller med mig. Det har blivit helt galet i samhället när man inte kan tala om vem som är förövare eller när det är dags att hålla igen på kostnaderna för invandrare. De högljudda håller förstås inte med, men de är omöjliga att övertyga ivf.
Jag håller med om vissa saker, Andra inte, det var mest det jag tänkte att vissa bilder om än lite lustiga kanske inte passar in. Speciellt om man vill få fram en poäng om att sånt faktiskt förekommer men sedan lägger ut en fejk bild, då blir Det ju svårt bli tagen seriöst.

Ang. Sjw så har jag förstått att du tycker det är en passade beskrivning men man kan ju använda Samma argument med att vissa kanske anser att du är rasist pga visa åsikter. Och om jag börjar med att kalla dig rasist kommer du nog inte läsa resten av vad jag skriver med "rätt" sinne. Du vill nå fram till åtminstone några av dem du kallar sjw, men så fort du nämner det har du redan tappat deras fokus gissar jag.

Om man nu vill ha en äkta diskussion tänker jag att man är mer intresserad av att höra blandade åsikter, inte bara "jo, jag håller med" men om du redan gjort dig fiender blir Det mest bara skitkastning fram och tillbaka, och sånt har vi väl sett tillräckligt av på forumet redan?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
yokowermland;n187606 said:
"Om en person uppger att han är en viss ålder och inte längre har något pass att backa upp det med så borde man rimligen ha tester. Men eftersom PK hindrade oss från att tala om eventuella ålderslögner så dröjde det till vi nådde en katastrofal nivå innan politikerna kunde överväga att kräva dessa. Då bör man betänka ett sanslösa kostnader som drabbat oss pga detta. Barn har rätt till särskilda boenden m.m. som kostar multum. 28 miljarder(!) är det beräknat för i år. Sveriges polis kostar 20 miljarder. Fullständigt vansinnigt"

Så klart måste vi ha kontroll på alla människor som kommer till Sverige. Att staten inte har det är ett enormt problem. Åldern måste ifråga sättas om den ej är rimlig.


Jag har en nära vän från Afghanistan som blev chockad på ett HBV i Värmland.
När han och hans fru försökte hjälpa till bland barnen så visade det sig att alla boende var över 18 och att personen på hemmet och migrationsverket visste att alla ljög om sin ålder. Trots det (och att min kompis påpekade det) så var migrationsverkets reaktion och svar att man kan inte ifrågasätta åldern på de asylsökande och även om man gjorde det så kan man inte ändra påstådd ålder om den asylsökande kommit förbi inskrivningen på MV. Att killarna skröt om att de var 25 och i vissa fall 30 hjälpte inte. Lagt kort ligger.
En kille på hemmet njöt av att gå på högstadiet för där var han kung där. En annan hade flera flickvänner på gymnasiet (med påstod sexuell relation ) och de trodde han var 17 när han egentligen var 26.

Sedan vill jag lägga till att jag Har inte samma åsikt om åsiktskorridoren som ObD. Har man en stark åsikt och blir ifråga satt så är inte det samma sak som att bli tystad. Tvärtom skulle jag vilja säga.

Ah, välkommet med någon som iallafall delvis håller med. Min offerkofta fick en lite reva dock av att inlägget hann komma innan mitt var klart.

Det är just sådan här galenskap jag talar om. Det är som om hela landet blivit galet och lallar med i någon mystisk lek där sanningen är något man bestämmer själv och alla ska vara med och låtsas.

Befriande att inte vara helt ensam känner jag. :)
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
.113;n187621 said:
Jag håller med om vissa saker, Andra inte, det var mest det jag tänkte att vissa bilder om än lite lustiga kanske inte passar in. Speciellt om man vill få fram en poäng om att sånt faktiskt förekommer men sedan lägger ut en fejk bild, då blir Det ju svårt bli tagen seriöst.

Ang. Sjw så har jag förstått att du tycker det är en passade beskrivning men man kan ju använda Samma argument med att vissa kanske anser att du är rasist pga visa åsikter. Och om jag börjar med att kalla dig rasist kommer du nog inte läsa resten av vad jag skriver med "rätt" sinne. Du vill nå fram till åtminstone några av dem du kallar sjw, men så fort du nämner det har du redan tappat deras fokus gissar jag.

Om man nu vill ha en äkta diskussion tänker jag att man är mer intresserad av att höra blandade åsikter, inte bara "jo, jag håller med" men om du redan gjort dig fiender blir Det mest bara skitkastning fram och tillbaka, och sånt har vi väl sett tillräckligt av på forumet redan?

Jag ska fundera ett varv till på sjw. tack :)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
För övrigt skulle det stå "tänka till lite" inte tända till :p tända till brukar bli banning ja.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Ond bråd död;n187615 said:
För jag kan omöjligt tro att alla är nöjda med läget. Hanteringen av invandringen är hur man än vänder och vrider på den helt bisarr.
Jag tror att väldigt många är missnöjda med läget. Jag själv tycker till exempel att invandringen sköts skitdåligt. Politikerna gjorde inte vettiga saker i tid, och springer nu runt och gör felaktiga, dumma saker i ren panik...

För givetvis borde staten redan från början till exempel varit hårdare mot kommuner som vägrat ta emot flyktingar. Det är ju rätt uppenbart att många vägrade enbart för att kommunpolitikerna var rädda för att de lokala rasisterna skulle slå bakut - sprider man ut kvoterna på hela landet så blir det betydligt mer hanterligt.

Man har inte heller tagit några politiska tag i att fixa fler bostäder.

Överhuvudtaget finns det rätt mycket som borde ha gjorts, som inte blev gjort. Och nu är båda blocken upptagna med att försöka blidka SD-väljare istället för att lösa problemen.

Ond bråd död;n187615 said:
Även om man köper att det är bättre att invandrarna kommer hit än att vi hjälper säkert 1000 gånger så många för samma summor i närområdet så måste man ju se att det kunde skötas bättre.
Jag tycker att det är bra om man lyssnar på de som hjälper på plats, för de borde ha ganska bra koll på vad som behövs. Senast jag kollade sade de att det som behövs är både hjälp på plats OCH att man försöker hjälpa så många som möjligt även utanför de gigantiska lägren. Ju fler som får en trygg uppväxt med ordentlig utbildning, desto fler kan hjälpa till att bygga upp länderna när krigen är slut.

Ond bråd död;n187615 said:
Även om man ser det som rimligt att de reser genom halva världen, från Afghanistan genom Mellanöstern och hela Europa för att komma specifikt till Sverige, så måste det finnas något man vill ändra på.
Det finns som sagt massor vi vill ändra på.

Ond bråd död;n187615 said:
Men ingen nämner något sådant. Istället siktar man in sig på att bemöta mina påståenden. Är inte det lite konstigt? Man vill inte diskutera eller hitta en gemensam grund med mig. även fast jag är övertygad om att det är mycket möjligt. Man vill bemöta mina påståenden som lögner och överdrifter. Och det är nog inte omöjligt att sånt förekommer, men det finns samtidigt sanningar också, som ni håller med om, det vet jag.
Jag har förstått att det är väldigt lätt att tänka sig att andra "egentligen" håller med en. Jag tycker att det verkar vara en rätt jobbig inställning. Jag brukar utgå från att folk har de åsikter de säger att de har, istället.

Ond bråd död;n187615 said:
Jag begär inte mer än att man faktiskt tar mina idéer under övervägande utan att försöka hitta blottor.
Men alltså, "att hitta blottor" är en del av "ta under övervägande". Det är så man överväger saker; man tittar på dem och ser om de verkar rimliga. Verkar de inte rimliga så godtar man dem inte. Det låter lite på dig som att du vill att vi ska ta dina påståenden relativt okritiskt, och det förstår jag egentligen inte riktigt varför du vill, givet att du redan avfärdat dina meningsmotståndare som hjärntvättade "SJWs".

Menar du att du läst allt jag skrivit och "tagit det under övervägande utan att försöka hitta blottor"?

Ond bråd död;n187615 said:
Vad finns det med invandringen som du är missnöjd med? Vad finns det för fenomen inom det jag kallar PK eller åsiktskorridor som oroar dig? Är det inte en risk med att begränsa vad som får sägas?
Det finns som sagt massvis jag är missnöjd med vad gäller hur invandringen sköts. Vi har varit taffliga och vi har tagit emot för få och det är enbart naivt att tro att vår minskning av antalet vi tar in skulle kunna göras rättssäker eller att den skulle på något sätt driva andra europeiska länder att ta sitt jävla ansvar.

Det låter som att du bara vill ha svar från de som redan håller med dig. Är det verkligen den sortens ekokammare du vill bygga upp?

Jag har dessutom redan skrivit att jag håller med om att TF är en grej inom modern feminism som jag håller med om att den blir problematisk när den dras för långt. Men det dög kanske inte?

Ond bråd död;n187615 said:
Invandringen har förskönats och framställts som ekonomiskt lönsam, vilket den visat sig inte vara alls.
Det är djupt problematiskt att folk på båda sidor tillåtits oemotsagda framställa "lönsamhet" som ett viktigt kriterium för huruvida vi bör ta emot folk. Jag tror definitivt att det är lönsamt med invandring på längre sikt, men jag tycker inte att vi bör använda cdetta som argument till huruvida vi bör hjälpa och ta emot folk som flytt från krig och hemskheter.

Ond bråd död;n187615 said:
Problem med kulturella skillnader har slätats över tills det exploderade i ansiktet på oss med barnfruar, sexövergrepp och könsrelaterad handskakningsproblematik
Jag ser på "handskaknings-gate" lite som antifeminister ser på "plåster-gate". Alltså, som något jag inte ens förstår varför det blev en "sån grej", varför så mycket energi lagts ner på en sådan skitpryl.

Ond bråd död;n187615 said:
Islam och islamism har visat sig vara betydligt mycket allvarligare än vad det framställdes som.
Islam är inte ett problem mer än kristendomen eller valfri annan abrahamitisk eller annan religion. Islamism håller jag med om är ett problem.

Ond bråd död;n187615 said:
Infiltration av islamism i partier, myndigheter och organisationer är riktigt skrämmande.
Jag tycker inte att det visats speciellt tydliga eller välgrundade exempel på sådan "infiltration". Här tycker jag att den "invandringskritiska" rörelsen definitivt gör en paranoid höna av en fjäder.

Ond bråd död;n187615 said:
Att media, polis och myndigheter döljer saker relaterade till invandringen är ytterst allvarligt
Jag upplever inte att detta är speciellt utbrett. Till exempel "döljs" ju inget bakom den berömda "Kod 291".

Tvärtom har det ju nyligen visat sig att polisen är lite väl snabb med att prata om "ensamkommande barn" när gärningsmän i själva verket inte alls tillhör den gruppen.

Ond bråd död;n187615 said:
Att vi hindrar varandra från att uttrycka kritik mot invandringen är allvarligt och har orsakat mycket av våra problem
Att få mothugg är inte att "hindras". Och extremt mycket av den såkallade "kritiken" har varit extremt dåligt underbyggd och mestadels rotad i myter med rasistiska förtecken. Och ja, jag vet mycket väl att de som framfört myterna inte själva upplever att de myter de framför är varken rasistiska eller myter och därför känner sig elakt påhoppade när andra påpekar att de häver ur sig rasistiska myter, men det vet jag ärligt talat inte hur man löser på ett bra sätt. Att lägga sig platt och hålla käften och inte kritisera när man ser folk speida rasistiska myter tror jag nog inte på som metod.

Hur tycker du man ska göra om man stöter på någon man upplever sprider rasistiska myter? Hur gör du när du stöter på sådana?

Ond bråd död;n187615 said:
Acceptansen och flatheten mot bilbränder och stenkastning gör en helt förtvivlad
Jag upplever varken acceptans eller bilbränder. Tvärtom, faktiskt. Vem är det som accepterar bilbränder? Jag har sett folk som vill gå bortom det rena fördömandet och faktiskt leta orsaker, vilket i mina ögon är ett bra första steg om man ska kunna lösa problemet, men jag har inte sett någon som uttryckt att bilbränder är okej eller acceptabelt.

Ond bråd död;n187615 said:
Det faktum att våra pengar går till unga män medan kvinnor och barn blir kvar i lägren.
Detta har sina förklaringar - eftersom vi gjort vägen hit såpass farlig så åker de som löper minst risk att misshandlas, våldtas och dödas först.

Ond bråd död;n187615 said:
Och som bonus att vi tar pengar från biståndet för detta.
Detta håller jag med om är vansinnigt.

Ond bråd död;n187615 said:
Den kraftiga belastning på sjukvård, bostäder, AF m.m. som kom som en överraskning för de odugliga politikerna.
Jag håller som sagt med om att politikerna agerat för sent och inte varken då eller nu verkar intresserade av eller kapabla att lösa problemen. Sedan ser jag troligen andra lösningar än vad du gör, men att det som görs just nu inte funkar och att politikerna kapitsalmisslyckats håller jag med om.

Ond bråd död;n187615 said:
För mig ter sig iaf läget i samhället som ett fullständigt haveri som vi aldrig kommer att kunna backa.
Jag tycker att din bild av nuläget är kraftigt överdrivet negativ. Det är det jag pratar om när jag diskuterar den "apokalyptiska världsbilden" som flera av de rörelser jag tycker illa om tycks behöva som ett slags livsluft. Jag har nog till exempel sällan sett sverigedemokrater så arga som när Magnus Betnér visade med siffror att Sverige faktiskt är tryggare än någonsin, trots att det finns enskilda händelser som uppmärksammats i media. På det hela taget funkar saker rätt bra. Det finns områden där det funkar sämre, men det går garanterat att lösa - om politikerna vill. Just nu vill ju politikerna som sagt inte riktigt göra det som krävs för att lösa problemen och köper istället populistiska ickelösningar från nationalistiskt håll, och det gör mig definitivt deprimerad. Inga av de problem som finns kring invandringen just nu kommer att lösa sig förrän övriga partier slutar lyssna på nationalister och populister. För SD och liknande rörelser saknar fungerande lösningar på problemen.

Men ja, jag tycker att det är intressant att just bilden som statt i fritt fall, totalt förfall och snart apokalyps, verkar vara det känsligaste i den sverigedemokratiska världsbilden. Känslan av att allt är på väg åt helvete ligger till grund för allting annat, så om fundamentet ruckas - om man kan visa att det faktiskt inte är så illa som påstås - så skakar hela huset och det blir svårt att motivera resten. Den sverigedemokratiska populismen kräver ett samhälle i förfall, och gör därmed allt för att behålla bilden av att samhället är i förfall.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag tänker nu försöka mig på en analys av dig Ond bråd död (OBD) och vad du hittills har gjort och skrivet.


Observation 1.
Du verkar röra dig i en värld där begrepp som "PK", "åsiktskorridoren" och "SJW" är så accepterade, logiska och självklara att de inte behöver förklaras eller försvaras. Den världen rör de flesta av oss andra inte i och wrnu är inte en del av den världen. Föreställ dig att jag inledde en lång utläggning med att förklara att alla som inte delade min uppfattning om invandring var hjärtlösa rasister för att det var ett självklart ställningstagande bland vänner. Skulle detta borga för en öppen diskussion som alla kände sig välkomna i?

Observation 2.
Du pratar om PK som det är en produkt av ett meme, en kollektiv hjärntvätt och ett tankevirus. Detta är inte något som egentligen bevisar eftersom du anser det vara en lika självklar sanning som allting annat du lyfter fram (Behöver man bevisa att himlen är blå och vattnet är vått?). Man får dock aldrig veta om samma sak gäller alla stora idéer och ideologier och politik därmed är en kamp mellan konkurrerande mem eller om du anser att det bara gäller för just PK-åsikter. Jag gissar på det senare eftersom det är i linje med din konsekventa svartmålning av dina motståndare.

Observation 3.
Du framställer dig själv som en ensam sanningssägare, en medlem av den goda, klarsynta rebellrörelsen som kämpar mot det onda imperiet. Sakta, sakta börjar imperiet ge vika eftersom inte ens de längre kan förneka sanningen i motståndarnas påståenden. Om världen verkligen var så svart-vit som du påstår och wrnu ett vänstervridet PK-samhälle skulle du a) blivit tystad och bannad för längesedan, b) blivit motsagd av hundratals personer och inte bara en handfull, c) inte fått någon uppbackning eller några gilla-kommentarer från andra, d) inte kunnat ta del av varianter av dina åsikter på bloggar, ledarsidor eller offentliga debatter.

Observation 4.
Din egen sida representerar måttfullhet, förnuft och logik och du ser dig gärna som talesperson för en tyst majoritet. Däremot är dina meningsmotståndare helt obegripliga och det verkar omöjligt att förstå deras drivkrafter och motiv så som du utmålar dem. Tydligen gjorde de något vettigt på 60-70-talet, men sedan spårade de ur och nu är de bara tokiga.

Slutkommentar
Vi lever i allt högre grad i bubblor där de nyheter och den media vi konsumerar utgår från våra egna värderingar och på olika sätt speglar och förstärker dem. Detta leder till att två olika personer kan betrakta Sverige som en odemokratiskt kommuniststat på gränsen till ett inbördeskrig och som en odemokratisk fascistdiktatur som medvetet låter miljoner rasifierade drunkna på Medelhavet eller dö i krig. I bubblan är det mycket som är självklart och den är i sig en väldigt snäv åsiktskorridor som medlemmarna valt mer eller mindre frivilligt. Den polarisering som bubblorna ger upphov till är skadlig för det offentliga samtalet, den politiska debatten och demokratin. Risken är att vi på sikt får se ett modernt klansamhälle där varje bubbla har ett parti som med närmast religiös iver företräder deras vanföreställningar oavsett hur skadligt detta är för landet som helhet.

Jag tror att du mycket väl kan köpa att PK-människorna lever i bubblor, men jag tror inte att du se att du själv gör det, trots att tecknen finns där:

- Demoniseringen av motståndarna: De är onyanserat och obegripligt onda.
- De självklara begreppen som inte behöver förklaras: PK; SJW och åsiktskorridoren.
- Avsaknaden av källor: Vem behöver bevisa det som alla vet är sant?
- Beskrivningen av samhällsdebatten som en kamp mellan ont och gott: Där du själv så klart företräder den goda sidan.
- Det nyfrälsta och ganska tondöva tonfallet: Nu ska jag likt Jesus predika för folket.
- Kritik och frågor tas som bevis för att du har rätt: Du väljer att tolka Lukas och andras bemötande som ytterligare ett bevis för riktigheten i din ståndpunkt.

Du är verkligen inte ensam även om du kanske tror det och ingen här kommer att kunna tvinga dig ifrågasätta dina egna mem, bubblor och åsiktskorridorer, men du kommer vara mycket mer övertygande och intressant att lyssna på den dag du gör det.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
yokowermland;n187606 said:
"Om en person uppger att han är en viss ålder och inte längre har något pass att backa upp det med så borde man rimligen ha tester. Men eftersom PK hindrade oss från att tala om eventuella ålderslögner så dröjde det till vi nådde en katastrofal nivå innan politikerna kunde överväga att kräva dessa. Då bör man betänka ett sanslösa kostnader som drabbat oss pga detta. Barn har rätt till särskilda boenden m.m. som kostar multum. 28 miljarder(!) är det beräknat för i år. Sveriges polis kostar 20 miljarder. Fullständigt vansinnigt"

Så klart måste vi ha kontroll på alla människor som kommer till Sverige. Att staten inte har det är ett enormt problem. Åldern måste ifråga sättas om den ej är rimlig.


Jag har en nära vän från Afghanistan som blev chockad på ett HBV i Värmland.
När han och hans fru försökte hjälpa till bland barnen så visade det sig att alla boende var över 18 och att personen på hemmet och migrationsverket visste att alla ljög om sin ålder. Trots det (och att min kompis påpekade det) så var migrationsverkets reaktion och svar att man kan inte ifrågasätta åldern på de asylsökande och även om man gjorde det så kan man inte ändra påstådd ålder om den asylsökande kommit förbi inskrivningen på MV. Att killarna skröt om att de var 25 och i vissa fall 30 hjälpte inte. Lagt kort ligger.
En kille på hemmet njöt av att gå på högstadiet för där var han kung där. En annan hade flera flickvänner på gymnasiet (med påstod sexuell relation ) och de trodde han var 17 när han egentligen var 26.

Sedan vill jag lägga till att jag Har inte samma åsikt om åsiktskorridoren som ObD. Har man en stark åsikt och blir ifråga satt så är inte det samma sak som att bli tystad. Tvärtom skulle jag vilja säga.

I ett normalt, fungerande samhälle skulle en sådan här situation aldrig uppstå. ID skulle krävas och om det fuskades med det skulle det genast bli ålderskontroller som skulle avskräcka ytterligare bedragare. Om ett boende var fyllt av vuxna skulle personalen slå larm och situationen skulle åtgärdas. Om den inte åtgärdades skulle tidningen skriva om skandalen och MV skulle bli tvungna att ta tag i problemet och några kanske skulle få gå.

Sverige sker inget sådant. MV har helt fria händer eftersom de hanterar saker som rör det här ytterst känsliga området, Iom EU gav vi upp gränskontroller och låter Grekland sköta det jobbet (när regeringen införde stickprovskontroller blev det ett ramaskri, även det är helt vansinnigt). Att media helt lagt ner sin uppgift att rapportera den här sortens problem kan inte komma som någon överraskning för någon kunde man tro. Men nu visar det sig att det faktiskt finns folk på det här forumet som inte tror ens på det. Först när problemet fullständigt urartat kan det bli reaktioner från någon lite sansad reporter, men självklart med högljudda protester från övriga media och en vändning i diskussionen från: "Att barnen skulle ljuga om sin ålder är en my." till "det är ju hemskt att de ska tvingas ljuga om sin ålder för att få stanna".

Ett bra exempel på PK. Och det går igen i allt i vårt samhälle.I ett normalt land skulle man genast ta itu med de invandrare som gör de sexuella övergreppen, man skulle varna för dem i tidningar. Polisen skulle inte flytta fokus med nåt jävla armband utan öppet tala om vilka som begick brotten. Det skulle vara en öppet debatt om vilka vi släpper in och om det verkligen är värt att utsätta våra döttrar för sånt här. Oavsett vad man kom fram till så skulle det diskuteras på riktigt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
MODERERING

Jag har också semester och tänkte ägna den åt att läsa mer givande saker än extremt långa inlägg som inte handlar om rollspel, genererar extremt långa svar, och vilken sekund som helst kommer att leda till bråk. Om ni vill fortsätta att diskutera det här, gör det i augusti, eller på en plats som är mer lämpad för det. Skriv något kul om rollspel istället.

mvh

/tobias
 
Status
Not open for further replies.
Top