Om ni fick betrakta ett historiskt slag med egna ögon?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
På ett säkert avstånd, och från olika vinklar etc.

Själv hade jag nog valt slaget vid thermopyle
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Jag kom tillräckligt nära krigets brutaliteter under min tjänstgöring i Afghanistan. Never again.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Falklandskriget 1982, (hyfsat) modernt krigskampanj med många olika stridsenheter (olika flottenheter ubåtskrig, hangarskepp mm, flyg, arme med specialtrupper mot meniga stackare)...
... där Britterna går ”all in” med sin flotta vilket kunnat få en annan utgång utifall tex Argentinarnas flygmissiler detonerat lite oftare vid träff...
Argentinarna kunde varit lite smidigare politiskt och väntat med attacken tills det blivit jobbigare för Britterna med årstidens usla vinterstormar...
Vad bråkar de om då? ...jo några vindpiade öar i Antarktisk som inte har nåt av ekonomiskt värde och ingen vill bo på med förståndet i behåll...
Kort konflikt mellan två oväntade aktörer med olika agendor en militärjunta som försöker behålla makten i landet och en världsmakt som håller på att avveckla sitt imperium och ställa av sin flotta...
Varma kläder på!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Slaget vid Angora 1402. Stäppkrigföringens grande finale i historien, och vilken final det var. En clash of titans mellan världens ledande makter och två briljanta och extremt fruktade härförare. Det har allt: janissärer, riddare, mongolbågskyttar, elefanter...amazing. Här finns en fascinerande och utförlig artikel om det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag är inte mycket för brutalitet och krig men med det sagt, och om jag måste välja ett slag, så tror jag slaget vid Salamis hade varit lika spektakulärt som fruktansvärt att beskåda.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag gillar inte krig men kan tänka mig att vara med Gustav Vasas kröningsfest det sägs att ha varit ett riktigt fylleslag.
Oh! Historiska fylleslag. Jag hade gärna varit med på valriksdagen i Örebro 1810 och bevittnat de riksdagsmannavärdigheten föga värdiga scener som då ska ha utspelat sig. Hela prästeståndet med biskopar av allt ska ju ha blivit så plakat att de knappt kunde gå. Fast helst hade jag varit med innan för att kunna kontrollera uppgiften att vårt nuvarande kungahus förslavade sig sin tron genom mutor.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Risken är väl att du ändå inte skulle se nåt för all dimma... ;)
Ryktet om dimman är överdriven. Inget ögonvittne nämnde någon dimma på morgonen (många historiker däremot, källkritik är svårt). En majoritet av ögonvittnena nämner ingen dimma senare heller. Möjligen var det ingen dimma alls, utan bara krut- och brandrök.
 
Top